⏪ به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: ارتباط شرکت مغان بعنوان یکی از مراکز تولیدی، الگویی، ترویجی و بهره وری کشور و خاورمیانه با مراکز دانشگاهی و پژوهشی همچون دانشگاه محقق اردبیلی از برنامه های راهبردی این بنگاه اقتصادی است. امیدوارم از طریق ارتباط با دانشمندان و نخبگان در حوزه دانش های مورد نیاز شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برنامه ای منسجم تدوین کرده و خروجی آن را که معطوف به بهره وری باشد، مشاهده نمائیم.

✅ وی افزود: این بنگاه اقتصادی بر اساس ویژگی های کاری لازم می داند، تعاملاتی با دانشگاه محقق اردبیلی داشته باشد. پیش از این نیز ارتباطاتی با مراکز علمی داشته و تفاهمنامه های همکاری با آنان از جمله معاونت علمی و فنی ریاست جمهوری در رابطه با کشت نشائی منعقد نمودیم.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: 1200 هکتار آبیاری زیرسطحی در شرکت به مورد اجرا گذارده خواهد شد که بدستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی 1000 هکتار آن با هزینه دولت بصورت بلاعوض و رایگان می باشد و 200 هکتار دیگر با تامین اعتبار از محل منابع داخلی شرکت عملیاتی خواهد شد. برای اجرایی گردیدن این پروژه 11 جلسه در سطح وزیر، معاونین وزیر و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی برگزار شده و قرارداد تنظیم شده از طرف شرکت به تائید دفتر حقوقی وزارتخانه رسیده و بزودی کلنگ آغاز عملیات با حضور مسئولین کشوری به زمین زده می شود.

✅ وی اذعان نمود: 2 هزار هکتار از اراضی شرکت زهدار بوده و تاکنون اقدامی از سوی اشخاص حقوقی برای زهکشی آن صورت نپذیرفته است. مذاکراتی در این خصوص با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) انجام شده و تفاهمنامه اولیه منعقد گردیده و امکانات اولیه از قبیل دفتر در اختیار آنان قرار گرفته است و مطالعات آن در حال انجام می باشد و عملیات اجرایی زهکشی اراضی مذکور با تامین هزینه آن از طریق کشت مشارکتی صورت خواهد پذیرفت.

✅ قاسم محمدی ادامه داد: پیش از این حقآبه استان اردبیل از رودخانه ارس 1 میلیارد و 750 میلیون مترمکعب بود که در حال حاضر این میزان به 565 میلیون مترمکعب تقلیل یافته است. علیرغم بحران آب بدلیل محدودیت های اصل 44 شرکت مغان از بند موسوم به 15 85 که تسهیلات 85 درصد بلاعوض را در زمینه اجرای سیستم های نوین آبیاری مجاز می شمارد، محروم است.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان خاطر نشان ساخت: طرح ملی مسکن یکی از برنامه های اعلامی رئیس جمهور انقلابی می باشد که جهت اجرایی نمودن آن اقدامات اولیه برای مسکن دار کردن پرسنل آغاز شده و زمین لازم برای آن که 140 هکتار می باشد، تخصیص یافته و مجوزهای لازم از طرف وزارتخانه های جهاد کشاورزی و مسکن و شهرسازی اخذ شده است و در مرحله صدور مجوز از طرف سازمان خصوصی سازی قرار دارد که بعد از این امر کلنگ اجرایی پروژه به زمین زده خواهد شد.

✅ وی تصریح نمود: تعاملات و ارتباطاتی با کشورهای صربستان، آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در خصوص همکاری های متقابل از جمله بذر، لاین و سایر زمینه ها آغاز شده و سمت و سوی شرکت به سوی ژنتیک بویژه در زراعت و دامپروری است. ارقام مقاوم، کیفی و پربازده برخی از محصولات همچون گندم بعنوان پایلوت با همکاری صربستان و با نظارت کارشناسان طرف مقابل کشت گردیده و از سال آتی با توسعه کشت ارقام مزبور گام های بلندی برای تامین بذور کشور و سایر همسایگان برداشته خواهد شد.

✅ محمدی اظهار داشت: در حال حاضر نژادهای هلشتاین، مونت بیلیارد و سیمنتال در مجتمع دامپروری شرکت پروار می گردد که جهت گیری این بنگاه اقتصادی سرمایه گذاری روی نژادهای کیفی همچون نژاد جرزی می باشد. نژاد مذکور دارای جثه به مراتب کوچکتر با میزان تغذیه پایین بوده و شیر آن نیز نسبت به سایر دام ها از درصد چربی بالاتر و به مراتب گران تر برخوردار است. مذاکرات اولیه با مرکز ابن سینا برای انتقال هزار جنین انجام شده و بزودی آغاز خواهد شد.

✅ مدیرعامل شرکت بیان کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از تلاطم جراحی اقتصادی کشور در خصوص آزادسازی قیمت نهاده ها بی تاثیر نمانده و این بنگاه اقتصادی که تا پیش از این ماهانه 7 میلیارد تومان از بابت تامین نهاده های دامی از قبیل جو، ذرت و کنجاله سویا پرداخت می کرد، در حال حاضر مجبور است، ماهانه حدود 50 میلیارد تومان برای تامین نهاده ها بپردازد. این در حالیست که قیمت گوشت و محصولات لبنی شرکت بصورت ناچیزی افزایش یافته و این امر بار مالی قابل توجهی را به گرده شرکت تحمیل می کند.

✅ وی گفت: برای ایجاد درآمد بیشتر ایجاد زنجیره ارزش در دستور کار بوده و خطوط تولید روغن زرد و ماست موسیر در کارخانه لبنیات راه اندازی گردیده و دستگاه بسته بندی شکر 900 گرمی آغاز به فعالیت نموده است. دستگاه تمام اتوماتیک شیشه پرکنی روغن زیتون نیز در کارخانه پروسس میوه خریداری و نصب شده و در حال فعالیت می باشد. جهت پرهیز از فروش فله ای رب نیز راه اندازی خط بسته بندی رب در قوطی های کوچک و خانوار بصورت شیک و مشتری پسند در دستور کار است.

✅ قاسم محمدی تاکید نمود: باید با برنامه ریزی مدون مشخص گردد که شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در طی پنج- ده سال آتی به کدام سمت حرکت خواهد کرد. به همین منظور نظام جامع و 

نظام جامع و منشور شرکت تدوین گردیده و بحول و قوه الهی و با همت و حمیت پرسنل این بنگاه اقتصادی اجرایی خواهد شد.

✅ عضو هیئت مدیره شرکت خاطر نشان ساخت: با همکاری دانشگاه های تهران و محقق اردبیلی همایش زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در اردیبهشت ماه سال آتی برگزار خواهد شد. در کنار توسعه زنجیره ارزش بایستی برای ذائقه و سلیقه بازار با تبلیغات موثر روی برندینگ سرمایه گذاری گردد تا بتوانیم، محصولات تولیدی را در داخل کشور در بازار هدف عرضه کرده و افزون بر آن امکان صادرات به خارج کشور را نیز داشته باشیم.

✅ مدیرعامل شرکت ادامه داد: تاکنون اقدامی در خصوص آموزش و پژوهش در شرکت صورت نگرفته و نظام جامع آموزش و پژوهش در دست تدوین می باشد. نظام آموزشی بر اساس نیازسنجی احصا شده و بر طبق نیازهای موجود آموزش های لازم به پرسنل داده خواهد شد.

✅ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت، این بنگاه اقتصادی را دانشگاه علمی، کاربردی و کشاورزی ارزیابی نموده و اظهار داشت: فلسفه ایجاد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از زمان تاسیس، راه اندازی کشاورزی نوین و الگوسازی آن برای کشاورزی منطقه و سایر نقاط کشور بوده است. پیش از این دانشجویان و کارآموزان جهاد کشاورزی با گذراندن دوره شش ماهه مهارت های لازم را کسب می نمودند و در حال حاضر نیز این بنگاه اقتصادی آمادگی خویش را در خصوص تهیه پایان نامه های دانشجویان ارشد و دکترا اعلام می کند.

✅ وی افزود: تولید در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با یکسری امکانات و ابزارهایی در حوزه های مختلف دامپروری، زراعت، باغات، فنی و مهندسی، فنی و عمرانی، پشتیبانی، صنایع و ماشین آلات در قالب زنجیره ارزش انجام می گیرد. یکی از بزرگترین سرمایه های شرکت دارا بودن 17 هزار هکتار زمین زراعی می باشد که 2 هزار هکتار آن دیم بوده و بنا به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص الگوی کشت بیش از 60 درصد زمین ها به کشت پائیزه اختصاص یافته و به تولید محصولات کشاورزی اقدام می کند.

✅ نظیفی بیان کرد: با توجه به وجود صنایع مرتبط با زراعت همچون کارخانجات قند، پروسس بذر و رب این بنگاه اقتصادی مجبور به کشت محصولاتی همچون چغندر قند پائیزه، بهاره و زمستانه، گندم، جو و گوجه فرنگی بوده و کارخانه قند نسبت به فرآوری و تولید شکر اقدام می کند.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت گفت: باغات میوه شرکت دارای تنوع درختان و ارقام میوه بوده و 12 نوع میوه تولید می نماید. به جهت فرسوده بودن درخت ها که راندمان تولید را به میزان چشمگیری کاهش می دهد، نیازمند اصلاحاتی در مجتمع باغات بوده و با توجه به اینکه نهال پشتوانه آن می باشد، برای ایجاد نهالستان اقداماتی صورت گرفته است و نهالستان مذکور بعنوان قطب تولید نهال کشور در 30 هکتار ایجاد خواهد شد.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اذعان نمود: مکانیزاسیون شرکت نیاز به بازسازی و نوسازی داشت که نسبت به خرید ماشین آلات و ادوات مورد نیاز اقدام گردیده و ضریب مکانیزاسیون ارتقا یافته است. ضریب مذکور که قبلاً هفت دهم درصد بود، در حال حاضر یک و دو دهم درصد می باشد.

✅ حسن نظیفی ادامه داد: طرح های عمرانی زیادی در شرکت برنامه ریزی و به مورد اجرا گذارده شده است که بخشی از آنها عملیاتی گردیده و به مرحله بهره برداری رسیده است و پروژه های دیگری نیز در دستور کار می باشد. نظام توسعه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تدوین گردیده و یکسری طرح هایی بالغ بر 22 هزار میلیارد تومان نوشته شده و در صورت فراهم شدن شرایط با استفاده از تسهیلات انجام خواهد شد.

✅ کیومرث خانمحمدیان، معاون فنی و صنعتی شرکت خاطر نشان ساخت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قطب کشاورزی بوده و پایه دانشگاه محقق اردبیلی نیز کشاورزی و صنعت می باشد و می تواند بعنوان بخشی از آرندی این بنگاه اقتصادی ایفای نقش نماید و در قالب انعقاد تفاهمنامه همکاری تحقیقاتی که قبلاً انجام شده است، منتج به نتیجه شده و تبدیل به پروژه تحقیقاتی گردد.

✅ وی ضمن بیان اینکه با نگاه دانش بنیان باید ایده های جدید با تکنولوژی نوین آورده شود، اضافه کرد: 

زنجیره ارزش در شرکت مغان مغفول مانده است. به لحاظ ارزش افزوده ای که در تکمیل زنجیره ارزش وجود دارد، بایستی از خام فروشی اجتناب گردد. زنجیره «از مزرعه تا سفره» در این بنگاه اقتصادی برقرار بوده و می تواند، کمک خوبی به تامین امنیت غذایی کشور و حتی صادرات نماید. خوشبختانه شیرخشک شرکت با تلاش های همکاران، اخیراً به کشورهای عراق و پاکستان صادر شد.

✅ اسماعیل چمنی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: دانشگاه محقق اردبیلی دارای 13 هزار و 300 دانشجو می باشد که 750 نفر از آنها دانشجوی مقطع دکترا هستند و اخیراً 100 نفر دانشجوی بین المللی وارد مجموعه شده است. در طول 6 ماه گذشته حدود 3 هزار پایان نامه ارشد در دست انجام می باشد که 1500 پایان نامه به اتمام رسیده است. این مرکز علمی در میان دانشگاه های تاسیس شده بعد از انقلاب پس از علامه طباطبایی حایز رتبه دوم و در میان تمام دانشگاه ها رتبه 17 را داراست.

✅ وی افزود: اینجانب از قبل با شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان آشنایی داشته و به جهت شناختی که از دیدگاه شایسته علمی و سوابق درخشان مدیریتی و اجرایی مدیرعامل دارم، علاقمند به ایشان بوده و ارادت ویژه ای نسبت به وی دارم.

✅ چمنی اذعان نمود: به لحاظ دیدگاه غلطی که موجود می باشد، ارتباط دانشگاه و مراکز علمی با مراکز تولیدی و بالعکس قطع بوده و نتیجه آن فقر اشتغال در جامعه است. خلاء ارتباط با شرکت کشت و صنعت مغان به شدت احساس می شود و انتظار این است که در جهت وصل گردیدن زنجیره ارتباط با دانشگاه یاریگر ما باشید.

✅ رئیس دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: به محض آغاز بکار اینجانب در سمت جدید ستاد ساماندهی استان را در دانشگاه ایجاد کرده و طی نامه ای به ادارات و نهادها فراخوان دادیم، مسائل و مشکلات مجموعه تحت مدیریت خویش را ارسال بفرمایند تا در پایان نامه ها کار شود. در خصوص مسائل و مشکلات شرکت نیز آماده هرگونه کمک از جمله تبادل اطلاعات، تجربیات، دانش ها و از جمله اجرای پروژه های تحقیقاتی و اجرای پایان نامه های دانشجویی هستیم. تداوم این ارتباطات مطمئناً مفید بوده و خروجی خوبی خواهد داشت.

✅ جبرئیل رزمجو، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل شرکت گفت: دانشگاه محقق اردبیلی از دانشگاه های برجسته کشوری بوده و دارای جایگاه معتبر علمی و بین المللی است و توسعه همکاری های این مرکز علمی با شرکت مغان مورد انتظار ما بوده و جهت حل مشکلات استان و شرکت موثر می باشد.

✅ وی اضافه کرد: طبق ماده 13 قانون جهش تولید دانش بنیان چنانچه یکی از واحدهای تولیدی با یکی از مراکز علمی- دانشگاهی مرتبط تفاهمنامه همکاری منعقد نماید، مشمول مزایایی می شود که کسر از مالیات به میزان هزینه انجام یافته در فعالیت های تحقیقاتی برای سال های بعد از آن جمله است. بنابراین شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با استفاده از این قانون می تواند، بدون کوچکترین هزینه به اهداف خود در زمینه حل مشکلات نائل گردد.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه بابک کبیری، مدیر بودجه و برنامه ریزی؛ کیومرث برقی، مدیر بیمه، رفاه و خدمات عمومی، کیکاوس پوراصغر، مدیر امور روابط عمومی و بین الملل؛ امیرعباس رستمی، مشاور مدیرعامل و رئیس اداره بین الملل؛ خلیل طالبی، مشاور اجرایی مدیرعامل و ابراهیم اشتری، مدیر آموزش و پژوهش شرکت نیز حضور داشتند.

✍️امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan