قاسم محمدی ضمن اعلام خبر فوق افزود: این طرح که همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به مورد اجرا گذارده می شود، در سطح 100 هکتار از مجتمع باغات میوه شرکت عملیاتی شده و انواع درختان میوه شامل گیلاس در سطح 40 هکتار، بادام درختی 25 هکتار و زیتون روغنی و کنسروی 35 هکتار کشت خواهد شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: اقدامات اولیه طرح فجر توسعه باغات از قبیل آماده سازی، محیط یابی و کندن چاله ها در سطح 65 هکتار بطور صد در صد انجام شده و آماده کاشت می باشد و باقیمانده پروژه که 35 هکتار است، 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 4 هکتار از طرح مذکور بصورت باغ الگویی پیش بینی شده و کاملاً متراکم خواهد بود که جهت شناسایی ارقام از لحاظ سازگاری، کمیت و کیفیت تولید میوه در نظر گرفته شده است.

 محمدی بیان کرد: متاسفانه در طول سالیان متمادی هیچگونه سرمایه گذاری در باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان صورت نگرفته و در نتیجه قسمت عمده ای از درختان مجتمع مذکور کهنه، پیر و فرسوده شده اند و باردهی استاندارد را ندارند. این مسئله سبب شده است که باغات میوه به مجتمعی زیان ده مبدل گردد. چنانچه در طول دو دهه گذشته هر سال حدود 100 هکتار نوسازی می شد، با وضعیت اسفبار کنونی دست به گریبان نبودیم.

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: به منظور جوان سازی و افزایش میزان بهره وری باغات میوه، سال گذشته 120 هکتار از این مجتمع نوسازی و اصلاح گردیده و در سال آتی برای 300 هکتار دیگر برنامه جبرانی گذاشته شده و درختان قطعات غیرمثمر، کم بارده و کهنسال حذف و با نهال های ارقام مثمر و پربازده جایگزین خواهد شد.

 وی ادامه داد: جهت پیشبرد نظام مند، فنی و کارشناسی شده کارها، کارگروه توسعه باغات ایجاد شده و بصورت منتظم ضمن بررسی آخرین وضعیت باغات، راهکارهای لازم را برای حل مسائل و مشکلات ارائه می دهد تا طرح جامع تحول آن تدوین و برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مشخص و برای اجرایی شدن ابلاغ شود.

 

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا @keshtsanatemoghan