⏪ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با بیان خبر فوق در جلسه کارگروه توسعه باغات مغان افزود: دوران باغداری سنتی گذشته است و در سطح دنیا نیز بدنبال الگوهای جدید برای مدرنیزه کردن باغ هستند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره شرکت اظهار داشت: در طول دو سال گذشته نهایت سعی و تلاش بر این بوده است که از وضعیت موجود مجتمع باغات میوه نهایت بهره برداری و استفاده را انجام داده و افزون بر آن برای توسعه آن برنامه ریزی بکنیم. فرسوده بودن باغات میوه به دغدغه ای برای مدیرعامل شرکت تبدیل شده و نهایت کوشش را برای رفع این معضل بکار بسته است.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت بیان کرد: وضعیت باغات میوه بدلیل عدم سرمایه گذاری در طول سالیان متمادی مناسب نبوده و برای جبران این امر اقداماتی در طول دو سال گذشته انجام گرفته است ولی رساندن آن به شرایط مطلوب نیازمند برنامه ریزی دقیق، کارشناسی، فنی و بلند مدت می باشد.

✅ وی گفت: احیای نهالستان ضروری بوده و برای این امر دو- سه زمین را بررسی کردیم و نهایتاً یک زمین مناسب برای آن انتخاب گردیده و در وهله اول به کاشت بذر نهال در سطح 5 هکتار اقدام نمودیم.

✅ نظیفی کشت بافت را نیاز جدی و مهم توصیف نموده و اضافه کرد: در این خصوص قرار بر این است، از جایی الگوبرداری گردد که موفق بوده است. برای ایجاد تحول در باغ نیازمند مطالعات علمی بوده و در همین راستا با موسسه علوم باغبانی وزارتخانه قراردادی برای الگوی خدمات مطالعات پژوهشی، الگوی کشت و اولویت بندی کشت گونه های مثمر باغی، مشاوره حذف و توسعه باغات و ایجاد زنجیره تولید نهال گواهی شده در اراضی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان منعقد شده و طرح آن نیز آماده است.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت تصریح نمود: در قرارداد مذکور بسیاری از جوانب سنجیده شده که تعیین شاخص های هواشناسی، ارزیابی شاخص های خاک شناسی، هیدرولوژی، فیلولوژی و نیازهای اقلیمی و خاکی گونه های مختلف از آن جمله است. برای رفع مشکل آب نیز حوضچه های جدید در ته کانال ها پیش بینی گردیده است که با اجرای آن بحران ناشی از کم آبی بصورت علمی مدیریت خواهد شد. بایستی نیازها سریعاً جمع بندی و قرارداد وارد فاز اجرایی شود.

✅ معاون کشاورزی و دامپروری شرکت خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت منابع، جهت اجرایی نمودن طرح های توسعه باغات نیاز به جذب سرمایه گذار وجود دارد. امید است، با پیگیری های انجام گرفته اصل 44 تعیین تکلیف شده و ما بتوانیم با اخذ تسهیلات طرح های موجود را به مرحله اجرا بگذاریم.

✅ وی تاکید کرد: برداشت میوه در مجتمع باغات و زیتون پایین تر از حد استاندارد بوده و بایستی بیشتر از این میزان باشد. برای جبران بخشی از زیان موجود باید برای برداشت 7 هزار تن میوه و حتی بیشتر از آن برنامه ریزی شود.

✅ عسکر قوی پنجه، معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت اظهار داشت: برای پیشبرد هر چه بهتر کارها تمامی واحدهای فنی- تولیدی لازم است که دارای ادارات مطالعات، اجرا یا توسعه و همچنین ارزیابی باشند. از لحاظ ساختاری در زراعت، دامپروری و باغ بایستی به این سمت حرکت کرده و سطح درآمد را نسبت به قبل افزایش بدهند. بدلیل خودگردان بودن شرکت باید بدنبال ایجاد راه های جدید درآمده بوده و راهکارهای آن را نیز مشخص کنیم.


✅ وی اضافه کرد: لازم است، پروژه و زیرپروژه های باغ در قالب برنامه های بلندمدت و میان مدت تعریف شده و جهت اجرا به برنامه های کوتاه مدت یکساله تبدیل و اجرایی گردد. کارهایی که در 6 ماهه اول انجام خواهد شد، باید مشخص شود و برای 6 ماهه دوم نیز برنامه داشته و کارهای اداری آن در نیمه اول سال انجام شود.

✅ معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت تاکید نمود: هدررفت منابع در این بنگاه اقتصادی زیاد بوده و برای مدیریت آن باید چاره ای اندیشیده شود. از نظر کارشناسان منابع طبیعی زراعت چوب باصرفه ترین نهاده اقتصادی است. در صورتیکه سالانه 150 هکتار و در کل 600 هکتار به زراعت چوب تخصیص داده شود، بعد از سال پنجم درختان کاشته شده به بهره برداری رسیده و این شرکت برای همیشه صنوبر برای فروختن خواهد داشت.

✅ قوی پنجه بیان کرد: حذف و جایگزینی درختان فرسوده و کم بازده، کشت بافت، زراعت چوب و توسعه نهالستان 4 برنامه اساسی برای توسعه، جلوگیری از ضرردهی، افزایش بهره وری و سوددهی باغات میوه می باشد که در صورت اجرایی شدن آینده خوبی را در منظر ما قرار خواهد داد.

✅ وی ادامه داد: ساختار مشخص، پروژه مشخص و مدت مشخص در برنامه ها و اجرای بهتر آنها لازم و ضروری است. در گزارش های ارائه شده شرح خدمات باید مشخص شود تا مشاو بر اساس آیتم ها به اجرا بپردازد.

✅ مسلم وطنخواه، مدیر مجتمع باغات میوه تصریح نمود: از ابتدای سال 1401 اقداماتی در باغات انجام گردیده و برنامه بلند مدت و میان مدت برای آن تعریف و قطعات به لحاظ سن، بارده و غیربارده و اصله و غیراصله تفکیک شده است. بر اساس آخرین آمار کل سطح اراضی 2 هزار و 517 هکتار است که 2 هزار و 133 هکتار آن سطح عملیاتی و 184 هکتار سطح خاکی می باشد. سطح عملیاتی نیز به دو قسمت تقسیم شده که 765 هکتار آن بالای 300 اصله نهال در هر هکتار و 1368 هکتار پایین تر از این میزان می باشد.

✅ مدیر مجتمع باغات اظهار داشت: از لحاظ سن 456 هکتار بالای 20 سال و 308 هکتار آن پائین تر از این میزان، سن دارند که 100 هکتار از آن اخیراً و در زمان هیئت مدیره جدید کاشت شده است. از لحاظ باردهی 583 هکتار بارده و 181 هکتار غیربارده می باشد. به لحاظ تراکم استاندارد بایستی یک میلیون و 47 هزار اصله نهال موجود باشد. این در حالییست که 571 هزار اصله در باغ موجود است. برای کاستن مشکلات باغ از هیئت مدیره درخواست کرده ایم که زمین های پایین تر از 150 اصله نهال را حذف کنیم. مجوز آن نیز اخذ شده و امسال عملیاتی خواهد شد.


✅ وی افزود: چاله کنی و کوددهی جهت آماده سازی برای کاشت 50 هکتار انجام شده و در صورت تامین نهال امسال 130 هکتار کاشته خواهد شد. عملیات حرس نیز بخوبی در حال انجام بوده و امسال با نیروی کم بیشترین کارآیی را داشته که 15 اسفند به اتمام خواهد رسید. در صورت راه اندازی کشت بافت درآمد شرکت از محل تولید و فروش نهال به اندازه استحصال میوه خواهد بود

✅ بابک کبیری، مدیر امور برنامه ریزی و بودجه گفت: بدلیل عدم سرمایه گذاری متمادی در باغات میوه برای برون رفت از وضعیت موجود بایستی باغات میوه دارای طرح توجیهی باشد و در غیر این صورت طرح تفصیلی فایده ای نخواهد داشت. مطالعات فنی، اقتصادی، نوع کشت، زمان برداشت و میزان بازدهی در طرح توجیهی باید مشخص شود. برای پوشش دادن هزینه ها تمام هزینه های سرمایه گذاری باغبانی منعکس شده و هزینه- فایده بکنیم.

✅ وی تاکید نمود: یکی از مهمترین صادرات ایران محصولات باغی بوده و سود سرشاری از این ناحیه کسب می شود و ما نیز اگر به این سمت برویم، سود فراوانی را بدست خواهیم آورد.

✅ مختار اسدپور، دبیر شورای هماهنگی و برنامه ریزی مدیران و دبیر اجرایی کارگروه های تخصصی شرکت خاطر نشان کرد: در بحث خشک کن میوه به دو صورت می توانیم وارد شویم که روش اول خریداری دستگاه خشک کن بوده و از این طریق سود قابل توجهی بدست خواهد آمد. روش دیگر نیز این است که با دستگاه خشک کن فعال در منطقه قرارداد مشارکتی منعقد گردد.

✅ وی ادامه داد: ما در کمربند خشکبار قرار داریم و می توانیم مطالعات لازم را در این خصوص انجام داده و سرمایه گذاری انجام دهیم. خشکبار به لحاظ سوددهی فراوان آن لازم است که در دستور کار قرار گیرد.

✅ لازم بذکر است، در این جلسه مدیران حراست، روابط عمومی و امور بین الملل و تعدادی از معاونین و کارشناسان مجتمع باغات میوه نیز حضور داشتند.


✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan