⏪ وی در دیدار با مجری طرح چغندرکاری کشور ضمن بیان خبر فوق افزود: بدنبال افزایش راندمان تولید و میزان بهره وری و همچنین سرمایه گذاری های عمرانی و تجهیز شرکت، حال عمومی این بنگاه اقتصادی خوب بوده و خیلی ها فهمیده اند که شرکت مغان دارای این توانایی است که به کشور کمک کند و با اقداماتی که در حال انجام است، کمک زیادی به مردم و میهن انجام می دهد و اکنون وقت آن رسیده که این مجتمع عظیم ملّی دوباره احیا بشود.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم در شرکت وحدت، صفا و صمیمیت بوده و از این طریق در طول دو سال گذشته خدمات زیادی انجام یافته است. در مدت فعالیت هیئت مدیره دولتی خط مشی ها، استراتژی ها و راهبردها مشخص و تبدیل به برنامه شده است. بعد از ابطال واگذاری اولویت اول ما ثبات بود که این امر با تثبیت وضعیت نیروی انسانی امکانپذیر گردید. بعد از ثبات استراتژی شرکت در چند بعد در دامپروری، زراعت، باغبانی و صنایع طراحی شد که تکمیل زنجیره ارزش با نگاه علمی، ترویجی و آموزشی با کاور دانش بنیان می باشد.


✅ محمدی بیان کرد: بعد از استقرار هیئت مدیره دولتی 180 میلیارد تومان از بدهی های بخش خصوصی من جمله 14 میلیارد تومان از بدهی های بانکی تسویه گردیده و سرمایه گذاری ها شروع گردید. علیرغم محدودیت هایی که در خصوص بحران آب و اصل 44 وجود دارد، رکوردها در تولید محصولات زراعی از طریق افزایش راندمان تولید جابجا شد. شرکتی که بدلیل ضررده بودن زمانی در ردیف اول گروه واگذاری بود، هم اکنون به نقطه ای رسیده است که بدلیل سودده بودن در سازمان خصوصی سازی از خروج آن از لیست واگذاری دفاع می شود.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: بنا به اظهار سیدمحمد موسوی، مدیرکل امور استان ها، وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ای که رئیس جمهور محترم نیز حضور داشته اند، اذعان نموده است، تنظیم بازار فعلی گوشت کشور در وضعیت بحرانی موجود مرهون گوشت شرکت مغان است. این در حالی است که ما پیش از این 7 میلیارد تومان از بابت تامین نهاده هزینه پرداخت می کردیم و در حال حاضر علیرغم افزایش جزئی قیمت گوشت و شیر مجبوریم افزایش 1000 درصدی قیمت نهاده ها را تحمل کنیم.

✅ وی تصریح نمود: علیرضا مهاجر، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی ضمن سفری که به شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان داشت، بعد از حضور در آیین اشتعال کوره آهکی و آغاز بهره برداری از کارخانه قند مغان، انعقاد تفاهمنامه با طرف صرب و قرار گرفتن در جریان پیشرفت امور شرکت، اظهار داشت که خیالش از این بنگاه اقتصادی راحت شده و گزارشی با رویکرد مثبت به وزیر جهاد کشاورزی ارائه نموده است. مدیریت جهادی، بهره وری و کار شبانه روزی در کنار حمایت های بالادستی ها در تسریع احیای شرکت مغان موثر بوده است.

✅ قاسم محمدی ضمن تاکید بر اینکه مدیران خوبی در قسمت های مختلف این مجتمع عظیم ملی گزینش و انتخاب شده، ادامه داد: امسال از شهرستان ها و استان های مختلف شمالغرب اقدام به خریداری چغندر قند شد و هم اکنون کشت قراردادی در کشورهای آذربایجان و ازبکستان و همچنین ایجاد فروشگاه های زنجیره ای مغانه در دستور کار قرار دارد. خام فروشی به ضرر شرکت بوده و تولید ثروت و اشتغال در تکمیل زنجیره ارزش و بازرگانی و فروش محصول ثانویه است.


✅ عضو هیئت مدیره شرکت خاطر نشان ساخت: 1000 هکتار آبیاری زیرسطحی با هزینه دولت و بصورت رایگان در شرکت مغان عملیاتی و 200 هکتار نیز از محل منابع داخلی به مورد اجرا گذارده خواهد شد که رئیس جمهور محترم نیز قول داده اند، از محل صندوق توسعه حمایت از کشاورزی مبلغ 100 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تخصیص داده شود.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ادامه داد: 2 هزار هکتار از زمین های زراعی شرکت زهدار است و این مسئله در پایین آمدن عملکرد تولید محصولات تاثیر قابل توجهی داشته و دارد. تفاهمنامه ای با شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور (پارس) منعقد شده و دفتر و امکانات لازم جهت مطالعه در اختیار آنان قرار گرفته و 600 هکتار از پروژه مزبور در دست انجام می باشد.

✅ وی اظهار داشت: این بنگاه اقتصادی در اجرای طرح ملی مسکن پیشقدم بوده و اقدامات اولیه برای تخصیص زمین مورد نیاز به مقدار 140 هکتار و مجوزهای اولیه در دست انجام می باشد تا در اسرع وقت بتوانیم، کل پرسنل را صاحب منزل ویلایی بکنیم.

✅ محمدی افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بعنوان یکی از چهار قطب تولید قراردادی گوشت کشور انتخاب شده و مسئولیت پرواربندی 10 هزار راس دام سنگین و 100 هزار راس دام سبک در شمالغرب کشور به این بنگاه اقتصادی سپرده شده است. نهاده مورد نیاز برای دام ها با حمایت شرکت پشتیبانی امور دام کشور از طریق اتحادیه دامداران استان اردبیل تامین و در اختیار شرکت قرار می گیرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده و قسمتی از دام ها نیز جهت کشتار به کشتارگاه های تهران ارسال و در بازار هدف عرضه گردید.

✅ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت بیان کرد: این بنگاه اقتصادی در راستای کشت پائیزه چغندر قند بیش از 1500 هکتار از اراضی خود را به این محصول اختصاص داده است. با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود تامین آب کشاورزی جهت گیری و رویکرد شرکت مغان توسعه کشت پائیزه محصولات زراعی می باشد. از آنجائیکه کشت پائیزه چغندر قند دارای مزایای زیادی من جمله بهره گیری از نزولات جوی، کاهش تعداد دفعات آبیاری و راندمان بالای تولید بوده و از این منظر دارای اهمیت می باشد، لذا این شرکت در سال زراعی جاری در سطح فوق الذکر اقدام به کشت یکی از محصولات استراتژیک به لحاظ وجود کارخانه قند 5 هزار تنی کرده است.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت با بیان اینکه با توجه به سطح مطلوب مزارع چغندر پائیزه؛ دکتر حصادی، مجری طرح چغندرکاری کشور از وضعیت موجود ابراز رضایت نمود، گفت: شرکت مغان برای اولین بار اقدام به کشت زمستانه چغندر قند نموده که امید می رود با برداشت محصول مناسب، این کشت در سال های آتی در شرکت توسعه یابد. به سبب اینکه کشت بهاره چغندر قند، نیاز آبی بالایی داشته و حداقل بین 6 تا 10 مرحله عملیات آبیاری انجام می گیرد، با انجام کشت پائیزه و زمستانه تعداد نوبت آبیاری با بهره گیری از نزولات جوی به نصف کاهش می یابد. همچنین تعداد دفعات سمپاشی نیز نسبت به چغندر بهاره کمتر است.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت خاطرنشان ساخت: چغندر پائیزه یکی از محصولات اساسی است که می تواند در اراضی بخش خصوصی منطقه مغان بعنوان محصول قابل رقابت با گندم و کلزا کشت گردد. در اراضی بخش خصوصی نیز کشاورزان حوزه عمل برای اولین بار در سطح 200 هکتار با عقد قرارداد اقدام به کشت پائیزه نموده اند که امید می رود در سال های آتی این محصول در سطح منطقه به لحاظ دارا بودن قیمت تضمینی توسعه یابد.

✅ پیمان حصادی، مجری طرح چغندرکاری کشور تصریح نمود: در کشور 1 میلیون و 600 هزار تن شکر تولید می شود و 2 میلیون و 200 هزار تن شکر نیاز یکساله ما می باشد که 600 هزار تن از خارج تامین می گردد و سعی می کنیم، این مقدار را از طریق کشت پائیزه در نقاط مختلف کشور تامین بکنیم.

✅ وی گفت: یکی از مناطقی که می تواند در کشت پائیزه تاثیرگذار باشد، استان اردبیل است. از آرزوهای ما این بود که کشت چغندر قند پائیزه را در مغان انجام دهیم و این را به کشت زمستانه و سپس بهاره بچسبانیم. امسال قدم قشنگی برداشته و اقداماتی را در این خصوص انجام داده اید. تمام خوراک مورد نیاز کارخانه قند مغان بایستی از خود منطقه مغان و بدون ترانزیت تامین گردد و در این خصوص حمایت های لازمه را بعمل خواهیم آورد.

✅ مجری طرح چغندرکاری کشور چغندر قند را دارای حساسیت های زیاد توصیف نموده و اذعان داشت: با توجه به عرض جغرافیایی عیار قند چغندر مغان بیش از 15 نبوده و برای افزایش عملکرد، روی آوری به روش های نوین آبیاری همچون نوار تیپ لازم و ضروری است. اگر قرار باشد، کاری انجام شود؛ کننده آن شما بوده و با توجه به توانمندی ها قادر به انجام هستید.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری؛ کیومرث خانمحمدیان، معاون فنی و صنعتی؛ کریم هلالی، مدیر مجتمع زراعت شرکت؛ مهندس آقایی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان و مهندس مطلوبی، رئیس بذر چغندر استان نیز حضور داشتند.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت با بیان اینکه با توجه به سطح مطلوب مزارع چغندر پائیزه؛ دکتر حصادی، مجری طرح چغندرکاری کشور از وضعیت موجود ابراز رضایت نمود، گفت: