⏪ همایش بررسی ارقام جدید گندم با حضور مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و مدیرعامل موسسه تحقیق و تولید ارس بذر در محل سالن کنفرانس شهرک شهید آیت الله غفاری برگزار شد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، سیاسی شدن مرزهای جغرافیایی و مرزهای آبی چنین تداعی می کند که در آینده بر سر آب مشکلاتی بوجود آید. ما در تولید، مدیریت و مصرف آب مشکل داریم.

✅ وی افزود: جنگ اوکراین و روسیه نشان می دهد که امنیت غذایی پاشنه آشیل دنیا است. کشوری مثل هندوستان که اقدام به صادرات برنج با قیمت ارزان می نمود، در حال حاضر از این امر اجتناب می کند. اگر کشوری در زمینه مواد غذایی بر بقیه تسلط داشته باشد، می تواند آنها را تحت تاثیر و فشار قرار دهد. ما امسال در خوشبینانه ترین شرایط باید مقدار زیادی گندم وارد بکنیم. به همین دلیل بالاجبار باید به طرف ایجاد امنیت غذایی بخصوص در محصولات استراتژیک مثل گندم و دانه های روغنی در کشور گام برداریم.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان چنین بیان کرد: با توجه به بحران آب و محدود بودن سطح زیر کشت باید در زمینه رشد کیفی و افزایش راندمان تولید اقدام بکنیم. با تلاش همکاران زحمتکش سال گذشته افزایش راندمان قابل توجهی در زمینه تولید غلات و کلزا داشتیم و با تمهیدات اتخاذ شده در خصوص تامین بموقع نهاده ها و مدیریت مصرف آنها پیش بینی می شود، در مقایسه با سال قبل نیز راندمان تولید در واحد سطح از افزایش چشمگیری برخوردار باشد.

✅ محسن زاده تاکید نمود: یکی از عواملی که باید بر روی آن کار بکنیم، تولید در شرایط خاص است. باید روی کشت ارقام مقاوم تر و پربازده تر با میزان مصرف آب کمتر کار بکنیم. در کشور ما همگان بر اهمیت تحقیقات واقف شده اند و در شرکت مغان نیز باید بر روی آن سرمایه گذاری بکنیم. این بنگاه تولیدی از کارهای تحقیقاتی حمایت نموده و قراردادهایی با اینگونه مراکز دارد. افزون بر آن در صدد ایجاد پردیس کشاورزی کشور در شرکت مغان هستیم.

✅ دکتر محمدعلی وهابیان، مدیرعامل شرکت تحقیق و تولید ارس بذر گفت: ارس بذر بازوی تحقیقاتی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بوده و بر خلاف بقیه مراکز تحقیقاتی که کار را در سطح کلان انجام می دهند، اختصاصاً برای شرکت مغان در زمینه گندم، یونجه و کلزا فعالیت می کند. تا قبل از شروع بکار ارس بذر میانگین تولید چغندر قند در کشور 25 تن و در مغان 26 تن بوده و عیار قند این محصول در مغان 10-9/5 درصد بود که در حال حاضر میانگین مملکت 55 تن در هکتار و عیار قند مغان 14/5-14 درصد می باشد. این امر در سایه وارد کردن ارقام جدید و کاشت آن بصورت نمایشی در سطح محدود با برداشت میانگین تولید 51 تن در هکتار و عیار قند14/1 درصد بود که باعث تحول چغندرکاری کشور گردید.

✅ وی افزود: مملکت به سمت خشکی رفته و آب به اندازه کافی نیست و با توجه به در حال تحول بودن اقلیم باید ارقام گندم متناسب و سازگار با اقلیم تولید، تکثیر و در اختیار زارعین قرار بگیرد. رقم های گندمی که ما روی آنها کار تحقیقاتی انجام داده ایم، در فهرست ملی گندم ایران ثبت گردیده است.

✅ لازم بذکر است که در این جلسه مدیر امور زراعت و روسای بخش های 11 گانه زراعت نیز حضور داشتند.

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان