⏪ بدنبال مشکلاتی که در خرید پنبه کشاورزان منطقه مغان بوجود آمده بود، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان در یک عمل ابتکاری با در اختیار قرار دادن تعدادی از انبارهای شرکت جهت خرید دسترنج زارعین توسط سازمان تعاون روستایی اقدام نمود. دکتر معتمدی، معاون بازرسی تعاون روستایی کشور و هیئت همراه جهت تقدیر و تشکر حضوری در این بنگاه اقتصادی حاضر و با قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت دیدار و گفتگو کرد.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت در ابتدای این دیدار ضمن بیان تاریخچه تاسیس این بنگاه اقتصادی اظهار داشت: مطالعات اولیه ایجاد شرکت کشت و صنعت مغان در سال 1346 آغاز گردیده و در تاریخ 2/9/1354 با دریافت کد اقتصادی در اداره ثبت اسناد گرمی به ثبت رسیده است. ابتدای فعالیت این شرکت با زراعت بوده که پس از ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی واحدهای صنعتی نیز به آن افزوده شدند. بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل که در ابتدای امر با 63 هزار هکتار در دشت 350 هزار هکتاری مغان ایجاد شده است، به مرور زمان با واگذاری 18 هزار هکتار به شرکت پارس، فروش بخش هایی از آن و واگذاری به کارکنان بازخریدی و نهادها و ارگان های مختلف در حال حاضر دارای 23 هزار هکتار می باشد.

✅ وی افزود: خرید پنبه یکی از دغدغه ها و تاکیدات وزیر محترم جهاد کشاورزی جهت حمایت از کشاورزان بود که برای جامه عمل پوشاندن به این امر، انبارهایی از شرکت در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفت. تفکر جهادی حاکم در مدیریت شرکت مغان سبب مشارکت در کمک به خرید این محصول مورد نیاز کشور بوده و این بنگاه اقتصادی در راستای مسئولیت های اجتماعی اقدام به این کار نمود.

✅ محمدی چنین بیان کرد: با توجه به بحران آب، رویکرد شرکت مغان اجرای سیستم های نوین آبیاری بوده و بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده 600 هکتار از زراعت و 600 هکتار از باغات تحت اجرای آبیاری زیرسطحی خواهد رفت که از این میزان 1000 هکتار آن با هزینه دولت و بصورت رایگان عملیاتی گردیده و 200 هکتار دیگر با تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی شرکت به مورد اجرا درخواهد آمد.

✅ وی بیان داشت: با توجه به ثروت ساز بودن تکمیل زنجیره ارزش نسبت به راه اندازی بسته بندی 900 گرمی شکر و دستگاه پرکنی روغن زیتون اقدام شده و برای تداوم این امر هدفگذاری و برنامه ریزی شده است.

✅ محمدی تصریح نمود: بدنبال رایزنی ها و انعقاد تفاهمنامه همکاری با صربستانی ها تعداد 25 هزار اصله نهال به شرکت مغان اهدا گردید که تعداد 10 هزار آن سال گذشته وارد کشور و این بنگاه اقتصادی شده و در حال حاضر در گلخانه شرکت نگهداری می شود. 15 هزار اصله نهال دیگر در دست پیگیری جهت وارد کردن به شرکت می باشیم که نهال های مورد نیاز شرکت، منطقه، استان، کشور و در صورت نیاز کشورهای همجوار از این طریق تامین خواهد گردید.

✅ مدیرعامل شرکت تاکید کرد: محور اصلی فعالیت های ما با صربستانی ها تولید بذر خواهد بود که امسال 50 هکتار از اراضی شرکت جهت پرورش ارقام مختلف بذر بصورت پایلوت کشت خواهد شد و در ادامه با افزایش این میزان نسبت به تامین بذور مورد نیاز ایران و کشورهای خارجی اقدام خواهد شد.

✅ وی ادامه داد: جهت تقویت بازرگانی خارجی اقداماتی انجام گرفته است و طبق مذاکرات صورت پذیرفته با مسئولین گمرک، دفتر و نمایندگی آن در شرکت ایجاد شده و بدنبال آن جهت ترخیص کالا نیازی به گمرکات کشور نخواهد بود.

✅ دکتر معتمدی، معاون سازمان تعاون روستایی کشور اذعان کرد: خبرهای رسیده از شرکت کشت و صنعت مغان خوشبینانه بوده و با توجه به تجارب ارزشمند مدیرعامل این مجتمع عظیم ملّی در قوای مقننه و مجریه همچنانکه منشا اثرات ماندگار و نیک در سمت های قبلی بوده است، انشاالله شاهد تحول بزرگی در شرکت مغان نیز خواهیم بود.

✅ وی ضمن تقدیر و تشکر از مدیرعامل شرکت به جهت همکاری برای حل مشکل پنبه منطقه افزود: خرید و انبار نمودن پنبه منطقه به یکی از معضلات اساسی در زمینه کشاورزی تبدیل شده و جمع و جور کردن و سازماندهی بخشیدن برای حل این مشکل نیازمند همتی فراسازمانی بود که نبوغ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان جهت کمر همت گماردن برای تسریع حل آن حمایتی درخور توجه از بخش کشاورزی منطقه می باشد.

✅ لازم بذکر است که علاوه بر 2 محل پیش بینی شده از طرف سازمان تعاون روستایی چندین انبار دیگر توسط شرکت کشت و صنعت مغان جهت انبار نمودن پنبه های خریداری شده از طرف سازمان مزبور در نظر گرفته شده است که بعد از جلسه از محل های تعبیه شده در این بنگاه اقتصادی توسط اکیپ کارشناسی بازدید بعمل آمد.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا @keshtsanatemoghan