⭕️ مصاحبه دکتر قاسم محمدی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با برنامه ایران ناب شبکه 2 سیما

✅ بنده در سال 1346 به روایتی و به روایت دیگر در سال 1348 بدنیا آمدم در روستایی بنام کلاسر مشهور به طایفه کلاسر در مغان بدنیا آمدم در مسیر کوچ ییلاقی- قشلاقی توفیق پیدا کردم، خداوند ما را به خانواده بعنوان پسر اول هدیه داد. من ابتدایی را در روستا شروع کردم. دوران سپاه دانش معلمان مان از گیلان و مازندران به فارسی صحبت می کردند. ما به فارسی گوش می کردیم، بعد به ترکی باید تبدیل می کردیم. دوباره می خواستیم حرف بزنیم، برای خودش قضیه و معمایی بود. ما کتاب را از رو می توانستیم، بخوانیم ولی در فارسی محاوره ای سختی داشتیم. البته این سختی و پیچیدگی خاص خودش را داشت و از این عبور کردیم.

✅ بچه های روستا زودتر از پدر و مادر جدا می شوند. برای اینکه تحصیل کنند و مراحل تحصیلی آموزشی ابتدایی و متوسطه را عبور کنند، برای رفتن به دانشگاه باید از پدر و مادر جدا بشوند امّا من از سال 1357 حدود 12 سالگی از خانواده جدا شدم و از مغان به اردبیل رفته و در پانسیون دانش آموزی مستقر شدم. باید خودمان صبحانه، نهار و شام درست می کردیم و خودمان زندگی خودمان را مدیریت می کردیم. پول تو جیبی داشتیم که به ما ماهانه می دادند.

✅ من یک بچه کشاورز بودم که پدرم زندگی خوبی داشت چون تلاش می کرد. مادرم هم همین طور. سخت تلاش می کردند و دوست داشتند که بچه هاشون به اصطلاح آن زمان باسواد باشند. خودشان هم آدم های بیسوادی بودند اما سوادآموزی تابعی بود که ما در تعلیم و تربیت یاد گرفتیم. سوادآموزی تابعی یعنی سوادآموزی بزرگسالان و سعی می کردند در آن کلاس ها در دهات شرکت کنند و مادران و پدرهای خوبی بودند. هم ارزش گرا، اهل کار و زندگی بودند. تلاش می کردند، سوادی هم داشته باشند که هرگز این را متاسفانه نتوانستند بدست بیاورند.

✅ من هم یادم است همه کتاب های دوره راهنمایی و متوسطه را جمع کردند در یک اتاق بزرگ خانه خواهرم. از اول راهنمایی تا پایان دبیرستان کتاب ها را می خواندم. دوباره یک مهندسی معکوس این کتاب ها را برمی داشتند، می خواندند. در دوران دبیرستان در شهر اردبیل یک کتابخانه عمومی بود. کتاب های تقویتی را آن زمان از کتابخانه عمومی می گرفتیم و با دوستان مطالعه می کردیم. دو روز دیگر وظیفه داشتیم، یک کتاب 200 صفحه ای را بخوانیم و برگردانیم.

 

 

 

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan