معاون مطالعات و برخی از مدیران شرکت آب و خاک پارس که شرکتی زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی می باشد، با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان در خصوص هوشمندسازی آب، تسطیح اراضی، روش های نوین آبیاری و ارتقای بهره وری آب دیدار و گفتگو کردند.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت با اشاره به واگذاری زمین به عشایر محدوده نشین اظهار داشت: این اختلاف سالیان متمادی شرکت را درگیر خود کرده بود و جهت حل این مسئله از زمان دولت پنجم مصوبه ای مبنی بر واگذاری زمین تصویب و از آن زمان تا به امروز اجرایی نشده بود که اخیرا با حل آن موفق به بستن پرونده مزبور شدیم. با توجه به تقلیل زمین های شرکت از طریق واگذاری بخشی از آن به عشایر، ما بدنبال احصا، احیا و تجدید بنای نقشه جدید شرکت هستیم.

 وی ضمن بیان اینکه آب و خاک گران بوده و بر همین اساس عمودی سازی می شود، افزود: متر- متر خاک این کشور باید احیا و کاشته بشود. ما نیز در این بنگاه اقتصادی دارای 2 هزار هکتار زمین زهدار می باشیم و علاقمند به اجرای زهکشی آنها بوده و برای آن اعلام آمادگی می کنیم. منتهی باید بحث های حقوقی، مالی و فنی بالانس شود.

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دستور کامل کردن مطالعات اجرایی و بررسی بحث های فنی این پروژه را به هوشنگ محمدی، مدیر امور فنی و عمرانی صادر کرد.

 قدیر پسندی، عضو هیئت مدیره و معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت گفت: از سال 1385 تا 1392 مقدار 3 هزار هکتار زهکشی زیرزمینی اجرا شده و در حال حاضر بهره برداری می کنیم. شرکت کشت و صنعت مغان دارای کارگاه تولید مصالح بوده و در اراضی عملیات زهکشی صورت می پذیرد. ما سال گذشته 20 هکتار را اجرا کردیم که در حال بهره برداری است و در دهه مبارک فجر سال 1400 افتتاح شد.

 وی افزود: کلاً 2 هزار هکتار اراضی شرکت زهدار است که 800 هکتار آن شدیداً زهدار است و با توجه به اینکه زهکشی از طریق بیل مکانیکی منسوخ شده است، ما تاکید داریم، این امر با دستگاه مخصوص ترنچر که دستگاه بروزتری می باشد، انجام گردد.

 حسن نظیفی، عضو هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت چنین بیان کرد: بحث پروژه بهسازی شبکه های آبیاری و زهکشی مغان که پیش از این در قالب پروژه بانک جهانی انجام و توسط مشاوران 8 هزار هکتار در شهرستان پارساباد مغان اجرا گردید و از طریق احیای زمین های لم یزرع و باتلاقی در حال حاضر عملیات زراعی در آنها صورت می پذیرد.

 وی با بیان این نکته که زهکشی های زیرزمینی اجرا شده در شرکت مغان نیز مشکل دارد، چنین ادامه داد: قطعاتی که زهکشی در آنها انجام می گیرد، باید بصورت جامع مطالعه شده و به شبکه وصل و تطابق داده بشود.

 نظیفی تصریح نمود: دولت طرحی برای اجرای زهکشی اراضی در شهرستان های پارساباد و بیله سوار به مقدار 10 هزار هکتار دارد که قرار است در شهرستان های مزبور با سرمایه گذاری دولت بصورت رایگان اجرایی بشود و خواسته ما نیز این است که 2 هزار هکتار اراضی شرکت مغان نیز به آن الحاق گردد.

 دکتر قیصری، معاون مطالعات شرکت آب و خاک پارس اظهار کرد: شرکت ما با دارا بودن 7 صلاحیت در حوزه پیمانکاری در زمینه زهکشی اراضی بی رقیب است و در کنار اجرای پروژه هایی در این حوزه در زمینه سدسازی و راهسازی نیز فعال است.

 وی با ذکر اینکه نظام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بهره وری استراتژیک است و به بهینه سازی مصرف آب و افزایش تولید در واحد سطح بها می دهد، افزود: با توجه به تغییر اقلیم اگر ضرورتی در ارتقای بهره وری آب و افزایش راندمان در آب و کشاورزی احساس نمایید، می توانیم همکاری های لازم را در این خصوص داشته باشیم. ما تمایل به کمک کردن در زمینه هوشمندسازی آب، مطالعه و اجرا، تسطیح اراضی، روش های نوین آبیاری، و ارتقای بهره وری آب که تولید را به نقطه مطلوب می رساند، داریم.

 مهندس عابدی، مدیر مطالعات شرکت آب و خاک پارس گفت: شرکت ما پروژه های زهکشی زیادی در سطح مناطق ایران اجرا نموده است که همگی موفق بوده و در ارتقای بهره وری موثر واقع شده است. یکی از این پروژه ها در مغانسر و دیگری در استان خوزستان (دشت آزادگان و شوش) می باشد که توسط کارشناسان و مهندسین این شرکت عملیاتی گردیده است.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان