⏪ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان طی جلسه ای که معاون کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات و ثبت گواهی بذر و نهال کشور، مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور و معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با وی داشتند، اظهار داشت: هیئت مدیره با تمام توان برای ایجاد طرح ملی پیشقدم شده است.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت در این جلسه که در خصوص ایجاد نهالستان باغ مادر برگزار شده بود؛ با بیان اینکه اولویت ما در ایجاد این نهالستان تولید نهال است، چنین بیان کرد: دکتر برومندی، معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی چندی پیش و دکتر بزرگی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی اخیراً از این بنگاه اقتصادی بازدید بعمل آوردند و به بررسی وضعیت شرکت پرداخته و با ارائه رهنمودهایی مشوق ما در ارائه هرچه بیشتر خدمات بوده اند. هر دو این عزیزان از نخبه های تولیدی کشور هستند و با تیزبینی به مسائل حوزه کاری خویش اشراف دارند و برای حل بسیاری از مسائل قول مساعد دادند.

✅ وی افزود: حدود 11 ماه پیش که هیئت مدیره دولتی در شرکت مستقر شد، با بررسی وضعیت مجتمع باغات میوه به این نتیجه رسیدیم که ادامه شرایط فعلی با توجه به وضع نامناسب آن به صلاح نیست. بدلیل عدم سرمایه گذاری در مجتمع باغات درختان حدود 1000 هکتار از مساحت 2 هزار و 500 هکتاری باغات کهنه و فرسوده شدند و امسال 64 هکتار باغ فرسوده حذف و بجای آن زیتون کاری شد که در مجموع کل باغ زیتون شرکت به 300 هکتار رسیده است و در نظر داریم نسبت به اصلاح و بازسازی بخش دیگری از باغ اقدام نمائیم.

✅ محسن زاده در ادامه گفت: برنامه ای برای باغات و ایجاد نهالستان باغ مادر برای امسال و سال آینده مد نظر می باشد و در نظر داریم طبق برنامه تدوین شده، اقدام نمائیم. انتظار می رود برای طرح مزبور راهکار قانونی اعمال شود تا بصورت توسعه محور پیش برویم. نهالستان باغ مادر با توجه به زیرساختی که شرکت دارد و طبق مذاکره انجام شده با موسسه بذر و نهال ایجاد خواهد شد.

✅ عبدالرضا کاوند، معاون کنترل و گواهی نهال موسسه تحقیقات و ثبت گواهی بذر و نهال کشور گفت: سال 1386 برای اولین بار از باغات میوه شرکت مغان بازدید کردم و از همان زمان احساسم این بود که این شرکت باید مرکز باغ ایران باشد. در دهه 90 و بعد از آن نیز چندین بار از این مجتمع بازدید کردم و به این نتیجه رسیدم که زنجیره تولید از نهال تا باغات و ظرفیت های صادراتی آن به نحو احسن استفاده نمی شود. در حال حاضر با هیئت مدیره دولتی مستقر شده و همچنین وزارتخانه از کارشناس تا مدیر به این هم افزایی رسیده اند که این زنجیره کامل شود. زیرساخت های شرکت مغان مستعد و مهیای اجرای برنامه هایی است که ما سراغ آن را در کشورهای پیشرفته داریم. امیدواریم این اتفاق در این خطه از کشور شکل بگیرد. مردم مغان نیز افراد سختکوش بوده و این منطقه نگین کشاورزی ایران است.

✅ دکتر کاوند چنین بیان نمود: تولید نهال، کار بلندمدتی است و این زنجیره تولید به علم و تخصص، آموزش، زیرساخت ها اعم از زمین، امکانات، تجهزات و مواد گیاهی سالم، تحقیق و کنترل و نظارت و بازرگانی و بازاریابی برای فروش نیازمند است. هسته، باغ مادر و نهالستان هر کدام استانداردهای خاص خود را دارد. در کنار نهالستان نیز آزمایشگاه کشت باغ بعنوان یک ابزار تکثیر انبوه مطرح است.

✅ عبدالرضا کاوند گفت: وظیفه ما در خصوص ایجاد نهالستان ارائه مجوزها و پروتکل های نگهداری است که موسسه بذر و نهال کشور نهایت حمایت خویش را از شرکت خواهد کرد.

✅ یداله علیپور مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور گفت: یک سری نهال از خارج کشور وارد می شود که خیلی از استان ها پیگیر خرید بوده و هستند. ما به این نتیجه رسیده ایم که در صورت فراهم بودن زیرساخت ها که طی بازدید برایمان مسجل شد، این بنگاه تولیدی دارای زیرساخت های استاندارد می باشد، می شود در اینجا نهادینه کرد. ایزالوسیون باید جدی گرفته شود تا مانع ورود آفات و بیماری ها بشویم.

✅ شهریار، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: سرمایه گذاری در شرکت کشت و صنعت مغان در واقع توسعه سرمایه گذاری در کشور می باشد. بعد از ابطال واگذاری هیئت مدیره دولتی برای سرمایه گذاری و طرح های توسعه محور مصمم هستند و برنامه های توسعه ای فراوانی را برای احیا و بالندگی شرکت با توجه به ظرفیت بالای اشتغال در این بنگاه اقتصادی تدوین کرده اند.

 

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان