جلسه هم اندیشی در خصوص بررسی همکاری علمی و اجرائی در کشاورزی و صنایع تبدیلی فیمابین پردیس کشاورزی، منابع طبیعی دانشگاه تهران و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در دفتر مدیریت پردیس با حضور دکتر علیرضا بزرگی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهادکشاورزی؛ دکتر قاسم محمّدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروی مغان؛ دکتر سیدمحمّدعلی ابراهیم زاده موسوی، رئیس پردیس کرج و هیئت همراه طرفین برگزار گردید.

 علیرضا بزرگی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی در تشریح چارت تشکیلاتی و شرکت های زیرمجموعه شرکت شهرک های کشاورزی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را بزرگترین شرکت زیرمجموعه شهرک های کشاورزی برشمرده و اظهار داشت: بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل واقع در شمال این استان یکی از ابزارهای اصلی برای تحقق و باز نمودن گره های حاکمیت کشور در گلوگاه های تأمین امنیت غذایی می باشد. وی افزود: برای توسعه کشاورزی نیاز به سرمایه‌گذاری بوده و دروازه سرمایه‌گذاری و مجوزهای آن، شرکت شهرک های کشاورزی است و بعبارتی گره بخش کشاورزی با ارائه طرح های انبوه سازی، ارزان سازی و مدیریت بهره وری در کشاورزی مرتفع می شود که با مشارکت پردیس کشاورزی دانشگاه می‌توان به این توسعه و مدیریت سرعت بخشید و برای اجرای این مشارکت باید از شرکت های مطرح کشاورزی در کشور بهره برد که درخشان ترین نگین و طلای آن شرکت مغان می باشد. این مجموعه بزرگ تولیدی- اقتصادی از مزایای موقعیت جغرافیایی شامل حاصلخیزی خاک و آب و هوای مناسب، نزدیکی به مرز، وجود امکانات و زیر ساخت ها، یکپارچه بودن زمین های زراعی در سطح بیش از ۲۰ هزار هکتار که در کشور بی‌نظیر است و باید زنجیره‌های آن در صنایع تبدیلی تکمیل گردد. ظرفیت زنجیره ها در شرکت مزبور، موجود است و از طریق متصل شدن به مراکز علمی و تکنولوژی روز دنیا پیشرانی کرده و با توجه به داشتن چهارچوب و ظرفیت های خود پوست اندازی خواهد کرد.

 بزرگی چنین بیان کرد: استفاده از توانایی‌های علمی پردیس و چهره‌های باسابقه و شاخص آن می تواند، در هم افزایی و راهبری علمی و اجرایی در شرکت مغان نقش موثری داشته باشد. برای برند دانشگاه تهران، پردیس، محور آن محسوب شده و مغان هم، محور برند کشاورزی ایران است و گره زدن این دو مجموعه با همدیگر می تواند، تحول عظیمی در تکمیل زنجیره غذایی به وجود آورده و ثروت کلانی را تولید کند.

 رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: باید بخش R &D شرکت مغان را به دانشگاه متصل نمود و سالانه برای توسعه بخش کشاورزی چندین متخصص پرورش داده و به تبع آن باید اولویت اصلی شرکت مغان را به فروش ژن در دامپروری، انتقال جنین و ژن بذور سوق پیدا کند.

 قاسم محمّدی، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره شرکت تصریح نمود: بعد از ابطال واگذاری اقدامات و اصلاحات قابل توجهی در شرکت مغان انجام یافته است که کاشت 150 هکتار زیتون و زراعت چوب؛ افزایش محسوس راندمان محصولات پاییزه شرکت در گندم، جو، کلزا و چغندر پاییزه نسبت به سال های قبل؛ افزایش تعداد گله از ۱۶ هزار رأس به بیش از 20 هزار رأس و شیر دوشا از 26/5 به 32 کیلوگرم به ازای هر راس دام و افزایش میزان تولید شیر از ۱۷۰ تن به بیش از ۲۰۰ تن در روز؛ اخذ کارت بازرگانی در اواخر شهریور ماه سالجاری؛ افتتاح پرکنی روغن زیتون در کارخانه پروسس میوه؛ فعّال نمودن دستگاه بسته بندی 900 گرمی شکر در کارخانه قند مغان و سایر بسته بندی های متنوع و تقویت مرکز آموزش، پژوهش و تحقیق از جمله اقداماتی است که با توجه به وظیفه قانونی، دینی و ملّی جهت افزایش راندمان، ارتقای بهره وری، ایجاد اشتغال مولد و تامین امنیت غذایی انجام گرفته است.

 وی افزود: با توجه به اینکه سرمایه گذاری نقش اساسی در رشد و توسعه هر بنگاه اقتصادی داشته و عدم هدفگذاری در این خصوص و فقدان برنامه ریزی برای اجرای آن به رکود تدریجی و در نهایت ورشکستگی می انجامد، مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان برنامه زمان بندی برای احیا، رشد و بالندگی این بنگاه اقتصادی مد نظر داشته و اقدامات راهبردی را در این خصوص در دستور کار دارد که اجرای ۱۲۰۰ هکتار آبیاری زیرسطحی برای کاشت زیتون و محصولات زراعی، کاشت ۳۰۰ هکتار زیتون در طی دو سال آتی، احداث کارخانه لبنیات جدید به صورت مشارکتی برای تکمیل زنجیره لبنیات، نیاز به اخذ ir برای صادرات شیرخشک، نیاز به خرید تتراپک جدید در کارخانه لبنیات، نیاز به اجرای سیستم اسپتیک و پرکنی در کارخانه رب جهت فروش به صورت قوطی در بازار و حذف فروش فله ای رب، ثبت جهانی مالیکو (MALICO) و معادل برند مغانه برای شناساندن و برندینگ بین المللی شرکت، استحصال الکل صنعتی از ملاس چغندر قند و بازیافت انواع ضایعات و تولید زغال، طرح تحول شرکت و نظام جامع جهت تکمیل زنجیره ارزش و همچنین تولید بذر و نهال با نگاه دانش بنیان و اقتصاد بنگاه داری از آن جمله است.

 سیدمحمّدعلی ابراهیم زاده موسوی، رئیس پردیس کرج به شناخت قبلی خود از شرکت مغان در زمان جنگ اشاره کرده و شرکت مغان را دارای طراحی اولیه بسیار ارزنده، عالی و گل سرسبد طرح ها در زمان خود در سال 1342 توصیف نموده و اظهار داشت: پردیس کرج مانند شرکت مغان از الگوها و محور احداث دانشگاه تهران بوده و در همین راستا نگرش و نگاه شرکت کشت و صنعت مغان باید وسیع تر و حتی فراتر از طراحی اولیه آن باشد تا برای دانشجویان کشاورزی نیز ایجاد انگیزه نماید. متاسفانه در حال حاضر در کشور ما انتخاب رشته کشاورزی جزو آخرین رشته انتخابی دانشگاه می باشد و دلیل آن عدم وجود رفاه، معیشت و تشخّص اجتماعی در رشته کشاورزی است که به سبب نگرش صِرف تولید در کشاورزی و نداشتن دید زنجیره ارزش تولید در کشاورزی حادث شده است.

 موسوی اذعان نمود: علیرغم اینکه کشاورزی 4 برابر ارزش تولیدات خود ثروت تولید می نماید، مع الاسف بهره‌ای از آن نمی برد. در کشور ما فقدان تکمیل زنجیره به شدت احساس می شود و وظیفه ماست که این موضوع را اجرایی کرده و برندینگ اساسی انجام بدهیم. در دنیا ضایعات در بخش کشاورزی مفهومی نداشته و باید بازیافت شده و به ماده موثره تبدیل گردد.

 وی چنین بیان داشت: شرکت مغان باید به سیستم مدیریتی برای فروشگاه های زنجیره ای و تولیدات کشوری روی آورده و بدون ایجاد کارخانه جدید یا بدون افزایش ظرفیت کارخانه خود، در نقاط مختلف کشور فروشگاههای بخش خصوصی تحت لیسانس خود ایجاد نماید. می توان برند شرکت را از طریق نظارت، تحقیق و توسعه با تولیدکیفی و سالم تثبیت نموده و با مدیریت راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح مملکت بر کل بازار کشور و منطقه احاطه داشت.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان