⏪ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در دیدار با دکتر علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر سخت گیری های ظالمانه ای از طرف شورای امنیت، خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا بر علیه ملت ایران صورت می گیرد. تحریم های مزبور در صدد این است که اقتصاد، فرهنگ، امورات و دستاوردهای جامعه را محدود کند ولی ما متحد و یکپارچه به مقام معظم رهبری و آرمان های حضرت امام خمینی (ره) تاسی کرده و با برنامه ریزی های مدون و حمایت های انجام گرفته از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه نقش بی بدیلی را در حوزه کشاورزی و امنیت و اقتدار غذایی ایفا می کنیم.

✅ به گزارش امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: اهداف، آرمان ها، برنامه ریزی ها، راهبردهای تعریف شده، منشور و الگوی کشت تدوین شده در بخش کشاورزی با سلسله حمایت هایی که در حوزه های مختلف من جمله تامین بموقع نهاده انجام می گیرد، بصورت مدون و زمان بندی شده اجرایی و عملیاتی می گردد.

✅ محمدی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را پدافند غیرعامل نظام جمهوری اسلامی ایران توصیف نموده و بیان کرد: حوزه زراعت یکی از قسمت های فعال این بنگاه اقتصادی بوده و با برنامه جامع به فعالیت می پردازد. میزان تولید گندم در زمان بخش خصوصی 3/2 تن در هر هکتار بود که ما در سال اول بعد از ابطال واگذاری این میزان را به 5 تن در هر هکتار و امسال به 7/2 تن در هر هکتار افزایش دادیم. افزایش راندمان اتفاق افتاده رکورد بی نظیری در طول تاریخ تاسیس شرکت بوده و این رکورد نه تنها در گندم بلکه در تولید جو، کلزا و چغندر قند نیز صادق است.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: موفقیت های کسب شده در این بنگاه اقتصادی حاصل خرد جمعی، همکاری و تلاش همه کارکنان زحمتکش شرکت می باشد و از اینکه سازمان ما سازمانی یادگیرنده بوده و تغییرات را می پذیرد، احساس شعف می کنیم.

✅ وی ادامه داد: یکی از اهداف ایجاد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان این بود که به الگوی کشاورزی ایران تبدیل گردد و در مقاطعی نیز اینگونه بود ولی در زمان هایی این امر تعطیل شده و رو به انفعال سوق یافت. در حال حاضر با رویکرد جدید از طریق عمل به سیاست ها و مشی وزارتخانه جهاد کشاورزی شرکت مغان هم اکنون رو به احیا بوده و سعی می کند، جایگاه گذشته خویش را در زمینه الگو بودن بازیابد.

✅ دکتر مهاجر، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین تبریک پیشاپیش مبعث رسول اکرم (ص) خاطر نشان ساخت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان امکانات زیرساختی وسیعی را بصورت یکجا در اختیار داشته و با مدیریت و تبدیل بالقوه به بالفعل امکان و پتانسیل تحول را دارد. کارهای خوبی هم انجام گرفته است. خداوند متعال نعمت خوبی را اینجا در اختیار ما قرار داده و نگین زمین های کشاورزی کشور می باشد و بایستی با چنگ و دندان از آن محافظت بکنیم.

✅ وی تاکید نمود: اگر خوب عمل نکنیم، مخالفین نظام آن را به حساب دولت خواهند گذاشت. افزون بر آن شرایط را برای آیندگان و فرزندان مان سخت خواهیم کرد. شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دانشگاه کاربردی- عملیاتی است و متعلق به کشور است و باید به نحو احسن از آن بهره برداری کرد.

✅ معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به سبب زیرساخت های آن پتانسیل تولید قسمت اعظم بذور کشور را دارد که ارزش افزوده فراوانی را می تواند عاید شرکت نماید. مدیرعامل این بنگاه اقتصادی آدم باهوشی بوده و دارای قابلیت های زیادی است و ما نیز حمایت های لازم را در خصوص تجهیز ماشین آلات، حل مشکل اصل 44 و اخذ تسهیلات بانکی و تداوم عملیاتی کردن پروژه های عمرانی بعمل خواهیم آورد.

✅ دکتر مهاجر با اشاره بند موسوم به 8515 مبنی بر ارائه 85 درصد از هزینه اجرای سیستم های نوین آبیاری بصورت بلاعوض تصریح نمود: تسهیلات بایستی بجای مالک به زمین داده شود و در این خصوص دولتی یا خصوصی بودن ملک تفاوتی در ارائه تسهیلات نباید داشته باشد. بخش عمده ای از مشکلات شرکت مغان مربوط به بهره وری آب می باشد و ما نهایت تلاش خویش را در افزایش بهره وری آب که مربوط به اجرای سیستم های نوین آبیاری است، بکار خواهیم بست.

✅ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: مجتمع زراعت این بنگاه اقتصادی دارای 17 هزار هکتار زمین کشاورزی با 15 هزار هکتار زمین آبی و 2 هزار هکتار زمین دیم به کشت پائیزه و بهاره اقدام کرده و الگوی کشت بر اساس نیاز دامپروری، صنایع تبدیلی و سیاست های راهبردی وزارتخانه و کشت محصولات استراتژیک می باشد.

✅ وی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی رویکرد ما توسعه کشت پائیزه به میزان 10 هزار هکتار و کشت گندم خوراکی آبی و دیم به میزان 4 هزار و 500 هکتار، کلزا آبی 1700 هکتار و چغندر قند پائیزه به میزان 1500 هکتار و استفاده حداکثری از منابع آبی می باشد. برای اولین بار نخود علوفه ای 103 هکتار، چغندر علوفه ای 50 هکتار، تریتیکاله 176 هکتار و چغندر قند زمستانه به میزان 50 هکتار کشت گردیده است.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت بیان کرد: در زراعت بهاره بیشترین مساحت مربوط به ذرت سیلویی با 420 هکتار انجام خواهد گرفت. اجرای کشاورزی هوشمند را امسال در سطح 100 هکتار شروع کردیم و در قالب کشاورزی قراردادی 2 هزار و 750 هکتار از اراضی گندم را به کشت قراردادی اختصاص دادیم.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت گفت: 19 درصد از شبکه آبیاری مغان مربوط به شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بوده و این شبکه نیاز به بازسازی و نوسازی دارد و رویکرد ما توسعه سیستم های نوین آبیاری می باشد. در ارتباط با بحث کم آبی تفاهمنامه ای با استانداری، پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان برای ایجاد اولین پردیس علم و فناوری منعقد شده و در حال انجام است.

✅ اسداله محسن زاده، عضو هیئت مدیره شرکت این بنگاه اقتصادی را بزرگترین هلدینگ کشاورزی ایران ارزیابی کرده و خاطر نشان ساخت: بحث آب در کشور جدی بوده و با توجه به اینکه برای توسعه سیستم های نوین آبیاری از ردیف موسوم به 8515 تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است و با امعان نظر به این امر که شرکت های شمول واگذاری اصل 44 از این ردیف بی بهره اند، انتظار این است که وزارتخانه جهاد کشاورزی رایزنی های لازم را برای بهره مندی شرکت هایی مثل کشت و صنعت مغان از طریق برنامه هفتم توسعه بعمل بیاورد.

✅ قدیر پسندی، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت ضمن بیان اینکه این بنگاه اقتصادی یک شرکت خودگردان است، اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت مغان دارای منابع محدودی بوده و محدودیت های اصل 44 مانع اجرای بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری می باشد و چنانچه این اصل تعیین تکلیف نشود، دچار روزمرگی خواهیم شد.


✅ وی افزود: یکی از وظایف دولت اشتغالزایی است و با توجه به مشکل جهانی گرمایش زمین باید پیش بینی های لازم را در خصوص اینکه چه محصولاتی بکاریم، از همین الان انجام دهیم.

✅ مهندس اصغری، مدیرکل دفتر امور سبزی ها و گیاهان جالیزی اظهار داشت: منطقه مغان نگین کشاورزی کشور و منطقه پرخیر و برکتی است. با توجه به تاثیر قابل توجه سیستم های نوین آبیاری در افزایش راندمان لازم است، در مزارع گوجه فرنگی از نوار تیپ استفاده گردد. کارخانه رب شرکت پتانسیل خوبی برای فرآوری گوجه فرنگی داشته و برند است و لزوم استارت زدن کشت قراردادی علاوه بر کاشت این محصول در خود شرکت به شدت احساس می شود.

✅ مهندس کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی بیان نمود: آبیاری تیپ 40 درصد کمتر از آبیاری سنتی نیاز به آب داشته و با توجه به بهره وری بالا رزینت بهترین روش در این خصوص می باشد. کاشت نخود علوفه ای لازم بوده و تولید بذر علوفه نیاز مبرم کشور است و حمایت های لازم برای خرید تضمینی آن انجام خواهد گرفت.

✅ وی ادامه داد: دامپروری منبع بزرگ تامین کود دامی بوده و بایستی فرآوری و به مزرعه برگردد. یکی از کشاورزان دیم کار انگلیس به سبب تغذیه مناسب و بهره گیری از قارچ کش های کیفی 17 تن گندم برداشت نموده است. کشت روی پشته های بلند یکی از راه های نجات این بنگاه اقتصادی است.

✅ مهندس آقایی، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن تشکر از مدیریت شرکت بخاطر فعالیت های زراعی و رعایت الگوی کشت گفت: انقلابی در کشت گندم را در شرکت مغان شاهدیم که جای تقدیر دارد. پیگیری و سرمایه گذاری در خصوص تولید بذور محصولات زراعی اهمیت زیادی در کشور دارد. مشکلات زیادی در تامین بذور گیاهان علوفه ای در استان وجود دارد که علیرغم وجود پتانسیل های زیاد در استان بدلیل فقدان زیرساخت های لازم این مشکل همچنان به قوت خود باقی است. پیشنهاد تولید بذر ذرت به مساحت 1500 هکتار توسط بخش خصوصی و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان داریم که انتظار می رود، بذر مورد نیاز از این طریق تامین شود.

✅ مهندس شهریاری، معاون بهبود تولید گیاهان سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان ساخت: بدنبال سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر رعایت الگوی کشت سمت و سوی ما حرکت به سمت کشت پائیزه می باشد که شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در خصوص چغندر قند حرکت های خوبی را آغاز نموده است.

✅ وی ادامه داد: توسعه دانه های روغنی و همچنین توسعه علوفه لازم بوده و یکی از ضرورت های این حوزه تولید بذور می باشد. بهره وری در آب نیاز مبرم بخش کشاورزی است و بایستی روش ها و مسائل مدیریتی را اصلاح بکنیم. در حوزه باغبانی نیز توسعه زنجیره مهم بوده و امید است، با توجه به برندی که این شرکت بعنوان دانشگاه کاربردی دارد، جایگاه خویش را بیش از پیش تثبیت نماید.

✅ لازم بذکر است، پس از جلسه مزبور میهمانان طی بازدیدی از نزدیک با وضعیت مزارع این بنگاه اقتصادی مطلع شدند. معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ضمن بررسی وضعیت موجود اظهار رضایت و خرسندی کرد.

✍️امور روابط عمومی و بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan