⏪ به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت در ششمین جلسه مدیریت بحران آب با مسئولین آب منطقه ای اردبیل، امور آب مغان و شبکه بهره برداری اظهار داشت: به سبب کم آبی در برخی از بخش های زراعی آب در حد صفر بوده و برای مدیریت بحران موجود پمپ هایی خریداری و از ته مانده آب کانال ها به نحو احسن بهره برداری گردید. افزون بر محدودیت آب، منابع مالی شرکت نیز با محدودیت هایی همچون اصل 44 که تخصیص منابع و سرمایه گذاری های دولتی و ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی، عرضه اوراق بهادار، تضامین، وثایق و مشارکت های دولتی و خصوصی روبرو بوده و از طرف دیگر هزینه ها نیز از ابتدای سال بدنبال جراحی اقتصادی به شدت افزایش پیدا کرده است.

✅ وی افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بزرگترین کشاورز و تولیدکننده انواع محصولات زراعی، دامی، باغی و صنعتی بوده و نحوه تعامل آب منطقه ای، امور آب و شرکت بهره برداری با این بنگاه اقتصادی در مقایسه با سایر مشتریان بایستی بکلی فرق نماید. در تخصیص آب ضروری است، عدالت رعایت گردیده و به نسبت اراضی و میزان تولید، آب اختصاص یابد.


✅ مسلم وطنخواه، مدیر مجتمع باغات میوه شرکت گفت: میزان مصرف سالانه باغات میوه 13/5 تا 14/5 میلیون متر مکعب بوده و بدلیل قرارگیری در پائین دست با مشکل تامین آب مواجه هستیم و این امر در کیفیت و کمیت تاثیر قابل توجهی به همراه دارد. لایروبی در بخش هایی از باغات سالیان متمادی انجام نگرفته و این موضوع در آبیاری مشکل ایجاد می کند.

✅ هوشنگ محمدی، مدیر فنی و عمرانی شرکت خاطر نشان ساخت: بخش 8 زراعی با بی آبی مواجه بوده و عدم لایروبی کانال اصلی به زهدار شدن زمین ها منجر می گردد. در حال حاضر 2 هزار هکتار از اراضی شرکت زهدار بوده و عملکرد این بنگاه اقتصادی را پایین می آورد. آبیاری زیرسطحی، سنترپیوت و استفاده از نوار تیپ در دست انجام است.

✅ بابک کبیری، مدیر بودجه و برنامه ریزی تصریح نمود: در صورت های مالی پیش بینی بودجه بر اساس 3 درصد آب بها انجام گرفته و در مواقعی که بدلیل کمبود آب عملکردمان پایین می آید دچار خسارت می شویم.

✅ حمید فضائلی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل اذعان کرد: بحث خشکسالی در استان و کشور مطرح بوده و نسبت به سال قبل 120 میلیون متر مکعب کاهش آورده داریم و لازم است با توزیع بهینه آب و صرفه جویی آن از طرف کشاورزان بتوانیم، بحران آب را مدیریت بکنیم. از قرار معلوم خشکسالی در سال های بعد نیز اتفاق خواهد افتاد و برای مدیریت این امر بایستی از آبیاری های نوین استفاده گردد.

✅ وی اضافه نمود: اورهال سازی شبکه وابسته به منابع مالی بوده و لازم است، بدهی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به امور آب تسویه گردد.

✅ نبی اله پاسبان عیسی لو، عضو هیئت مدیره و مدیر مطالعات پایه منابع آب منطقه ای اردبیل گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دارای اهمیت بوده و مدیریت فعلی نیز یکی از سرمایه های ملی می باشد که باید قدر دانست. بواسطه اهمیت فوق العاده شرکت در تامین امنیت غذایی بایستی نهایت جدیت در تامین آب مورد نیاز برای کشاورزی انجام بگیرد. کل حقابه استان اردبیل از رود ارس 535 میلیون متر مکعب بوده و نمایندگان مغان و استان برای افزایش آن تلاش می کنند.

✅ وی ضمن بیان اینکه نگاه یکپارچه به شبکه وجود دارد، ادامه داد: درآمد آب منطقه ای اردبیل از 3 درصد عملکرد تولید کشاورزی بوده و در صورت کاهش میزان تولید، درآمد امور آب نیز تقلیل پیدا می کند. برای شبکه آبیاری 2 فقره هزینه می شود که توزیع آب، نگهداری و لایروبی جزو هزینه های جاری بوده و فصل دوم هزینه ها نیز از بابت اجرای طرح های عمرانی است.

✅ اصغر احمدنژاد، مدیر امور آب مغان اذعان کرد: پیش از این جلساتی در خصوص کم آبی برگزار شده که این موضوع تا حدودی به مدیریت بحران کمک نموده است. بر اساس گزارشات هواشناسی میزان بارش نسبت به سال گذشته با تقلیل مواجه شده و علیرغم این کاهش احجام ورودی خوب بوده و این امر ناشی از این است که برای مدیریت بحران آب ذخیره سازی به نحو احسن انجام گرفته است.

✅ وی ادامه داد: برای کشت پائیزه یک نوبت تامین آبیاری انجام شده و پیگیر هستیم، افزایش رهاسازی آب از سد اتفاق افتاده و نوبت دوم آبیاری در اسفند ماه صورت پذیرد. کالورت شماره 15 سال گذشته ترکیدگی داشت که امسال تعمیرات لازم در حال انجام است تا به هنگام رهاسازی آب با مشکل مواجه نگردیم.

✅ نورالدین وثوقی، مدیر شبکه بهره برداری اظهار کرد: علیرغم خشکسالی سال گذشته با تلاش مجموعه همکاران بحران بوجود آمده مدیریت گردید. لایروبی کانال در اولویت کاری بوده و سال گذشته 30 درصد از شبکه موجود در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان انجام شد و امسال نیز تداوم خواهد یافت.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه کیومرث خانمحمدیان، مدیر فنی و صنعتی؛ کیکاوس پوراصغر، مدیر امور روابط عمومی و بین الملل و علی جهانگیرفرد، معاون امور مالی نیز حضور داشتند.

✍️امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan