⏪ مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص روابط اقتصادی این شرکت با بخش های خصوصی و دولتی جمهوری آذربایجان گفتگو کردند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: سابقاً تراز تجاری ایران و صربستان 200 میلیون دلار بود که در حال حاضر به 10 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است. جهت توسعه مراودات اقتصادی شرکت صرب- ایران ایجاد شده و در زمینه بذر همکاری های زیادی در حال انجام است و در نظر داریم بعنوان لیدر و پیشران، بذر مورد نیاز ایران و حتی کشورهایی مثل آذربایجان را تامین بکنیم. شرکت مغان 25 هزار اصله نهال از صربستان هدیه گرفته است که 10 هزار اصله نهال وارد کشور و شرکت گردیده و 15 هزار اصله نهال دیگر در دست پیگیری برای تحویل می باشد.

✅ وی افزود: جمهوری آذربایجان نسبت به بقیه کشورها در دسترس تر بوده و ما با این کشور دوستی ها، مفاهمه ها و اشتراکات ملّی، دینی و فرهنگی داریم که این مفاهمه ها تاریخی است و پیشنهاد مدیریت شرکت مغان این است که میز اقتصادی دو کشور در این بنگاه اقتصادی راه اندازی گردد. در حوزه توسعه اقتصادی محلّل هایی مثل کشاورزی وجود دارد که می تواند به سیاست کمک کند.

✅ محمدی چنین بیان کرد: شرکت مغان توانمندی های ویژه ای داشته و سالانه 700 هزار تن محصول باغی، دامی، زراعی و صنعتی تولید می کند. در جهان امروزی دانشگاه، صنعت و کشاورزی ارتباط تنگاتنگی دارند و ما در کنار تولید، بیزنس اقتصادی شرکت را هدفگذاری نموده و به سَمت مذکور حرکت می کنیم. موضوع کارت بازرگانی حل شده و در صورت دریافت نمودن آی. آر بصورت مستقیم اقدام به صادرات خواهیم کرد. بدلیل عدم تکمیل زنجیره ارزش بسیاری از محصولات تولیدی بصورت خام عرضه می گردد که با تکمیل این پروسه ارزش افزوده قابل توجهی کسب خواهد شد.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: ظرفیت اسمی کارخانه قند مغان 5 هزار تن بوده و از طریق فروش چغندر قند از سوی آذربایجانی ها مدت فعالیت این کارخانه به دو برابر افزایش یافته و از 4 ماه به 8 ماه خواهد رسید که در این صورت واحد صنعتی مزبور از ضرردهی خارج خواهد شد. در مقابل ما می توانیم شیر خشک، شکر، دام زنده و تلیسه به آنان بفروشیم. بخش خصوصی نیز می تواند در مثبت شدن تراز تجاری با این کشور همسایه وارد عمل گردد.

✅ قدیر پسندی، نایب رئیس هیئت مدیره و معاون مالی، اداری و بازرگانی شرکت بیان داشت: بدنبال آزادسازی ارز قیمت نهاده ها تا 8 برابر افزایش پیدا کرده و بسیاری از دامداری ها و دامپروری ها متضرر شده اند. شرکت مغان بدلیل توانمندی های ذاتی سر پا بوده و می توان با تامین نهاده های دامی از کشور آذربایجان بخشی از نیازهای خویش و حتی سایر تولیدکنندگان را تامین بکند.

✅ وی اضافه کرد: در صورت تمایل طرف مقابل، شرکت مغان قادر به برنامه ریزی در خصوص کشت فراسرزمینی و کاشت انواع محصولات زراعی در جمهوری آذربایجان می باشد. همچنین راغب به کشت مشارکتی نیز هستیم.

✅ پسندی تصریح کرد: این بنگاه اقتصادی دارای کارشناسان و متخصصین توانمند بسیاری بوده و قادر به ارائه خدمات تخصصی و فنی به جمهوری آذربایجان و سایر کشورها می باشد که تاکنون از این حوزه غفلت شده است.

✅ نایب رئیس هیئت مدیره و معاون مالی، اداری و بازرگانی اذعان داشت: دشت حاصلخیز مغان پتانسیل های زیادی داشته و سالانه حدود 4 میلیون تن انواع محصولات تولید می نماید و کشاورزان منطقه در خصوص فروش محصولاتی همچون سیر و بادام زمینی با مشکل مواجه شده و از این ناحیه متضرر می شوند. این بنگاه اقتصادی قادر به خرید و صادرات آنها می باشد که این امر به افزایش درآمد کشاورزان کمک کرده و از طرف دیگر بخشی از مشکل اشتغال را حل خواهد کرد.

✅ اسداله محسن زاده، عضو هیئت مدیره شرکت اظهار داشت: کشور ایران مشکل آبی و خشکسالی داشته و این در حالی است که جمهوری آذربایجان دارای منابع آبی و مطمئن فراوانی می باشد. ورودی بزرگترین سد ایران در روی رود ارس 1 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب بوده و سد مینگه چئویر در آذربایجان 17 میلیارد متر مکعب یعنی به اندازه ده برابر آب دارد. آب مغان از سدهای ارس و خداآفرین تامین می گردد. در حالیکه ورودی سد ارس در سال گذشته 40 متر مکعب در ثانیه بود، این ورودی در حال حاضر به 7 متر مکعب در ثانیه تقلیل پیدا کرده است.

✅ وی افزود: با توجه به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و دانش و مهارت فوق العاده آن در کارشناسان شرکت در صورتیکه از ظرفیت اراضی آذربایجان جهت کشت فراسرزمینی استفاده بکنیم، سود سرشاری عاید شرکت مغان خواهد شد. منتهی لازمه سرمایه گذاری در کشور مزبور پشتوانه قوی حقوقی و انعقاد پروتکل های همکاری جهت تضمین برای بهره برداری 10-20 ساله می باشد.

✅ سیدعباس موسوی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: شرکت کشت و صنعت مغان به جهت داشتن زیرساخت ها و ظرفیت های زیاد از توانمندی های بسیاری در زمینه های مختلف برخوردار می باشد. کشور آذربایجان زمینه خوبی برای فعالیت بوده و از آن می توان جهت صادرات به کشور روسیه استفاده نمود.

✅ وی اذعان داشت: بحث آب مسئله جدی بوده و تکمیل سد خداآفرین و ساخت سد قیز قلعه سی بر روی رود ارس از اهمیت فراوانی برخوردار است و همکاری و هماهنگی با کشور آذربایجان برای فشار به ترکیه در خصوص سدسازی های بی رویه حیاتی می باشد.

✅ موسوی چنین بیان کرد: تمامی قراردادها باید پشتوانه دولتی داشته باشند. قبلاً در کشت فراسرزمینی تجربه ناموفقی داشتیم که با درس گیری از دلایل آن می توان سود فراوانی از این ناحیه کسب نمود. آذربایجانی ها تمایل به تولید محصولات در کشور آذربایجان با برند مربوط به کشور مزبور هستند.

✅ سفیر ایران در آذربایجان تصریح نمود: در بحث بارانداز ریلی پارساباد- ایمیشلی به سبب تعدد گمرک و گذرگاه متاسفانه مخالفت های زیادی از داخل و کشور آذربایجان انجام می شود ولی با نگاه به صادرات محصولات تولیدی موضوع را پیگیر شده و مصوبه هیئت دولت را گرفتیم. نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و همچنین استاندار اردبیل از این اقدام حمایت نموده اند و وزارت امور خارجه نیز شفاهاً قبول کرده و اعلام آمادگی نموده اند.

✅ وی تاکید کرد: افزایش میزان تردد کامیون از 200 دستگاه به 500 دستگاه در روز از بیله سوار به ارتقای سطح داد و ستد انجامیده و سفارت ایران در این خصوص اعلام آمادگی نموده است.

✅ علیرضا جباری، رایزن اقتصادی سفارت ایران در آذربایجان بیان داشت: ما در همکاری با آذربایجان باید نگاه مان را عوض کرده و از سنتی به مکانیزه تغییر دهیم. بازار منتظر کسی نمی ماند و به محض تعلّل با رقبای جدید جایگزین می کند. طرف آذربایجانی در حوزه دامپروری و دارویی نیاز داشته و ورود به این حوزه سود سرشاری در پی دارد. اردیبهشت سال آینده نمایشگاهی در کشور مزبور برگزار خواهد شد که حضور شرکت کشت و صنعت مغان جهت معرفی محصولات تولیدی لازم و ضروری است.

✅ مهدی بابایی، وابسته بازرگانی ایران گفت: بحث صادرات تخصصی بوده و علیرغم اینکه تولید کشاورزی سخت می باشد، فروش آن دشوارتر است و شرکت مغان جهت فروش خصوصاً محصولات باغی و زراعی به تیم بازاریابی بین المللی نیاز دارد.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan