⏪ بدنبال انعقاد تفاهمنامه همکاری ‌فیمابین طرف صرب و شرکت کشت و صنعت مغان صربستانی ها با هدف جامه عمل پوشاندن به مفاد تفاهمنامه بعد از هفتاد روز دوباره در این بنگاه اقتصادی حاضر شده و ضمن بازدید از مزارع، جلسه ای با اعضای هیئت مدیره تشکیل داده و طرفین وارد فاز عملیاتی گردیدند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: این بنگاه اقتصادی در اوایل دهه ۵۰ شمسی با هدف تامین امنیت غذایی کشور، یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در این خطه، وارد نمودن تکنولوژی های نوین کشاورزی، دامی و باغی، راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و الگوسازی آخرین یافته ها و روش های بروز زراعی در بین زارعین منطقه احداث شده و در طول تاریخ تاسیس خود بخش اعظم اهداف را اجرایی و عملیاتی کرده است.

✅ وی افزود: شرکت ‌کشت و صنعت مغان در سال ۱۳۵۲ فعالیت خویش را با کاشت محصولات کشاورزی آغاز نمود و در ادامه با راه اندازی مجتمع های باغات میوه و دامپروری و همچنین صنایع جانبی بزرگترین شرکت کشت و صنعت ایران و یکی از مطرح ترین شرکت های فعال در سطح دنیا تبدیل گردید.

✅ نظیفی چنین بیان کرد: شرکت مغان در ابتدای امر با مساحت ۶۳ هزار هکتار تاسیس یافته و بدنبال واگذاری های که به مرور انجام یافت، به میزان فعلی ۲۴ هزار هکتار تقلیل پیدا کرده است. اراضی خالص زراعی شرکت مغان ۱۷ هزار هکتار است که ۲ هزار هکتار آن دیم بوده و ۱۵ هزار هکتار آبی می باشد و کاشت انواع محصولات کشاورزی در آن انجام می گیرد.

✅ پروفسور کوبیسکی، مدیرعامل شرکت صرب گفت: سال گذشته علیرغم اینکه بذرهای ما سه_ چهار هفته دیرتر وارد شرکت گردیده و کاشته شد، از نظر تولید کمّی بهتر و بالاتر از بقیه خودش را نشان داده و پیشگام بود. در طرح تحول تولید گندم که در حال حاضر در بسیاری از نقاط ایران اجرا می کنیم، با نتایج مثبتی مواجه شدیم که شگفتی خیلی از کارشناسان را به همراه داشت.

✅ وی تاکید کرد: شرکت کشت و صنعت مغان پتانسیل قابل توجهی داشته و مطمئناً با بهره گیری هر چه بیشتر از فناوری ها و دانش بروز کشاورزی راندمان بالاتری را نیز بدست خواهد آورد. اینکه بعد از کاشت اقدام به دیسک زدن نموده اید، کار بسیار ارزنده ای است و در کنار این کار اگر زمین زراعی غلطک کمبریج می خورد، راندمان تولید 10 الی 15 درصد بالاتر می رفت.

✅ مدیرعامل شرکت صرب اذعان نمود: اگر بخواهیم حرفه ای کار بکنیم، باید رقم بذر، تعداد بذر و تعداد بوته ای که در هر مترمربع سبز می شود، را رعایت کرده و باهم هماهنگ بشویم. با توجه به اهمیت کمی و کیفی تولید بذر تعداد آن باید در واحد سطح کمتر باشد. من در مزرعه خودم بجای 250 کیلوگرم بذر در هر هکتار 180 کیلوگرم بذر می کارم.

✅ وی بیان داشت: بذرهایی که به شما می دهیم، رقابت جهانی داشته و سال بعد مطمئناً همین ارقام را در سطح وسیع تری خواهید کاشت. ما بدنبال فروش بذر نبوده و با توجه به اینکه خودمان را شریک تجاری شما می دانیم، در طول دوره کاشت تا برداشت متخصصان و کارشناسان مطرح ما در طول دوره در مزرعه حضور خواهند داشت.

✅ کوبیسکی ادامه داد: رقم و تکنولوژی در برداشت محصول با راندمان بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. در اصطلاح ژنتیک زمان پر کردن دانه خیلی مهم بوده و ما دلیل های اصلی که دانه خوب پر نمی کند، را می دانیم. زمان این امر در انگلیس 100 روز و برداشت محصول 10 الی 12 تن در هر هکتار بوده و در ایران 45 روز و میزان تولید در واحد سطح پایین است. باید زمانی آبیاری صورت بگیرد که نیاز است و آن هم باید به مقدار کم باشد. ما با حداقل ترین آب بیشترین محصول را برداشت می کنیم و در ایران نیز تکنولوژی آن را به شما آموزش خواهیم داد.

✅ دولابچوف، عضو هیئت مدیره شرکت صرب اظهار کرد: من آخرین بار 3 سال پیش در شرکت مغان حضور داشتم و در مقایسه با آن زمان کارها خوب بوده و پیشرفت های بسیاری حاصل شده است. من خیلی خوشحالم که پروفسور کوبیسکی را در کنار خودمان داشته و ضمن ارائه بهترین ژنتیک های بروز دنیا از تجربیات علمی ایشان در زمینه آخرین یافته های به زراعی جهت تولید محصولات کیفی و کمی بهره خواهیم برد.

✅ وی اضافه نمود: معمولا کشورهای جهان اول فناوری از رده خارج را به طرف مقابل می دهند. پروفسور کوبیسکی و تیم تخصصی ایشان همانند آنان نبوده و همزمان با اینکه بروزترین و بهترین ژنتیک را می دهد، بروزترین یافته های کشاورزی را در مزرعه ارائه خواهد داد.

✅ لازم بذکر است، طرف صرب به همراه رئیس هیئت مدیره، مدیران زراعت، مالی، حراست، بازرگانی و حقوقی ضمن بازدید از مزارع با بررسی وضعیت کشت، راهنمایی های لازم را در خصوص ارقام بذر، نحوه کوددهی، آبیاری و همچنین زمان، میزان و نحوه آن ارائه دادند. در ادامه از مزرعه پایلوت50 هکتاری تخصیص یافته برای کشت ارقام مختلف بذر بازدید بعمل آوردند.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan