⏪ سومین جلسه کارگروه کاشت، داشت، برداشت در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با حضور رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری، مدیران زراعت، حراست، پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون، فنی و عمرانی و همچنین روابط عمومی و امور بین الملل در مورخه 28 دیماه سال 1401 برگزار گردید.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت ضمن بیان اینکه در دشت مغان به لحاظ تنوع محصولات و شرایط آب و هوایی در طول سال 7 ماه عملیات کاشت، داشت و برداشت انجام می گیرد، اظهار داشت: قسمت زراعت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دارای 17 هزار هکتار زمین زراعی بوده که 2 هزار هکتار آن دیم می باشد و از مجموع 15 هزار هکتار زمین آبی میزان 2 هزار هکتار آن زهدار است.

✅ وی زراعت را پیشاهنگ تولید ارزیابی نموده و نقش این قسمت را در توسعه شرکت قابل توجه توصیف کرد و افزود: تنوع و حجم فعالیت ها و گستردگی این بنگاه اقتصادی زیاد بوده و جهت استفاده بهینه از نهاده ها من جمله سم، کود و آب بایستی توجه اساسی به مدیریت مزرعه انجام بگیرد. با توجه به بحران آب برای مدیریت این مسئله، رویکرد ما به سمت کشت پائیزه است...

✅نظیفی چنین بیان کرد: 70 درصد هزینه دامپروری مربوط به تغذیه بوده و بخش عمده آن از جمله ذرت و علوفه از زراعت تامین می شود. جهت تامین غذای دام ها امسال بعنوان پایلوت بخشی از اراضی برای کشت تریتیکاله، چغندر علوفه ای و نخود با جو تخصیص یافته و از سال آتی بعد از سنجش عملکرد بصورت وسیع کشت خواهد شد.

✅ رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت گفت: با لحاظ کمبود آب بهره گیری از تیپ در دستور کار بوده و با توجه به حجم زیاد نیاز این بنگاه اقتصادی به تیپ، دستگاه تولید آن خریداری خواهد شد.

✅ وی خاطر نشان نمود: بدنبال دستور رئیس جمهور و وزیر برای اجرای آبیاری زیرسطحی بصورت پایلوت در کارون و شرکت مغان جلساتی در سطح معاون وزیر برگزار شده و اقدامات آن در حال انجام است. اجرای این پروژه نیازمند زیرساخت هایی بوده و قرارداد آن نیز منعقد شده است و در ابتدای امر 100 هکتار آن عملیاتی خواهد شد.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت تصریح کرد: ستاد ساماندهی و ارزیابی ماشین آلات کشاورزی دارای خروجی خوبی همچون افزایش ضریب مکانیزاسیون است. هولمرهای موجود در شرکت که به تعداد 2 دستگاه می باشد، نیاز به تعمیر داشته و قطعات آن باید تامین گردد. با توجه به عدم وجود قطعات مورد نیاز در داخل کشور اقدامات لازم برای خریداری از خارج کشور در دست انجام است. برای رفع مشکل کمبود گازوئیل با امعان نظر به اینکه تعدادی از تراکتورهای شرکت فاقد پلاک بوده و به دستگاه های مزبور گازوئیل تعلق نمی گیرد، از همکاران برای پیگیری و حل موضوع مامور شده و حدود 18 مورد از آنها حل شده است که بزودی پلاک گذاری گردیده و در سامانه ثبت خواهد شد.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اذعان داشت: با در نظرگیری این نکته که تامین بموقع نهاده ها و مدیریت مصرف بموقع آنها در مزرعه نقش قابل توجهی در میزان راندمان محصولات کشاورزی دارد، برای تامین نهاده ها نامه نگاری های لازم انجام گرفته و پیگیری ها از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی صورت پذیرفته است و نهاده های مورد نیاز بزودی خریداری خواهد شد.

✅ حسن نظیفی اضافه نمود: فعالیت های تحقیقاتی- تطبیقی در دستور کار شرکت بوده و بدنبال انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه تهران میزهای تخصصی با اساتید دانشگاه مزبور جهت احصای مسائل و مشکلات شرکت و ارائه راهکار برای حل آنها برگزار خواهد شد که افراد برای برگزاری این دوره ها انتخاب گردیده است.

✅ وی ادامه داد: کارگروه توسعه فناوری های کشاورزی فعال بوده و لازم است کمبودهای این حوزه در کارگروه مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نسبت به شناسایی و مشخص کردن آنها اقدام گردد. 2 هزار هکتار از اراضی شرکت زهدار بوده و زهکشی اراضی مزبور در دستور کار می باشد.


✅ کریم هلالی، مدیر امور زراعت شرکت اظهار داشت: سال زراعی گذشته رکورد چشمگیری در 4 محصول در طول تاریخ تاسیس شرکت به ثبت رسید که این امر مرهون تامین بموقع نهاده ها و تدبیر و حمایت هیئت مدیره و تلاش شبانه روزی کارشناسان و کارگران زحمتکش شرکت می باشد و امسال نیز با تامین بموقع نهاده ها میزان 9 هزار و 935 هکتار کشت پائیزه انجام گرفته و سطح سبزی آن خوب است و تاکنون 5 هزار و 300 هکتار نیز سمپاشی صورت گرفته است.

✅ وی افزود: 167 هکتار تریتیکاله، 113 هکتار نخود علوفه ای و چغندر علوفه ای نیز به میزان 45 هکتار کشت گردیده که جمعاً 325 هکتار می باشد. سطح کشت بهاره نیز 6 هزار و 650 هکتار بوده که 2 هزار هکتار آن خاکورزی گردیده است. میزان اجاره و مشارکت نسبت به سال های گذشته پایین بوده و 600 هکتار می باشد.

✅ هلالی چنین بیان کرد: رفته- رفته از میزان آب زراعی کاسته شده و این امر تاثیر مستقیمی در میزان راندمان محصولات کشاورزی دارد که متاسفانه سال گذشته بدلیل بحران ناشی از این مسئله دچار خسارت هایی شدیم. تجهیز مکانیزاسیون تاثیر فوق العاده ای در کاشت، داشت و برداشت بموقع محصولات داشته و لازم است مشکلات این حوزه رفع گردد.

✅ فرهاد نادری، مدیر پشتیبانی فنی و مکانیزاسیون شرکت گفت: قبلاً وضعیت مکانیزاسیون این بنگاه اقتصادی مناسب نبوده و در طول یکسال گذشته 12 دستگاه تراکتور 399، 15 دستگاه سمپاشی، 6 دستگاه بیلر، 11 گاوآهن، 3 دستگاه تراکتور شاسی بلند و ادوات لازم برای 2 دستگاه تراکتور شاسی بلند با هزینه ای بالغ بر 13 میلیارد تومان خریداری و به ناوگان زراعت و باغات افزوده شده است.

✅ وی تاکید نمود: مدیریت زراعت نسبت به کاشت محصولات در کشت های پائیزه و بهاره اقدام لازم را انجام می دهد ولی پروسه برداشت فرآیند پیچیده خاص خود را داشته و بایستی تاریخ دقیق برداشت چغندر قند و غلات مشخص گردد تا برنامه ریزی مناسبی جهت تعمیر ماشین آلات صورت گیرد.

✅ نادری اضافه کرد: تامین سوخت نگهبانی ها از طریق نفت صورت پذیرفته و تمهیدات لازم برای این امر در فصل سرما انجام گرفته و می شود.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه که روسای بخش های یازده گانه و کارشناسان زراعی و همچنین یونس قویدل، معاون امور بازرگانی و بابک شیرمحمدی، رئیس مکانیزاسیون نیز حضور داشتند، حضار به بیان نقطه نظرات در خصوص مسائل حوزه کاری پرداخته و ضمن ارائه گزارش عملکرد، مشکلات خویش را نیز مطرح نمودند که تصمیمات و راهنمایی های مقتضی جهت حل موارد انجام گرفت.


✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan