⏪ مدیرکل دفتر توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی به همراه کارشناسان دفتر مزبور از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دیدار و با عضو هیئت مدیره این بنگاه اقتصادی دیدار و گفتگو کرد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، عضو هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: شرکت مغان بعنوان عظیم ترین بنگاه تولیدی استان اردبیل بزرگترین مجتمع دامپروری و باغات ایران را در خود جای داده است. ما در این شرکت 20 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که انواع محصولات زراعی در آنها کشت می شود. 4 هزار هکتار از این اراضی مجهز به سیستم آبیاری نوین بوده و نیاز است، حداقل 10 هزار هکتار به آبیاری نوین تجهیز گردد. بخش اعظمی از تسهیلاتی که در زمینه تجهیز سیستم آبیاری نوین در اختیار زارعین بخش خصوصی قرار داده می شود، شامل تخصیص یارانه بوده و مورد بخشودگی قرار می گیرد. با توجه به دولتی بودن شرکت کشت و صنعت مغان تسهیلات و بخشودگی مزبور شامل این بنگاه تولیدی نمی شود.

✅ وی افزود: محدودیت منابع آبی که اخیراً هم تشدید گردیده است، باعث کمبود آب شده و برای جبران این امر لازم است از سیستم آبیاری نوین استفاده شود. آبیاری سنتی سبب زهدار شدن زمین های کشاورزی شده و در حال حاضر 2 هزار هکتار از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان زهدار می باشد و نیازمند زهکشی زیرزمینی است که قسمتی از اراضی زهکشی گردیده و اقداماتی نیز برای زهکشی بقیه زمین ها انجام شده است.

✅ مهندس ابوالحسنی، مدیرکل دفتر توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی وزارت جهاد کشاورزی چنین بیان کرد: پروژه های عظیمی در بخش آب و خاک استان اردبیل اجرا شده است. منتهی بدلیل اینکه سد قیز قلعه سی کامل نیست، بایستی در اولویت اول باشد تا سد بتواند، آب را به کانال برساند. پیشنهاد ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه است. وی با تاکید بر رعایت الگوی کشت در سطح کشور افزود: استان اردبیل با توجه به ظرفیت آب و هوایی پتانسیل زیادی در بخش کشاورزی دارد و محصولات علوفه ای و روغنی زیادی در این استان کشت و تولید می شود.

✅ نادر تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: استان اردبیل در مقایسه با سایر استان ها از نظر تولید محصولات کشاورزی قابل مقایسه نبوده و علاوه بر تامین مایحتاج خویش به سایر نقاط کشور نیز صادر می کند. در حوزه دامی بالغ بر 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید می شود که 8 میلیون قطعه از آن به استان های دیگر صادر می گردد. افزون بر آن در هر ماه هزار تن مرغ گرم صادر می شود. وی افزود: 4 میلیون تن انواع محصولات زراعی در استان اردبیل تولید می گردد که 50 درصد آن متعلق به منطقه مغان می باشد. ما در تولید گندم خودکفا بوده و نیازمندی های سایر استان ها را نیز تامین می کنیم و با راه اندازی پروژه پایاب سد خداآفرین هم بیش از یک میلیون تن به تولیدات محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد.


✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان