🔹صفدر نیازی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن بازدید از آزمایشگاه آب و خاک مجتمع زراعت کشت و صنعت مغان و پروژه در حال اجرای آبیاری زیرسطحی خاطر نشان شد: تلاش های این شرکت برای اجرای آبیاری زیرسطحی ستودنی است.

🔹به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: آبیاری زیرسطحی بروزترین روش آبیاری جهت مقابله با چالش کم آبی است و میزان بهره وری آب را ارتقا می دهد.

🔹وی با اشاره به قدمت شبکه آبیاری مغان از زهدار شدن برخی از اراضی در دشت مغان خبر داده و افزود: در جهت کاهش وسعت اراضی زهدار که موجب شوره زاری زمین و کاهش راندمان تولید و افزایش نیاز آبیاری می شود، وزارت جهاد کشاورزی طرح ها و پروژه هایی را برای مقابله با اراضی زهدار در دشت مغان و شهرستان پارس آباد توسط مشاورین وزارت جهاد کشاورزی مطالعه شده و 1 هزار و 200 هکتار آن در شرق شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفته است تا شاهد تولیدات بیشتر محصولات کشاورزی باشیم.

🔹دکتر صمد بهزاد، مدیرعامل کشت و صنعت مغان با اشاره به حاصلخیزی خاک و تولید محصولات استراتژیک در این بنگاه اقتصادی از تمهیدات لازم برای تولید بذور محصولات کشاورزی در شرکت سخن به میان آورده و گفت: با بورسی شدن شرکت و به دنبال آن خارج شدن آن از اصل 44 این مجتمع عظیم تولیدی، سرمایه گذاری خود را در خصوص آبیاری نوین تسریع خواهد کرد.

🔹وی ضمن تاکید بر اینکه در 17 هزار هکتار اراضی کشاورزی کشت و صنعت مغان محصولات مختلف از جمله بذور جهت خودکفایی استراتژیک تولید می شود، خاطر نشان شد: در حال حاضر از این مقدار از اراضی بیش از 4 هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین سنترپیوت مجهز گردیده است که این موضوع در افزایش میزان بهره وری، کیفیت و کمیت محصولات نقش قابل توجهی دارد.

🔹مدیرعامل کشت و صنعت مغان تصریح نمود: با توجه به نیاز مجتمع دامپروری به تامین نهاده های دامی، کشت محصولات کم آب بر تریتیکاله و چغندر علوفه ای در دستور کار قرار دارد و سال گذشته در حدود 4 هزار هکتار نسبت به کشت تریتیکاله اقدام شد که راندمان آن در واحد سطح بالا می باشد. چغندر علوفه ای نیز سال زراعی گذشته در سطح 12/5 هکتار بصورت پایلوت کشت گردید که با رفع نقایص و تقویت مزیت های آن، میزان کشت محصول مزبور افزایش می یابد.

#کشت_صنعت_مغان