⏪ اولین جلسه کارگروه فناوری های مکانیزه در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با حضور حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری؛ کریم هلالی، مدیر امور زراعت؛ صفرعلی نظریان، مدیر امور انبارها؛ فرهاد نادری، مدیر امور پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون؛ کیکاوس پوراصغر، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل و مختار اسدپور، دبیر شورای هماهنگی و برنامه ریزی مدیران و دبیر اجرایی کارگروههای تخصصی در 29 دیماه سال 1401 برگزار گردید.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت، چغندر قند را به لحاظ اینکه زنجیره کارخانه قند می باشد، استراتژیک ترین محصول توصیف نموده و اظهار داشت: جهت توسعه کشت چغندر قند و افزایش بهره وری کارخانه قند علاوه بر داخل شرکت که 1500 هکتار کشت انجام شده است، 200 هکتار دیگر نیز توسط بخش خصوصی بصورت مشارکتی در پارساباد مغان، مشگین شهر و اردبیل کشت گردیده است. برنامه ریزی های لازم برای خرید چغندر قند در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان انجام می شود. امسال بعد از چند سال توقف 15 هزار تن چغندر قند خریداری شد که در افزایش طول دوره بهره برداری کارخانه قند موثر بود.


✅ وی عملیات برداشت را یکی از حساس ترین عملیات های زراعت عنوان نموده و افزود: کشت پائیزه در خرداد ماه برداشت شده و به سبب گرمای هوا بایستی در سریعترین زمان ممکن انجام بگیرد. کشت بهاره نیز با توجه به اینکه در فصول سرد سال و همراه با سرما، باران و برف برداشت می شود، پیچیدگی های خاص خود را دارد.

✅ نظیفی چنین بیان کرد: شرکت مغان دارای دو دستگاه هولمر بوده و دو دستگاه نیز اجاره کرده است و در صورت نیاز برای برداشت هم از بارکن و هم از هولمر استفاده می شود. تعدادی از بارکن ها که جهت استفاده در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته بود، تحویل شرکت شده و بقیه نیز بایستی تحویل این بنگاه اقتصادی گردد. تحویل گیری و تعمیر دستگاه های مزبور بر عهده پشتیبانی ماشین آلات بوده و باید مکانیزاسیون، حفاظت و جمعدار مربوطه در کیفیت قطعه و کم و کسری آن نهایت دقت را داشته باشند.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت گفت: با توجه به سیاست گذاری های شرکت، کشت مشارکتی چغندر قند در داخل شرکت انجام نخواهد شد و اگر اشخاص حقیقی و حقوقی در خارج از شرکت اقدام به کشت چغندر قند نمایند، این بنگاه اقتصادی با رغبت تمام در خرید تضمینی محصول با بسته های تشویقی پیشقدم خواهد بود.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت تصریح نمود: احیای مجدد دفتر چغندرکاری نیازمند یکسری امکانات همچون نیروی انسانی، دفتر و سایر امکانات می باشد. در صورتیکه تولّی گری چغندر قند کاشته شده توسط بخش خصوصی بصورت مناسبی انجام بگیرد، برای سال بعد با افزایش سطح کشت توسط بخش خصوصی روبرو خواهیم شد.

✅ کریم هلالی، مدیر امور زراعت شرکت خاطر نشان کرد: پیش از این جلسه ای در امور انبارها با حضور تعدادی از مدیران برگزار شده و مقرر گردید، بارکن های تحویل داده شده به بخش خصوصی عودت گردد که این امر در حال اتفاق افتادن است و تحویل گیری می شود. بارکن ها در زمان تحویل به بخش خصوصی با حضور مسئول مکانیزاسیون، حفاظت و جمعدار طی صورتجلسه تحویل داده شده و حتی از وضعیت موجود فیلمبرداری نیز می شد.


✅ فرهاد نادری، مدیر امور پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون با بیان اینکه برداشت چغندر قند با فراز و نشیب های فراوان انجام گرفته و تمام شد، تصریح نمود: شرکت مغان جهت برداشت چغندر دارای 12 دستگاه بارکن، 6 دستگاه چاپر و 12 دستگاه چغندر کن می باشد که عملیات برداشت توسط دستگاه های مزبور انجام می گیرد.

✅ وی با ذکر این نکته که برنامه ریزی های لازم برای استفاده از ادوات و برداشت چغندر قند در زمان و مکان مناسب انجام شده است، ادامه داد: یکی از راهکارها برای برنامه ریزی دقیق تر برای توسعه کشت چغندر قند در خارج از شرکت، احیای دفتر چغندرکاری و تحویل ادوات و دستگاه های مربوط به این محصول به دفتر مزبور می باشد. طبیعی است، تعمیر دستگاه های مزبور همچنان با امور پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون صورت خواهد گرفت.

✅ صفرعلی نظریان، مدیر امور انبارها اذعان داشت: با توجه به سیاست هیئت مدیره در خصوص عدم کشت مشارکتی در داخل شرکت باید برای مستقل شدن دفتر چغندرکاری متولی امر مشخص شده و ضمانت و پشتیبانی شود.

✅ وی اضافه کرد: به هنگام تحویل دادن و تحویل گرفتن بارکن ها لازم است، این امر توسط کارشناس فنی انجام گرفته و بصورت ریز کنترل و تست گردد.

✅ مختار اسدپور، دبیر شورای هماهنگی و برنامه ریزی مدیران و دبیر اجرایی تمامی کارگروههای تخصصی شرکت گفت: ضمن اینکه متولی چغندر قند تعیین می گردد، لازم است، این نکته نیز مشخص شود که برداشت چغندر قند توسط پیمانکار انجام خواهد گرفت یا خود شرکت راساً اقدام به این کار خواهد کرد. در سال های گذشته روال کار بر این بود که برداشت توسط پیمانکار صورت می پذیرفت و هزینه ای نیز به شرکت تحمیل نمی شد.

✅ مصطفی روشن چشم، مسئول چغندرکاری شرکت اظهار داشت: دفتر چغندرکاری از سال 1382 منحل و تاکنون احیا نگردیده است. چغندرکاری لازم است، چارت سازمانی داشته و دارای امکانات باشد. فعالیت کارخانه قند یک طرف قضیه بوده و منوط به کشت چغندر قند می باشد. خرید کمباین های جدید جهت برداشت این محصول استراتژیک زمان بر بوده و بایستی با حداقل امکانات برای برداشت چغندر قند برنامه ریزی شود.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه علی اکبر عباس زاده، مدیر امور حقوقی و املاک و مصطفی حبیبی، معاون تولید کارخانه قند مغان نیز حضور داشتند.


✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan