⏪ به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت در جلسه مدیریت زهکشی اراضی این بنگاه اقتصادی اظهار داشت: 2 هزار هکتار از اراضی این بنگاه اقتصادی زهدار بوده و این مسئله در تقلیل میزان عملکرد، بهره وری و راندمان شرکت تاثیر قابل توجهی دارد و در همین راستا پیگیر اجرایی شدن پروژه زهکشی زمین های مذکور هستیم. اخیراً نیز مذاکراتی با دکتر محمدی آشتیانی، عضو هیئت مدیره شرکت شهرک های کشاورزی صورت پذیرفته و انجام آن روی میز مذاکره، مفاهمه و عقد قرارداد می باشد.

✅ وی افزود: این پروژه بعد از سالها راکد بودن در مراحل آخر عقد قرارداد بوده و جزو برنامه های ماندگار شرکت می باشد که برای اولین بار در اراضی شرکت عملیاتی خواهد شد و در افزایش تولید، بهره وری و درآمد این بنگاه اقتصادی تاثیر چشمگیری خواهد داشت.


✅ محمدی بیان کرد: تفاهمنامه اولیه با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) که زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، منعقد گردیده و امکانات دفتری در اختیار طرف مقابل قرار داده شده و در شرکت مستقر شده اند و اقدامات اولیه برای انجام مطالعات آغاز گردیده است.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: منابع شرکت برای اجرای چنین پروژه های عظیمی محدود بوده و با توجه به اینکه در کار جهادی بن بست وجود ندارد، برای حل آن باید بدنبال راهکاری می بودیم که این امر از طریق مشارکت امکانپذیر گردید. با این توضیح که پس از اتمام عملیاتی نمودن پروژه، زمین های مزبور در اختیار شرکت مذکور قرار داده شده و پس از کشت محصول، هزینه انجام پروژه مستهلک خواهد شد.

✅ وی تصریح نمود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان چندین پروژه بزرگ در دست اجرا دارد که آبیاری زیرسطحی به میزان 1200 هکتار و ساخت مسکن برای کارکنان از آن جمله است. جلسات مختلفی برای اجرایی کردن آبیاری زیرسطحی در سطح وزیر، معاونین وزیر و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی برگزار شده و قرارداد تنظیم شده از سوی شرکت مغان به وزارتخانه ارسال گردیده است و مورد تایید دفتر حقوقی می باشد و بزودی کلنگ آغاز عملیات اجرایی با حضور مسئولین کشوری به زمین زده خواهد شد. برای ساخت مسکن نیز زمین لازم برای آن به میزان 140 هکتار تخصیص یافته و پروسه اداری اخذ مجوزهای آن در مراحل پایانی می باشد که بزودی شاهد آغاز عملیات خواهیم بود.

✅ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت خاطر نشان ساخت: بانک جهانی در سال های 1374 تا 1379 در منطقه مغان اقدام به زهکشی اراضی نموده است که میزان انجام پروژه در مقطع مذکور 8 هزار هکتار می باشد. در حال حاضر نیز تفاهمنامه اولیه با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) برای اجرای زهکشی اراضی شرکت منعقد شده و با توجه به اینکه این شرکت باتجربه و با ضریب اطمینان بالاست، امیدواریم پروژه مذکور به سرعت اجرایی شده و به مرحله بهره برداری برسد.

✅ هوشنگ محمدی، مدیر امور فنی و عمرانی اظهار داشت: مابین سال های 1385 تا 1392 به میزان 3 هزار هکتار از اراضی شرکت از محل منابع داخلی زهکشی شده و از آن زمان تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نگرفته است. امسال بعد از سال ها 20 هکتار از بخش 10 زراعی و 20 هکتار از مجتمع باغات زهکشی گردیده است.

✅ وی ادامه داد: در حال حاضر نقشه برداری کلی اراضی شرکت و مطالعات آن از نظر خاک شناسی شروع شده و در مراحل پایانی قرار دارد. زهکشی با شرایط عمومی پیمان خواهد بود و در طول مدت عملیاتی نمودن پروژه هرگونه خدماتی از قبیل مصالح و غیره در اختیار شرکت فوق قرار گیرد، از صورت وضعیت کسر خواهد شد.

✍️امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan