⏪ مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت آب و خاک کشور (پارس) مورخه 18 آذر 1401 با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان دیدار و گفتگو کردند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: شرکت آب و خاک کشور (پارس) و شرکت کشت و صنعت مغان علاوه بر اینکه هم جنس و همزاد هستند، به لحاظ واگذاری و بازگشت دوباره به بدنه وزارتخانه، هم سرنوشت نیز هستند. تاکید وزیر نیز استفاده از توانمندی های داخلی وزارت در حوزه ستادی و فنی است و باید از این فرصت مغتنم و فاخر استفاده بکنیم.

✅ وی افزود: علیرغم کمبودهایی که در حوزه های آب و منابع مالی شرکت وجود دارد، این بنگاه اقتصادی در حال احیا بوده و بزرگترین و بهترین خدمات را در زمینه های تولید، برنامه ریزی و تامین پروتئین، بذر و امنیت غذایی کشور ارائه می دهد و در عمل ثابت کرده است که امکان ثبت رکوردهایی در زراعت و دامپروری وجود دارد.

✅ محمدی با بیان اینکه شرکت مغان سرمایه ملی است و با توجه به پتانسیل های موجود باید در زمینه بین المللی حضور داشته باشد، ادامه داد: ورودی های شرکت مغان علاوه بر مالی باید فنی و آخرین یافته های حوزه زیربنایی کشور باشد. حضور شرکت آب و خاک مغتنم بوده و می تواند برای شرکت کشت و صنعت مغان بعنوان بانک خدمات توسعه ای عمل کند. این شرکت می توانست، ظرفی برای همکاری های فیمابین دو شرکت بخصوص در زمینه زهکشی باشد که متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نپذیرفته است.

✅ حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت گفت: شبکه موجود در دشت مغان مدرن بوده و بخشی از اراضی شرکت های مغان و پارس مجهز به سیستم های نوین آبیاری می باشد. سابق بر این انهار موجود، سنتی بوده و آب نیز زیاد بوده است و سبب زهدار شدن زمین های زراعی می گردید. در سال های 75 تا 79 بانک جهانی با استقرار در منطقه پروژه کانال گذاری انهار درجه 3 به مساحت 8 هزار هکتار و زهکشی زیرزمینی به مساحت 6 هزار و 500 هکتار از شبکه مغان را اجرایی نمود که 3 هزار هکتار از زهکشی انجام گرفته در اراضی شرکت مغان صورت پذیرفته است.

✅ وی اضافه کرد: در حال حاضر 2 هزار هکتار زمین زهدار در شرکت داریم که 600 هکتار زهدار شدید، 500 هکتار زهدار متوسط و 850 هکتار نیز رو به زهداری است و این میزان اراضی زهدار، متوسط عملکرد شرکت را پایین می آوَرد.

✅ قدیر پسندی، نایب رئیس هیئت مدیره و معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت اظهار داشت: با توجه به زهدار بودن 2 هزار هکتار از اراضی شرکت، زهکشی آنها لازم بوده و نیاز ضروری این بنگاه اقتصادی می باشد و با امعان نظر به ظرفیت های شرکت آب و خاک کشور و توانمندی و تخصص نیروی انسانی ورزیده آن امیدواریم با انعقاد توافق و قرارداد شاهد آغاز عملیات اجرایی باشیم.

✅ اسداله محسن زاده، عضو هیئت مدیره شرکت چنین بیان کرد: اینجانب در مدت زمان سوابق اجرایی و مدیریتی خویش پیمانکاران بسیاری اعم از دولتی و خصوصی فعال در زمینه آب و خاک مشاهده کرده و یا اینکه پروژه های اجرایی آنها را رصد نموده ام. در طول این مدت هیچکدام آنان از لحاظ رزومه و کیفیت کار در اجرای سیستم های نوین آبیاری و زهکشی همانند شرکت آب و خاک کشور (پارس) نبوده و این شرکت از همه آنان بهتر بوده است و ما از همکاری با این مجموعه استقبال می کنیم.

✅ دکتر قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و خاک کشور (پارس) گفت: شرکت کشت و صنعت مغان ظرفیت خوبی داشته و امکان بهبود دارد و می توانیم با هم افزایی بین مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی بهره وری را بالا ببریم. اخیراً جلسه ای با وزیر محترم در خصوص بررسی نحوه هم افزایی ها، همکاری ها و تعاملات بین زیرمجموعه ها برای بهبود شرایط داشتیم. این شرکت دارای 30 سال تجربه بوده و ماموریت ما بهره ور کردن منابع آب و خاک می باشد.

✅ وی اضافه نمود: شرکت آب و خاک کشور دارای خصوصیت های منحصر بفردی بوده و علاوه بر صلاحیت های مشاوره ای و پیمانکاری بیشترین پروژه های تجدید نوسازی، بندهای انحرافی، راه سازی، سدسازی، کانال ها و ایستگاه های پمپاژ را اجرا کرده است و در نظر داریم، انرژی شرکت را در بخش کشاورزی به لحاظ محروم بودن این حوزه بکار بگیریم. توانمندی شرکت پشتوانه اصلی کار ما بوده و همه بایستی بدنبال اثرگذاری و بالا بردن بهره وری آب و خاک باشیم.

✅ قاسمی ضمن بیان اینکه سیستم های نوین آبیاری اعم از تیپ، سنترپیوت، قطره ای و بارانی باعث کاهش هزینه، کوددهی بالا، کاهش علف های هرز و افزایش راندمان و سود می گردد، اذعان کرد: شرکت آب و خاک کشور طراحی و نظارت بر اجرای بالغ بر 600 هزار هکتار آبیاری تحت فشار و اجرای 300 هزار هکتار پروژه تجدید نوسازی را انجام داده است. پروژه های زهکشی نیز با دستگاه ترنچر انجام می شود که این شرکت دارای تنها دستگاه بزرگ ترنچر کشور می باشد.

✅ لازم بذکر است، پیش از این دو جلسه در محل شرکت آب و خاک پارس و محل شرکت شهرک های کشاورزی در خصوص عملیات مختلف تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، کانال ها و شبکه های آبیاری، زهکشی اراضی و سامانه های هوشمند آبیاری برگزار شده بود که دیدار اخیرالذکر مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت آب و خاک کشور و شرکت مغان در همین راستا انجام گرفت و بعد از بازدید میدانی با حضور مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و مدیرعامل شرکت فوق الاشاره از قریب به 2 هزار هکتار از اراضی زهدار شرکت همچنین محل اجرای پروژه آبیاری کلاسیک مابین سنترپیوت های بخش های زراعی 6 و 7 مقرر گردید، کل اراضی شرکت مورد مطالعه تفصیلی قرارگیرد تا راهکارهای مختلفی جهت افزایش بهره وری از منابع آب و خاک انجام شود. مطالعه تفصیلی استقرار سامانه های هوشمند آبیاری در سطح اراضی شرکت، انجام مطالعه و اجرای آبیاری زیرسطحی در مجتمع باغات و مجتمع زراعت، مطالعه راهکارهای بهبود راندمان انتقال و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی شرکت از دیگر موارد مورد توافق طرفین بود. افزون بر آن مقرر گردید تا صورت وضعیت و پیش پرداخت پروژه های مذکور در قالب حق بهره برداری از اراضی یا محصولات تولیدی شرکت مغان با شرکت آب و خاک کشور قابل تهاتر باشد.

✅ شایان ذکر است، در این دیدار مدیران امور زراعت، برنامه ریزی و بودجه، فنی و عمرانی، رفاه و خدمات عمومی، روابط عمومی و امور بین الملل، دبیر هیئت رئیسه و مشاور اجرایی مدیرعامل، دبیر شورای هماهنگی و برنامه ریزی مدیران و معاون امور حقوقی و املاک شرکت کشت و صنعت مغان نیز حضور داشتند.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan