اعضای هیئت مدیره شرکت رشد پایدار ایرانیان با مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، معاون صنایع مدیرعامل و مدیران زراعت، باغات، حراست و روابط عمومی شرکت کشت و صنعت مغان دیدار و گفتگو کردند. به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: در حال حاضر مملکت به کار دانش بنیان و بهره وری نیاز دارد و این بنگاه اقتصادی دارای مدیران باتجربه در زمینه تولید و اجرایی است. مجتمع های زراعت، دامپروری و باغات میوه پیشران تولید بوده و در این بین امور دامپروری بدلیل رکوردها و مدیریت کارآمد تبدیل به دامپژوهی شده است و نسبت به مجتمع های دیگر از موفقیت بیشتری برخوردار می باشد و مسئولیت های جدیدی هم به وظایف قبلی آن افزوده شده است. زراعت نیز در خصوص تولید پیشرفت های قابل توجهی دارد.

 وی افزود: بدلیل عدم سرمایه گذاری در باغات میوه در طول دهه های گذشته مقدار 1000 هکتار از 2 هزار و 300 هکتار آن به مرور فرسوده و کهنه گردیده و با برنامه جبرانی 120 هکتار از آن اصلاح و نوسازی شده و جبران و اصلاح 300 هکتار دیگر در دست اقدام است.

 محمدی چنین بیان کرد: دامپروری شرکت کشت و صنعت مغان دارای 21 هزار راس گله بوده و با سلسله برنامه هایی که در خصوص تامین علوفه شرکت کشت و صنعت سپیدرود در دست اجرا است، در نظر داریم در مدیریت علوفه شرکت مزبور نیز به ایفای نقش بپردازیم. ما در حال رایزنی برای وصل نمودن مگادامپروری ها به همدیگر هستیم.

 مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: بحث نهاده های دامی بدلیل بحران آب و گرانی نهاده های دامی خیلی جدی بوده و اقتصاد بیزنسی و کسب سود در این امر از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. ما ملزم به این هستیم که بهره وری علوفه را بالا برده و شرکت مغان را در وهله اول قوام ببخشیم تا بتوانیم بعنوان الگو برای کشور مطرح باشیم.

 وی تاکید کرد: تعداد 10 جایگاه خشک برای مدیریت نمودن تراکم گاوها و 2 سیلوی خندقی 25 هزار تنی برای ذخیره سازی علوفه مورد نیاز دام ها در حال احداث می باشد. برای تامین نیاز کشور به گوشت گرم و قطع وابستگی به سایرین و تامین امنیت غذایی و فراتر از آن اقتدار غذایی مجتمع 20 هزار راسی در دست برنامه ریزی است.

 حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: با توجه به کاهش 40 درصدی میانگین ورودی آب به پشت سد، نیاز به آب تبدیل به چالش شده و ما باید خودمان را برای حل این چالش آماده و راهکارهای آن را هم پیدا بکنیم. با وضعیت بوجود آمده بحث الگوی کشت مهم بوده و باید نگاه و رویکردمان نسبت به آب عوض شود.

 وی افزود: جهت گیری ما در الگوی کشت، سوق به کشت پائیزه من جمله در محصولات علوفه ای، مخلوط نخود و جو و کشت کریتیکاله است. ما در دامپروری نیاز به 120 تن سیلاژ ذرت داریم. یکی از محصولاتی که می تواند نیاز دامپروری را تامین بکند، چغندر علوفه ای است. در این خصوص آب، برداشت و تناوب زراعی از مباحثی است که در کنار کشت این محصول مهم می باشد.

 مهندس ذبیحی، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره شرکت رشد پایدار ایرانیان تصریح نمود: تاثیر ملی شرکت کشت و صنعت مغان در کشور بوضوح قابل لمس است. بذر مغان در سطح مملکت برند بوده و مورد استقبال مردم می باشد که این امر از افتخارات این بنگاه اقتصادی است.

 وی در ادامه افزود: در ارتباط با منابع آبی مشکل وجود داشته و یکی از راه های مدیریت این مسئله بالا بردن بهره وری آب در ازای تولید است. تولید چغندر علوفه ای، کاکتوس علوفه ای و علوفه های کم آب که بهره وری بالایی دارد، از جمله کارهایی است که می توان در این خصوص انجام داد و شرکت رشد پایدار ایرانیان وابسته به بنیاد تعاون پیگیری هایی در این زمینه انجام داده است.

 نایب رئیس هیئت مدیره شرکت رشد پایدار ایرانیان چنین بیان کرد: در حد و بعد صنعتی خُرد کردن چغندر علوفه ای مشکل داشته و اگر کارخانجات قند شستن و خُرد کردن این محصول کشاورزی را انجام دهند، می توانند تحول بزرگی را در این مرز و بوم تسری دهند. عملکردهای چند سال گذشته در زمینه تولید چغندر علوفه ای بالای 100-120 تن در هکتار و در رقم های خارجی 120 تن به اضافه 40-50 تن برگ بوده است که در سیلوهای خندقی بسته بندی شده است.

 ذبیحی گفت: فرآیند تولید چغندر علوفه ای در شرکت کشت و صنعت مغان امکانپذیر بوده و شرکت رشد پایدار ایرانیان آماده هرگونه کمک در خصوص کشت، فرآوری، مصرف و در کل صفر تا صد فرآیند می باشد. این کار علاوه بر اینکه برای کشور باارزش است، از نظر فنی، بالا بودن ارزش غذایی، میزان پروتئین و انرژی دارای اهمیت بوده و نتیجه عملکرد آن در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور موجود است.

 مهندس خزایی، عضو هیئت مدیره و مدیر برنامه ریزی شرکت رشد پایدار ایرانیان اذعان داشت: ما در بسیاری از مناطق بدون آبیاری بالای 100 تن در هکتار چغندر علوفه ای برداشت کردیم. در پلدشت که در هر هکتار 35 تن در هکتار برداشت می شد، 118 تن برداشت کردیم و با توجه به شرایط مساعد مغان احتمال برداشت 150 تن در هکتار تخمین زده می شود. این محصول در اراضی لب شور نیز دوام می آورد.

 حسینعلی پاکیزه، مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت رشد پایدار ایرانیان اظهار نمود: تولید چغندر علوفه ای کار ملّی بوده و در دنیای کنونی که کمبود منابع بحران هایی را بوجود آورده است، بحث امنیت غذایی از مهمترین موضوعات می باشد. پیش از این در مغان به اندازه کافی آب وجود داشت و علوفه بوفورموجود بود و دغدغه خاصی در این زمینه احساس نمی شد. نیاز و الزام امروزه ما این است که در همین راستا حرکت کنیم.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان