🔸رویداد توسعه کشت، فرآوری و مصرف چغندر علوفه‌ای در کشت و صنعت مغان برگزار گردید.

🔹به گزارش امور روابط عمومی و بین‌الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دکتر صمد بهزاد، مدیرعامل شرکت؛ توسعه کشت این محصول را اتفاق جدیدی در علوفه دام‌ها توصیف کرده و خاطرنشان شد: کشت چغندر علوفه‌ای به منظور استفاده بهینه از منابع کشاورزی، خاک، آب، بارش فصول و تهیه خوراک مغذی برای دام‌ها انجام می‌گیرد که بستر زنجیره تولید آن در زراعت، کارخانه قند و مصرف مستقیم در مجتمع دامپروری وجود دارد.

🔹وی افزود این مجتمع عظیم تولیدی به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل از بدو تاسیس تاکنون الگویی در کشاورزی مدرن، کشت محصولات جدید، انتقال تجربیات و توانایی‌های کشاورزی به زارعین و توسعه و ترویج آن در منطقه و کشور عمل نموده است و این مسیر را ادامه خواهد داد.

🔹احمد شهریار، معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: چغندر علوفه‌ای جدیداً وارد چرخه علوفه دامی شده و طبیعتاً مشکلاتی را به همراه دارد که باید رفع شود. ماده خشک پایین‌تر از ۲۰ درصد و تناژ پایین‌تر از ۱۵۰ تن در هکتار به صرفه نبوده و هزینه بر است و خلال‌هایی که بعد از شستشو و خاک گیری انجام می‌گیرد، باید استاندارد باشد.

🔹مهندس آقایی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان؛ کشت و صنعت مغان را سرآمد تولید در سراسر کشور ارزیابی کرده و گفت: تولید خوراک برای دام‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تولید این محصول استراتژیک در شرکت مغان نقش بسزایی در تامین علوفه مورد نیاز منطقه و کشور خواهد داشت. امکانات و بسترهای آن در این مجتمع عظیم تولیدی فراهم است و چنانچه زایدات کشاورزی را فرآوری و با چغندر علوفه‌ای مخلوط نماید، خوراک غنی برای دام‌های شرکت، منطقه و کشور فراهم می‌شود.

🔹دکتر اتفاقی، مدیرعامل شرکت رشد پایدار ایرانیان تاکید کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در کشت چغندر علوفه‌ای بحث مکانیزاسیون است و کشت و صنعت مغان با توانمندی‌های که در کاشت، داشت و برداشت دارد؛ این امکان برایش فراهم است که به محض برداشت از زمین زراعی به کارخانه قند منتقل کند و پس از فرآوری به مصرف دام‌ها در مجتمع دامپروری برساند. این امکان برای سایر فعالین کشاورزی و دامپروری وجود ندارد.

🔹مهندس ذبیحی، نماینده و عضو هیئت مدیره شرکت رشد پایدار ایرانیان تصریح نمود: با توجه به وجود ۵۰ میلیون تن زایدات کشاورزی در کشور، چنانچه این زایدات با چغندر علوفه‌ای، نخود علوفه‌ای و تریتیکاله مخلوط گردد و به مصرف دام‌ها برسد؛ در افزایش میزان شیر و گوشت دام‌ها موثر خواهد بود.

🔹دکتر فضایلی، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از مزایای چغندر علوفه‌ای سخن به میان آورده و اذعان داشت: تناژ این محصول در واحد سطح بالا بوده و انرژی زایی آن برای دام‌ها چشمگیر می‌باشد و قابلیت سیلو شدن داشته و خوش خوراک است و پروتئین برگ چغندر آن بالاتر از قسیل بوده و ۱۴ درصد می‌باشد. این محصول در کنار مزیت‌هایی که دارد؛ با چالش‌هایی نیز روبرو است و باید با دقت بیشتری در جهت رفع آن تلاش کنیم.

#کشت_صنعت_مغان