⏪ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضمن بیان خبر فوق افزود: مجتمع دامپروری شرکت بزرگترین مجتمع ایران و یکی از موفق ترین و تواناترین بخش ها است.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت در این جلسه اظهار داشت: در طول دو سال گذشته اقدامات خوبی در دامپروری انجام گرفته که افزایش میزان گله از 17 هزار و 300 راس به حدود 21 هزار راس، افزایش سرانه شیر خام تولیدی به ازای هر راس دام دوشا از 26/5 کیلوگرم به 32/5 کیلوگرم، افزایش میزان تولید شیر از 160 تن به 230 تن در روز، احداث جایگاه های دام خشک، گوساله دانی، مرکز تغذیه دام و سیلوهای خندقی از آن جمله است. این اقدامات در سه محور زیرساختی، ژنتیکی و تغذیه دام انجام گرفته است.

✅ نظیفی بیان کرد: شرکت مغان زنجیره کامل بوده و قسمت عمده تغذیه آن از خود شرکت تامین می گردد. کنجاله سویا، ذرت و جو نیز نهاده هایی است که بر اساس دستور وزارتخانه به شرکت پشتیبانی امور دام کشور توسط اتحادیه دامداران استان اردبیل تهیه، تامین و تحویل شرکت مغان می گردد.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت گفت: با توجه به زنجیره فراهم شده در شرکت بایستی برنامه ریزی های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت برای توسعه دامپروری داشته باشیم. باید قبل از هر کاری طرح های مطالعاتی آن انجام گرفته و برای این امر از سازمان های تحقیقاتی فعال در این خصوص جهت بهره گیری از دستاوردهای آنان استفاده شود.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت ادامه داد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از موسسات برند در زمینه تحقیقات علوم دامی بوده و ارتباط وتعامل با این سازمان در پیشبرد کارها در دامپروری شرکت فوق العاده موثر خواهد بود و لازم است طی تفاهمنامه ای همکاری های خویش را آغاز بکنیم. تحقیقات تطبیقی و بهره گیری از ظرفیت های موسسه فوق الذکر با توجه به وجود بسترهای لازم در طرفین در پیشبرد امور و توسعه فعالیت ها نقش قابل توجهی خواهد داشت.

✅ عسکر قوی پنجه، معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت اظهار داشت: خروجی کارگروه توسعه دامپروری مهم بوده و باید با برنامه کاربردی بررسی کنیم که بزرگترین مجتمع دامپروری ایران را متحول می کند و به همین منظور تصمیمات کارگروه توسعه را برای سال بعد تصویب کرده و در قالب بودجه آورده شود تا در سال 1402 عملیاتی گردد. برای پیشبرد هر چه بهتر کارها باید پروژه ها و زیرپروژه ها تعریف شود.

✅ وی اضافه کرد: کارگروه توسعه مختص کارها و اقدامات جدید بوده و فراتر از اقدامات روزمره می باشد و بایستی ایده های نوین و طرح های جدید آورده و مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در همین راستا از کارشناسان لازم استفاده بهینه گردد.

✅ معاون مالی، اداری و بازرگانی تصریح نمود: ما باید نهایت تلاش خویش را برای افزایش درآمد بکار بسته و بدنبال درآمدهای جدید و راهکارهای ایجاد درآمد جدید باشیم.

✅ منصور کریمی، مدیر مجتمع دامپروری شرکت خاطر نشان ساخت: برنامه های توسعه زیرساختی دامپروری عمدتاً از سال گذشته آغاز و یکسری اقدامات نیز انجام یافته است. حدود 60-70 گوساله دانی در هر ایستگاه احداث شده که جمعاً 400 مورد می باشد و برای تکمیل آن لازم است، به همین میزان نیز ساخته شود.

✅ وی اضافه کرد: طبق برنامه قرار بر این بود که در هر ایستگاه دو جایگاه خشک دام ایجاد گردد. ایستگاه های 1 و 3 با ظرفیت 400 راس در هر جایگاه بطور کامل تکمیل شده و در ایستگاه 2 یک جایگاه در حال احداث است و در ایستگاه های 4 و 5 هر کدام یک جایگاه ایجاد گردیده است.

✅ مدیر مجتمع دامپروری شرکت تصریح نمود: پیشرفت فیزیکی مرکز تغذیه سایت 2 هزار خوب بوده و امسال افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. یک سیلوی 

خندقی سال گذشته و یک سیلوی دیگر امسال بهره برداری شد و اولویت 6 ماهه اول سال 1402 نیز احداث سیلوی خندقی در سایت 6 هزار می باشد.

✅ کریمی تاکید کرد: لازم است، در طرح توسعه ای نژاد جدید جرزی که باصرفه تر از هلشتاین نیز می باشد، مورد توجه قرار گرفته و روی آن سرمایه گذاری شود. وزن آن کمتر از هلشتاین و تغذیه آن 25 درصد کمتر از دام مذکور می باشد. رشد گله، چشمگیر و چربی شیر آن 5/5 الی 6 و چربی شیر هلشتاین 3/2 است. شیر جرزی جزو شیرهای لوکس و گران بوده و به لحاظ اقتصادی باصرفه تر است.

✅ بابک کبیری، مدیر امور برنامه ریزی و بودجه شرکت گفت: برای تغذیه دام ها در سال گذشته 127 هزار تن نهاده صرف شده و امسال با توجه به افزایش میزان گله این میزان به 147 هزار تن افزایش پیدا کرده است.

✅ مدیر امور برنامه ریزی و بودجه شرکت اذعان داشت: تغییرات در دامپروری لازم و ضروری بوده و در زمینه تغذیه نیز باید روش های جدید را جایگزین روش های قدیم نمائیم. تغییرات در نحوه کاشت ذرت سیلویی در زراعت موجب رسیدن پروتئین هر چه بیشتر به دام ها می گردد که در راندمان تولید گوشت و شیر خام این مجتمع موثر است.

✅ هوشنگ محمدی، مدیر امور فنی و عمرانی شرکت اظهار نمود: امور فنی و عمرانی در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی نهایت تلاش خویش را جهت عملیاتی نمودن آنها در اسرع وقت بکار بسته و در این خصوص به هیچ وجه کیفیت را فدای کمیت نکرده است. اکثر طرح های مجتمع دامپروری بر اساس برنامه زمان بندی شده در حال اجرایی شدن بوده و در موعد و زمان برنامه ریزی شده افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد. بخشی از آنها افتتاح شده و طرح های نیمه تمام نیز در حال تکمیل شدن می باشد.

✅ افشار کلانتری، مدیر امور بازرگانی شرکت بیان کرد: دامپروری زودبازده ترین قسمت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان است و در صورت تامین بموقع نهاده ها اثر آن بزودی مشهود شده و خودش را در افزایش شیر خام نشان می دهد. جهت برخورد اقتصادی تر با این مجتمع بایستی ضمن اینکه نهایت بهره برداری از وضعیت موجود بعمل می آید، برنامه ریزی های لازم برای مدیریت هزینه ها انجام گیرد. تامین سرمایه در گردش دامپروری، تامین نقدینگی، خرید نهاده ها و کاهش ضایعات بایستی در اولویت کارها قرار گیرد.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه مصطفی فولادی، مدیر حراست؛ کیکاوس پوراصغر، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل؛ محسن رمضانی، معاون تولید و رضا داننده، دامپزشک دامپروری شرکت نیز حضور داشتند.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan