⏪ با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره، مدیران ستادی و اجرایی شرکت توسعه خدمات مهندسی آب و خاک کشور و همچنین مدیرعامل و مدیران امور فنی و عمرانی، امور مهندسی و توسعه و روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت مغان جلسه امضای تفاهمنامه همکاری فیمابین شرکت های فوق الذکر در خصوص بهبود بهره وری آب و خاک کشاورزی در 26 آذر سال 1401 برگزار و بر زهکشی 2 هزار هکتار از اراضی این بنگاه اقتصادی تاکید شد.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه و با بیان اینکه همکاری شرکت های مغان و آب و خاک کشور امنیت و اقتدار غذایی مورد نظر ریاست محترم جمهوری را محقق می بخشد، اظهار داشت: یکی از بحث های مجتمع دامپروری این بنگاه اقتصادی پرواربندی است. پس از ابطال واگذاری و بازگشت شرکت به بدنه دولت و استقرار مدیریت دولتی تعداد دام ها با افزایش چشمگیر از 17 هزار و 300 راس به بیش از 21 هزار راس ارتقا یافته و میزان تولید سرانه شیر خام از 26/5 کیلوگرم به 32/5 کیلوگرم افزایش پیدا کرده است و تولید روزانه شیر خام از 160 تن به 200 الی 230 تن رسیده و مشتقات آن در کارخانه لبنیات بصورت سه شیفته تبدیل به محصولات لبنی می گردد.

✅ وی افزود: بر اساس ماموریت وزیر محترم جهاد کشاورزی شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان سرقطب تولید قراردادی گوشت، مسئولیت پرواربندی 100 هزار راس دام سبک و 5 هزار راس دام سنگین را عهده دار شده و از طریق تامین نهاده دامی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام کشور و اتحادیه دامداران استان نسبت به اجرایی کردن آن اقدام می کند که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در فاز اول با 30 هزار راس گوسفند و با اجرای فازهای دوم و سوم این طرح، پرواربندی دام را عملیاتی خواهد کرد.

✅ محمدی چنین بیان کرد: رویکرد شرکت مغان پرواربندی نژادهای اقتصادی تر دام ها بوده و جهت تامین ذخیره گوشت استراتژیک کشور و تنظیم بازار گوشت هزار جنین نژاد جرسی به مجتمع دامپروری شرکت منتقل شده و به نژادهای قبلی سیمنتال و هلشتاین افزوده خواهد شد که با اجرای این طرح های توسعه ای و همچنین ایجاد سایت جدید 20 هزار راسی دامپروری حرف های بسیاری در بازارهای هدف در سطح کشور و منطقه خواهیم داشت.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: درآمد، هزینه، سود، زیان و سرمایه گذاری فاکتورهای عمده در بنگاه داری اقتصادی بوده و شرکت مغان بدلیل قرارگیری زیر شمول اصل 44، عدم تخصیص اعتبارات دولتی، ممنوعیت سرمایه گذاری دولتی، اخذ تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری مشارکتی با محدودیت منابع مواجه می باشد.

✅ وی تصریح نمود: علیرغم محدودیت منابع خدمات زیادی در شرکت انجام شده است که سرمایه گذاری عمرانی و تجهیز شرکت به مبلغ 150 میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت، تسویه 140 میلیارد تومان از بدهی های معوقه قبلی اعم از تسهیلات بانکی و مطالبات پیمانکاران، تخصیص حق جذب 20 درصدی به پرسنل فاقد فوق العاده بازار کار، تخصیص کمک هزینه های معیشتی نقدی و غیرنقدی به کلیه کارکنان شرکت در مناسبت های ملی و مذهبی، پرداخت بموقع حقوق پرسنل و ثبت رکورد بی نظیر برای دو سال پی در پی در زمینه تولید گندم، جو، کلزا و چغندر قند در طول تاریخ تاسیس شرکت از آن جمله است.

✅ قاسم محمدی ادامه داد: تفاهمنامه تولید ارقام باکیفیت و پربازده بذور گندم و جو با صربستان منعقد شده و برای امسال 50 هکتار بعنوان پایلوت کشت شده است که بدنبال سنجش عملکرد ارقام فوق الذکر در سطح وسیع در شرکت کشت و صنعت مغان کاشته شده و با تامین بذور مورد نیاز منطقه، استان و کشور جایگاه خویش را بعنوان پیشران و لیدر تثبیت خواهد نمود و بدنبال آن حرف اول را در این خصوص در کشور خواهیم زد.

✅ محمدی تاکید کرد: احیای زمین های کشاورزی برای شرکت مغان از جایگاه بالایی برخوردار بوده و این امر هدفگذاری اول این بنگاه اقتصادی می باشد و در دستور کار قرار دارد. 2 هزار هکتار از زمین های شرکت زهدار بوده و میزان پایین تولید آنها متوسط عملکرد زراعی را بشدت کاهش می دهد. بر همین اساس جهت بهره برداری اقتصادی تر از اراضی، زهکشی آنها در اولویت قرار دارد.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان همچنین گفت: شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی بوده و تاکید وزیر نیز بر تعامل، همکاری و هم افزایی زیرمجموعه های وابسته به این وزارتخانه می باشد. انعقاد تفاهمنامه همکاری فیمابین شرکتین مغان و آب و خاک کشور و بسط این همکاری ها لازم و ضروری است.

✅ محمدمهدی قاسمی، مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) اظهار کرد: حق شرکت کشت و صنعت مغان بهترین کشاورزی بوده و ظرفیت و پتانسیل های بسیار زیادی دارد و به جهت داشتن اراضی وسیع زراعی، زیرساخت ها و کارشناسان و متخصصین خبره در زمینه تولید محصولات الحق و الانصاف انبار غله کشور می باشد.

✅ وی اضافه کرد: وظیفه و رسالت شرکت آب و خاک بهره وری از تکنولوژی ها و فناوری های نوین و زیربنایی بویژه در حوزه خاک و آب بوده و نهایت تلاش ما این خواهد بود که فناوری های نوین را در حوزه های مذکور وارد شرکت مغان نموده و به نحو احسن از آن در جهت تامین امنیت غذایی کشور بهره برداری بکنیم.

✅ قاسمی چنین بیان کرد: تاکید وزیر بر استفاده از توانمندی های متقابل زیرمجموعه های وزارتخانه بوده و امکان این امر وجود دارد. شرکت آب و خاک کشور بازوی اجرایی شرکت کشت و صنعت مغان در هدفگذاری های ترسیم شده است و اصلی ترین برنامه ما مصروف نمودن انرژی و توان خویش در این راستا می باشد.

✅ مدیرعامل شرکت آب و خاک کشور گفت: این ظرفیت وجود دارد که از طریق بهبود برنامه ها و رفع چالش ها بهره وری خوب اتفاق بیفتد و میانگین تولید بصورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. شرکت آب و خاک کشور این ادعا و تجربه را دارد که با ارائه راهکارها بخصوص در زهکشی اراضی، آبیاری نوین، هوشمندسازی کشاورزی و آبیاری زیرسطحی بهره وری بالایی را برای شرکت مغان به ارمغان بیاورد.

✅ شایان ذکر است، در این دیدار طرفین تفاهمنامه ای در 13 بند در جهت تلاش برای افزایش و بهبود بهره وری آب و خاک کشاورزی در شرکت کشت و صنعت مغان منعقد نمودند که مطالعه تفصیلی کل اراضی کشاورزی شرکت مغان، ارائه راهکارهای مختلف افزایش بهره وری از منابع آب و خاک توسط شرکت آب و خاک و اجرای آنها، مطالعه تفصیلی- اجرایی اراضی زهدار و زهکشی حدود 2 هزار هکتار، مطالعه تفصیلی- اجرایی سامانه آبیاری، استقرار سامانه هوشمند آبیاری، مطالعه و اجرای آبیاری زیرسطحی در باغات و زراعت و مطالعه و اجرای شبکه آبیاری و کانال ها و راهکارهای بهبود راندمان انتقال و توسعه شبکه ها از مفاد این تفاهمنامه است.

✅ لازم بذکر است، میهمانان قبل از جلسه مذکور ضمن بازدید از بخش ها و قسمت های مختلف شرکت از نزدیک با پتانسیل های این بنگاه اقتصادی آشنا شدند.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan