⏪ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل و هیئت همراه با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دیدار و گفتگو کرد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت با اظهار خرسندی از دیدار معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از شرکت اظهار داشت: یکی از محدودیت های اصل 44 عدم استفاده از تسهیلات برای سرمایه گذاری است که در صورت رفع این محدودیت می توانیم حداقل سالانه 500 الی 1000 هکتار از اراضی شرکت را تحت پوشش آبیاری نوین ببریم.

✅ وی افزود: بزرگترین چالش منطقه و شرکت، بحث آب است. در حال حاضر میزان استفاده از آب در طول سال برای اراضی زراعی شرکت مقدار 180 میلیون متر مکعب می باشد که اگر شبکه فرعی را در مزارع اجرایی بکنیم، حداقل 30- 40 میلیون متر مکعب از میزان استفاده آب صرفه جویی خواهد شد.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: اخیراً سفری به کشور صربستان داشتیم که در خصوص تامین بذر و نهال توافق خوبی صورت گرفت. تعداد 10 هزار اصله نهال رایگان وارد شده و هم اکنون در گلخانه شرکت در قرنطینه می باشد و مابقی نیز دیماه امسال وارد خواهد شد. برای 20 نوع رقم بذر گندم و جو نیز توافق کرده ایم، بصورت پایلوت کاشته شود که ارقام پرمحصول از بین آنان انتخاب و کشت خواهد شد.

✅ دکتر عباسی، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: شرکت کشت و صنعت مغان یکی از کشت و صنعت های قدیمی کشور بوده و در تولید محصولات متنوع، زبانزد می باشد و در افزایش تولیدات استان و کشور موثر بوده و خواهد بود.

✅ معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح نمود: ما در معاونت آب و خاک وزارتخانه بسیار مشتاق به اجرای طرح آبیاری مدرن در کشت و صنعت ها هستیم. این شرکت ها مشکلی در تامین سهم آورده ای که بعهده دارند، نداشته و مسائل و مشکلات اجتماعی بخش خصوصی از جمله خُرد بودن اراضی زراعی را ندارند. رویکرد ما برای کار کردن در کشت و صنعت ها و تعاونی هایی است که اراضی یکپارچه تری دارند.

✅ وی اظهار کرد: روش آبیاری کلاسیک در ایران و جهان در حال منسوخ شدن بوده و از راندمان کمتری برخوردار است. ما باید در آبیاری ها به سمت روش های مدرن با راندمان بالا حرکت بکنیم که این روش ها بخصوص در کاشت گیاهان ردیفی و باغات ایده مناسبی می باشد.

✅ دکتر عباسی افزود: برای استفاده از تسهیلات دولتی حوزه آبیاری تحت فشار در کشت و صنعت ها و اراضی دولتی محدودیت های قانونی وجود دارد که ما سعی می کنیم این موضوع را از طریق راهکارهای قانونی در برنامه توسعه هفتم رفع نماییم. یکی از مواردی که بخشی از مشکل را حل می کند، استفاده از تسهیلات کم بهره تبصره 18 می باشد.

✅ لازم به ذکر است، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به همراه مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از اراضی زهدار شرکت بازدید بعمل آورده و برای زهکشی مزارع مزبور قول مساعد دادند.

 

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان