⏪ مدیرکل و معاون مدیرکل غله و خدمات بازرگانی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به همراه معاون تولیدات گیاهی شرکت پارس، معاون تولید جهاد کشاورزی و رئیس صندوق بیمه کشاورزی شهرستان پارساباد و معاون تولید جهاد کشاورزی شهرستان بیله سوار با رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت کشت و صنعت مغان دیدار و گفتگو کردند.

✅ به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان حسن نظیفی، رئیس هیئت مدیره و معاون کشاورزی و دامپروری شرکت اظهار داشت: این بنگاه اقتصادی بعنوان شرکتی که مجری سیاست های وزارت جهاد کشاورزی است، سیاست های راهبردی وزارتخانه را اجرا می کند و اقدامات انجام گرفته در زراعت، باغ و دام بر اساس سیاست های تعریف شده از سوی وزارتخانه صورت می پذیرد. برخی از محصولات مانند گوجه فرنگی و چغندر قند طبق ظرفیت هایی که شرکت دارد، کشت می گردد. با امعان نظر به راه اندازی کارخانجات قند و رب بخشی از زمین های زراعی این بنگاه اقتصادی به کشت چغندر قند بهاره و پائیزه و گوجه فرنگی اختصاص پیدا می کند. با توجه به کاهش آورد رودخانه ارس و مشکل کم آبی رویکرد ما توسعه چغندر قند بهاره است.

✅ وی افزود: گندم، جو و کلزا با توجه به شرایط شرکت بصورت تناوبی و مطابق با سیاست های وزارتخانه کشت می شود. 3 هزار و 700 هکتار گندم آبی گندم آبی کشت می گردد که 2 هزار و 700 هکتار آن خوراکی بوده و 990 هکتار نیز گندم دیمی کشت شده است. سطح زیر کشت جو دیمی 980 هکتار و جو آبی 900 هکتار می باشد.

✅ علی نوبخت، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل چنین بیان کرد: کشت قراردادی در سطح کشور در قالب عملیاتی نمودن نوع جنسی که به آن نیاز است، انجام می شود. بر اساس مصوبه شورای قیمت گذاری تولیدکنندگانی که اقدام به ثبت گندم بکنند، از مزایایی همچون یارانه کود، بذر، کاشت، آب بها، انتقال دانش فناوری در تولید گندم، حق بیمه، آزمون آب و خاک و گیاه، نسخه نویسی و تسهیلات بانکی جهت تامین مالی در قالب کشت قراردادی بهره مند می شوند.

✅ وی ادامه داد: بر طبق تفاهمنامه منعقده بین معاون امور زراعت وزارتخانه و معاون مدیرعامل شرکت بازرگانی تولیدکنندگان گندم در اپلیکیشن موجود در همراه اول تحت عنوان «سامانه کشت قراردادی» ثبت نام کرده و استعلام لازم از سازمان ملی ثبت بصورت غیرحضوری گرفته می شود. پهنه بندی به میزانی که گندم کشت شده است، ثبت می شود و با مراجعه حضوری به بانک کشاورزی کارهای اداری لازم انجام می گیرد. به هنگام خرید، گندم تحویل اداره کل غله و بازرگانی شده و بهای محصول تولیدشده به همراه هزینه حمل نقداً واریز می گردد.

✅ راهب مسافر، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان اردبیل بیان داشت: بر اساس تفاهمنامه انعقاد شده فیمابین شرکت خدمات حمایتی و خدمات بازرگانی دولتی 100 درصد هزینه کود ازته توسط کشاورز پرداخت شده و 50 درصد بهای کود پتاس و فسفات شامل تخفیف می گردد. شرکت خدمات بازرگانی دولتی به ازای هر هکتار گندم قراردادی 30 کیلو کود ازت، 50 کیلو پتاس و 100 کیلو فسفات اختصاص می دهد که مقدار آن را شرکت خدمات دولتی بازرگانی تعیین کرده است.

✅ وی تصریح نمود: ما شرکت کشت و صنعت مغان را کشاورز بزرگ تلقی کرده و برابر قرارداد به میزان 811 تن کود ازت، 493 تن فسفات و 95 تن پتاس تحویل این مجتمع عظیم ملی خواهیم نمود.

✅ مهندس آقایی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: 95 درصد اراضی زراعی تحت مالکیت بخش خصوصی بوده و قرارداد با آنها مسائل و مشکلات خاص خود را دارد. کشاورزی قراردادی منوط به تسهیل پهنه بندی از طرف سامانه است. زدن تیک در اپلیکیشن به منزله این است که کشاورزی قراردادی از طرف زارع مورد قبول واقع شده است و در این صورت در حساب بانک کشاورزی قرار گرفته و تسهیلات و یارانه تخصیص پیدا می کند.

✅ وی اذعان داشت: در قرارداد سال 1400 درصدهایی برای کشاورزی قراردادی بر اساس تناژ در نظر گرفته شده بود که تداوم آن را برای سالجاری پیگیری می کنیم. همچنین در کشت قراردادی دیمی تخفیف ویژه ای علاوه بر کودی که بصورت عمومی وجود دارد، در جهش تولید کود اضافه نیز تخصیص داده می شود.

✅ لازم بذکر است، مدیر امور زراعت شرکت کشت و صنعت مغان نیز در این جلسه حضور داشت.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان

تلگرام، اینستاگرام و ایتا
@keshtsanatemoghan