⏪ دکتر عبداللهی، رئیس پژوهشکده میوه های معتدل کشور؛ دکتر ظهوری، معاون پژوهشکده؛ دکتر پورخضری، معاون اجرایی موسسه تحقیقات؛ مهندس شهریاری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل؛ مهندس عدلی، مدیر باغبانی سازمان؛ مهندس نوری، مسئول نهال استان؛ دکتر حسنی، مدیرکل امور باغی سازمان؛ مهندس اصغری، کارشناس جهاد کشاورزی مشگین شهر و مهندس علیزاده، کارشناس حوزه نهال از مجتمع باغات میوه شرکت مغان بازدید بعمل آورده و در ادامه طی جلسه ای به بررسی مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از اینکه سفر مدیران و کارشناسان باغی کشور، سرآغاز به مقصد رسیدن اهداف توسعه ای شرکت باشد، اظهار داشت: وضعیت باغات نسبت به 15 سال پیش اسفبار بوده و با بهره گیری از مشاوران زبده، مطالعاتی برای ساماندهی آن شروع شده است. پیش از این عمده شهرت این بنگاه تولیدی به باغات آن بوده و ما نیز با توجه به وضع فعلی آن از هرگونه پیشنهاد فنی کارشناسان برای اصلاح و احیا استقبال می کنیم.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان اینکه کشش فوق العاده ای در حوزه نهال در بازار وجود دارد، چنین گفت: ما برای احداث نهالستان و باغ مادر اعلام آمادگی می کنیم. منتهی در وهله اول به مطالعات جامع و دقیق نیاز بوده و با تامین منابع مالی آن در صدد اجرایی نمودن آن هستیم.

✅ عبداللهی، رئیس پژوهشکده میوه های معتدل کشور عزم مدیران شرکت جهت اصلاح، احیاء و کارهای تحقیقاتی را مایه خوشحالی دانسته و افزود: هدف از این سفر و بازدید؛ همیاری و کمک به همکاران و کارشناسان باغی شرکت است. ما بجای ارائه طرح تحقیقاتی با دادن پیشنهاد، توصیه و اطلاعات ضروری دستورالعمل های لازم را جهت پیشبرد کارها ارائه می دهیم. وی در خصوص ایجاد نهالستان و باغ مادر اظهار داشت: در زمینه نهال و اجرای بالای 30 هکتار با استانداردهای پژوهشکده نمی توان بدون زیرساخت و کار کارشناسی بصورت منظم برنامه ریزی کرد.

✅ دکتر پورخضری، معاون اجرایی موسسه تحقیقات؛ بازوی فکری باغبانی را تحقیقات کاربردی ارزیابی کرده و چنین بیان نمود: برای باغبانی حداقل برنامه 30 ساله لازم است و در این خصوص تست کردن ارقام با توجه به شرایط آب و هوایی ضروری است. حدود 20 سال پیش وضع باغات شرکت مغان فوق العاده بود و کشت و صنعت مغان بعنوان بنگاه اقتصادی منشاء فناوری بود. این شرکت رسالت یزرگی برای تکمیل زنجیره تولیدی بعهده دارد. وی در ادامه گفت: ما برای تهیه طرحی جامع و ترسیم یک تخصص و سیاست کلان، علاقمند به همکاری در خصوص مسائل مختلف از آغاز کاشت تا رساندن محصول به مصرف کننده هستیم.

✅ مهندس شهریاری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را محور توسعه کشاورزی کشور و ظهور علوم جدید ارزیابی کرده و اظهار امیدواری کرد این دیدگاه بعنوان برند کشور حفظ شود. وی افزود: احیا و بازسازی باغات در اولویت بوده و برای اجرای این پروژه توسعه ای باید اولویت های کاشت محصول توسط کارشناسان مشخص شود و با برنامه مشخص تولید نهال استاندارد بصورت طرح جامع درآمده و برای صادرات آن به بازارهای بین المللی برنامه ریزی شود. به همین منظور طی دو هفته آینده انعقاد تفاهمنامه در دست بررسی است.

✅ دکتر کاوند، کارشناس نهال کشور که از طریق ویدئو کنفرانس در این جلسه شرکت داشت، چنین بیان کرد: برای تولید نهال استاندارد پیشنهاد می کنم از ظرفیت دیگر شرکت های کشور بهره برداری شود و در خود این بنگاه اقتصادی هم استارت کار زده شده و به تولید نهال اقدام بشود. برای اجرای نهالستان و باغ مادر در وهله اول باید محصول و رقم مورد نظر شرکت مشخص بشود تا در این خصوص اقدام گردد.

 


✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان