⏪ جلسه هماهنگی کشت قراردادی چغندر قند در شهرستان ها و استان های مختلف شمال غرب با حضور رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری؛ معاون فنی و صنعتی و مدیران امور زراعت و کارخانه قند مغان برگزار شد.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: زمستان بسیار سردی پیش رو بوده و برای مدیریت مشکل کمبود گاز و مشکلات احتمالی تهیه سوخت های جایگزین همچون مازوت برای واحدهای صنعتی من جمله کارخانه قند مغان لازم بوده و تمهیدات لازم برای این امر بایستی اتخاذ گردد. تعیین یک نفر جهت پیگیری موضوع ضروری بوده و اگر این امر انجام نشود، خدای نکرده با مشکل روبرو خواهیم شد.


✅ وی افزود: کشت چغندر قند در دو تیپ بهاره و پائیزه بوده و با توجه به مشکل کمبود آب و درآمد پایین چغندر قند بهاره به لحاظ عیار قند پایین، کشاورزان رغبتی به کشت این محصول در کشت بهاره نداشته و تسویه هر چه سریعتر مطالبات آنان و در نظر گرفتن مشوق ها می تواند، آنان را به همکاری در این زمینه با شرکت راغب نماید.

✅ نظیفی چنین بیان کرد: دو بار استارت خوردن کارخانه قند مغان در طول سال ضرر و زیان مضاعفی را برای شرکت تحمیل کرده و با توجه به بحران موجود در خصوص آب رویکرد این بنگاه اقتصادی حذف کشت چغندر بهاره و تقویت کشت پائیزه و کشت قراردادی با شهرستان ها و استان های مختلف من جمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان می باشد.

✅ رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت گفت: تمهیدات لازم برای کشت بهاره، آماده سازی کارخانه قند برای دوره بهره برداری جدید و انعقاد قرارداد کشت با چغندرکاران بایستی از هم اکنون اتخاذ گردد تا مشکلی برای دوره بعد نداشته باشیم.

✅ کیومرث خانمحمدیان، معاون فنی و صنعتی شرکت تصریح نمود: ما ناگزیریم، پیش بینی ها و اقدامات لازم برای کشت قراردادی چغندر قند در شهرستان ها و استان های مختلف را انجام دهیم تا در خصوص تامین مواد خام اولیه کارخانه قند مغان با مشکل مواجه نگردیم. برای کارکرد مناسب این واحد صنعتی کشت حدود 2 هزار هکتار چغندر قند لازم است.

✅ کریم هلالی، مدیر امور زراعت شرکت تاکید کرد: کشت پائیزه چغندر قند شرکت در سال زراعی جاری حدود 1500 هکتار و با احتساب میزان کشت بخش خصوصی جمعاً 1800 هکتار می باشد. امسال برای اولین بار 200 هکتار کشت چغندر قند زمستانه برنامه ریزی شده و در صورت عملکرد کیفی و کمی خوب سطح زیر کشت آن از سال های بعد افزایش خواهد یافت.

✅ محمد یوسفی، مدیر کارخانه قند مغان اذعان داشت: در صورتیکه میزان کشت چغندر سایر مناطق سردسیر زیاد باشد، به لحاظ عیار قند و تناژ بالا به نفع شرکت خواهد بود و بایستی تمهیدات لازم برای این کار صورت بگیرد. تصفیه شکر خام نیز موجب خواهد شد، در روزهایی که ورودی چغندر کم باشد، جای خالی آن از این طریق جبران گردد.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan