⏪ به منظور مدیریت استفاده بهینه از ضایعات و پسماند زراعی، دامی، باغی و صنعتی جلسه ای با حضور معاون فنی و صنعتی و جمعی از مدیران مربوطه در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برگزار گردید.

✅ به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان کیومرث خانمحمدیان، معاون فنی و صنعتی اظهار داشت: بحث پسماند و استفاده از مواد ضایع و زاید در منطقه و کشور در طول سالیان متمادی مغفول مانده که این بحث از دو باب حایز اهمیت است. پسماند بعنوان ضایعات محسوب شده و دارای کمترین ارزش و سربار می باشد و از طرف دیگر برای دفع آن هزینه نیز می شود. از طرف دیگر آشغال،در عین بی ارزش بودن پس از فرآوری به محصول فوق العاده ارزشمندی تبدیل می گردد که دارای ارزش افزوده چندین برابر قبلی می شود.

✅ وی افزود: کارخانه قند، پروسس بذر و دامپروری بعنوان تولیدکننده پسماند و ضایعات بوده و پس از فرآوری مجتمع های زراعت و باغات مصرف کننده آن می باشند. ورود شرکت پارس هور به این بحث مزید بر علت شده است که موضوع مذکور در اولویت قرار گیرد. در ابتدای کار بهتر است، این امر بصورت پایلوت در یکی از ایستگاه های دامپروری اجرایی گردد و در بحث تولید زغال نیز بصورت ناچیز این مورد اتفاق بیفتد.

✅ مختار اسدپور، دبیر اجرایی کارگروه های تخصصی شرکت بیان کرد: بقایای ذرت، کلزا، فضولات حیوانی، سرشاخه های درختان در باغات میوه، تفاله زیتون و ضایعات میوه از جمله محصولاتی است که می تواند، در بازیافت مورد استفاده قرار گیرد. قبل از هر اقدامی لازم است، واحدی بنام واحد پسماند زیر نظر معاون فنی و صنعتی ایجاد شود تا بصورت متمرکز تصمیم گیری شود.

✅ وی ادامه داد: برنامه شرکت تست تصویر این است که ضایعات زراعی، سرشاخه ها و کلزا از طریق استفاده از دستگاه خردکن تبدیل به زغال شود و هزینه سرمایه گذاری نیز در طول دوره بازگشت سرمایه 17 ماه است. طرحی دیگر برای تبدیل ضایعات کارخانه قند به کنسانتره و تبدیل کود حیوانی و ذرت سیلویی به مواد دارای ارزش افزوده قابل توجه می باشد.

✅ فرهاد نادری، مدیر امور پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون خاطر نشان ساخت: در سال های قبل در شرکت بحث ضایعات و پسماند مطرح شده و منتج به نتیجه مطلوب نشده است. در خیلی از جاها کود دامی را فرآوری کرده و منتفع شده اند و ما نیز براحتی می توانیم از این طریق سود سرشاری را عاید شرکت بکنیم.

✅ مسلم وطنخواه، مدیر مجتمع باغات میوه اذعان نمود: کود حیوانی ماده آلی بوده و از مصرف کود شیمیایی می کاهد. ضایعات تولید شده در باغ اعم از میوه زیردرختی، چوب حاصل از حرس و تفاله زیتون معضل بزرگی است و امسال خوشبختانه برای اولین بار در کارخانه پروسس میوه ضایعات میوه تبدیل به پوره شده و درآمدی را نیز عاید این بنگاه اقتصادی کرد.

✅ رحیم وفایی، مدیر امور مهندسی و توسعه شرکت اظهار داشت: پتانسیل زیادی در بحث پسماند در باغات، دامپروری و زراعت وجود دارد و هدف این است که از ضایعات موجود به نحو احسن استفاده گردد. در صورتیکه این بحث ها ده- پانزده سال پیش اتفاق می افتاد، تاکنون نتیجه مطلوب حاصل گردیده و کارخانه کود کمپوست از خیلی وقت پیش راه اندازی می گردید که این امر علاوه بر کاستن از هزینه ها و ایجاد درآمد به اشتغال مولد و پایدار کمک خواهد کرد.

✅ سعید کلانتری، رئیس واحد فرآوری شرکت گفت: ضایعات و پسماند در عین حال که هزینه بر است، ماده گران قیمتی می باشد. در سطح دنیا به کود دامی بعنوان محصول نگریسته می شود و ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه دارد. کود حیوانی که از زیر دستگاه پس از فرآوری خارج می گردد، دارای کمترین میزان باکتری بوده و استفاده می شود.

✅ محسن رمضانی، معاون تولید دامپروری بیان کرد: تا سال 97-98 از کلش برای زیر دام ها استفاده می شد که بدلیل هزینه بالای آن از ماسه بادی استفاده می گردد. این اقدام برای آسایش دام و بهداشت شیر موثر بوده و شرایط اندام های حرکتی آنها نیز در نتیجه آن بهبود یافته است. احداث سیلوی خندقی ضایعات را به میزان بالایی کاهش داده است.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه فیلمی از کارخانه های بازیافت ضایعات و پسماند پخش شده و مراحل انجام آن بطور تفصیلی به سمع و نظر حضار رسانده شد.

✅ شایان ذکر است، در جلسه مذکور بابک کبیری، مدیر امور بودجه و برنامه ریزی و کیکاوس پوراصغر، مدیر امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز حضور داشتند.

✍️امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan