⏪ مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان با رئیس آژانس ایمنی غذایی جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کردند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: این بنگاه اقتصادی در سال 1342 مطالعه و طراحی گردیده و بهره برداری اولیه آن رسماً در سال 1353 با 63 هزار هکتار شروع شد که بعد از واگذاری 18 هزار هکتار آن به شرکت پارس، 1500 هکتار به شرکت شهرک های کشاورزی برای راه اندازی گلخانه، 5 هزار هکتار برای ساماندهی عشایر و مقداری دیگر از طریق واگذاری به کارکنان و نهادها در حال حاضر دارای 23 هزار هکتار اراضی می باشد و به تولید انواع محصولات زراعی، دامی، باغی و صنعتی به مقدار سالانه 700 هزار تن پرداخته و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می کند و در آینده تولید 1 میلیون تن محصول را هدفگذاری نموده است.

✅ وی افزود: مجتمع زراعت شرکت کشت و صنعت مغان با نزدیک 19 هزار هکتار اراضی اقدام به تولید محصولات کشاورزی می کند که در سال گذشته با افزایش راندمان 30 الی 40 درصدی در زمینه تولید گندم، جو، کلزا و چغندر قند رکورد بی نظیری را در طول تاریخ تاسیس این بنگاه اقتصادی ثبت کرده است.

✅ محمدی چنین بیان کرد: شرکت مغان 6 کارخانه قند، لبنیات، رب، روغن کشی زیتون، خوراک دام و پروسس میوه داشته و به تولید محصولات صنعتی می پردازد و با برند مغانه در داخل کشور توزیع می کند. با ثبت برند مالیکو که معادل اختصاری نام شرکت به زبان انگلیسی می باشد، به خارج کشور نیز صادرات انجام خواهد شد. اخیراً دستگاه بسته بندی 900 گرمی شکر راه اندازی گردید. کارخانه رب به تولید فلّه ای پرداخته و در نظر داریم بسته بندی شیک خانواری و مشتری پسند آن را نیز راه اندازی کنیم. دستگاه شیشه پرکنی اتوماتیک روغن زیتون نصب گردیده و در کنار آن به بسته بندی کنسرو زیتون و خیارشور اقدام می شود. در کارخانه لبنیات به همراه تولید انواع محصولات لبنی سالانه حدود 10 هزار تن شیر خشک تولید و علاوه بر بازارهای داخلی به خارج نیز صادر می گردد.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: باغات میوه شرکت 2 هزار و 300 هکتار بوده و امسال 8 هزار تن میوه تازه خوری برداشت و روانه بازار مصرف گردید. این بنگاه اقتصادی دارای سهام در مجتمع گوشت اردبیل بوده و بسته بندی گوشت در آن انجام می گیرد. همگام با اقتدار نظامی در امنیت غذایی و فراتر از آن اقتدار غذایی جهت ذخیره استراتژیک گوشت قرمز برنامه راه اندازی مجتمع دامپروری 20 هزار راسی در کنار دامپروری فعلی که دارای 21 هزار راس دام می باشد، برنامه ریزی شده است.

✅ وی تصریح نمود: جهت سهولت در ترخیص کالا نمایندگی گمرک در شرکت مغان ایجاد خواهد شد که در این صورت نیازی به گمرکات جهت ترخیص کالا نخواهد بود.

✅ محمدی تاکید کرد: کشورهای ایران و آذربایجان از نظر فرهنگی، تاریخی و جغرافیایی دارای اشتراکات زیادی بوده و بهره گیری متقابل از توانایی ها، ظرفیت ها و پیشرفت های همدیگر به تعمیق هر چه بیشتر دوستی و برادری بین دو کشور همسایه منجر می شود. بنابراین با توجه به اینکه مسافرت ما در راستای سفر وزیر محترم به جمهوری آذربایجان و عقد پروتکل های همکاری می باشد، از شما برای دیدار از شرکت مغان و آشنایی با پتانسیل های آن بصورت رسمی دعوت می نماییم.

✅ قدیر پسندی، نایب رئیس هیئت مدیره و معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت بیان داشت: شرکت کشت و صنعت مغان دارای ظرفیت های متعددی برای همکاری های متقابل بوده و این بنگاه اقتصادی می تواند در دو فاز همکاری نماید که در صورت تمایل، قرار دادن زمین از سوی آذربایجان جهت کشت و زرع توسط شرکت مغان و همچنین در اختیار قرار دادن تجربیات متخصصان و کارشناسان شرکت به طرف آذربایجانی از آن جمله است.

✅ اسداله محسن زاده، عضو هیئت شرکت گفت: شرکت کشت و صنعت مغان زنجیره تولید بوده و محصولات زراعی، باغی و دامی فرآوری و تبدیل به محصولات دیگر می شود. امید است با در نظر گرفتن مسائل حقوقی به توافق با طرف آذربایجانی رسیده و بصورت متقابل همکاری سازنده و ثمربخش داشته باشیم.

✅ فواد مردیف، رئیس آژانس ایمنی غذایی جمهوری آذربایجان اظهار کرد: این آژانس با دستور رئیس جمهور در نوامبر 2017 از اول جولای 2018 با تجمیع 5 نهاد و ارگان فعال که در زمینه تغذیه فعالیت می کنند، رسماً آغاز به فعالیت نمود. اخیراً دیدار نتیجه بخشی با دکتر آقامیری در ایران داشتیم که متعاقب آن تفاهمنامه همکاری تهیه گردیده و از طریق منابع دیپلماتیک ارسال خواهد شد.

✅ وی افزود: بر اساس کنوانسیون بین المللی وین معاهدات بین المللی مابین دولت ها بوده و از طریق وزارت کشاورزی ما می توانیم همکاری ها و توافقات دوجانبه منعقد نماییم.

✅ طالب معلم، رئیس شعبه واردات و صادرات آژانس چنین بیان کرد: بر اساس وظایف محوله به آژانس این نهاد وظیفه اتخاذ تمهیدات برای جلوگیری از ورود و خروج بیماری های واگیر به کشور را داشته و با سازمان های رسمی فعال در خصوص صادرات و واردات ارتباط برقرار می کند و با ایران نیز همکاری هایی داشته و در این خصوص با دامپزشکی ایران توافقاتی دارد. مطالبات دامپزشکی ما بزبان انگلیسی در سایت بارگذاری شده و در صورت ضرورت می توانید مسائل دامپزشکی را از طریق آنها پیگیری بکنید. ما می توانیم در چارچوب قوانین بین المللی همکاری های خوبی با کشور دوست و برادر ایران داشته باشیم.

✅ وی در ادامه اضافه کرد: در کشور آذربایجان کشاورزان بذر خود را خودشان انتخاب کرده و دولت در این خصوص دخالتی ندارد و شما می توانید در نمایشگاه ها و فستیوال های کشاورزی و صنایع غذایی در آذربایجان شرکت کرده و بذر خود را تبلیغ بکنید. قبل از هرگونه عقد قرارداد پیشنهاد می شود، با قوانین تولید محصولات کشاورزی آذربایجان آشنا شوید.

✅ ناطق جواداوف، نماینده شعبه سلامت دام آژانس گفت: طبق قانونی که از سال آینده اجرایی خواهد شد، شرکت هایی که در زمینه لبنی به تولید می پردازند، از طرف آژانس ایمنی غذایی آذربایجان حسابرسی شده و ثبت خواهند شد و بدنبال حسابرسی سالانه مجوز صادرات به آذربایجان صادر خواهد شد.

✅ وی اظهار کرد: در زمینه بهداشت گیاهان طرف مقابل باید استانداردهای بهداشتی گیاهی را کنترل نموده و ویروس های مضر برای گیاهان شناسایی و عاری سازی گردد. قبل از صادرات محصول به جمهوری آذربایجان از سوی شرکت مغان بهتر است، با نیازهای کشور مقابل آشنایی حاصل شود.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan