گردهمایی مدیران شرکت شهرک های کشاورزی با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و مدیران کل شرکت شهرک های کشاورزی؛ معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت جهاد کشاورزی؛ مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس؛ روسای سازمان جهاد کشاورزی استان های کشور؛ امام جمعه شهرستان پارساباد؛ نماینده شهرستان های پارساباد، بیله سوار و اصلاندوز؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پارساباد و برخی دیگر از روسا و مدیران مربوطه منطقه، استان و کشور در شرکت کشت و صنعت مغان برگزار شد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری علیرضا بزرگی، مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت مغان قطب کشاورزی کشور و درخشان ترین نگین کشاورزی ایران است. شرکت شهرک های کشاورزی تنها سازمان توسعه ای بخش کشاورزی است و گیر کشاورزی کشور از مسیر این شرکت می گذرد.

✅ وی افزود: تغییراتی در سطح دنیا در زمینه تقسیم قدرت اتفاق افتاده است که موضوع کلیدی آن غذا و انرژی می باشد و این دو نیز بصورت تنگاتنگ به همدیگر گره خورده اند و ما نیز راهی بجز پرداختن درست به موضوع امنیت غذایی نداریم. فهم درست از امنیت غذایی و برنامه ریزی برای تحقق آن کار راحتی نبوده و نیازمند الزامات و ساز و کارهایی در این خصوص است.

✅ بزرگی ضمن بیان این نکته که یکی از الزامات تحقق امنیت و اقتدار غذایی سرمایه گذاری در این حوزه بوده و کشورهای توسعه یافته این امر را جدی گرفته اند، چنین بیان کرد: یکی از اشکالات جدی بخش کشاورزی عدم شکل گیری سازمان توسعه ای آن در طول دهه های گذشته بوده است. شرکت شهرک های کشاورزی 9 سال است که شکل گرفته و هدف از تشکیل آن نیز درست کردن زیرساخت ها تعریف گردیده است. این در حالیست که علاوه بر کارکرد فوق الذکر ماموریت ویژه آن کمک به توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می باشد

. ✅ مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: در طول 9 سال گذشته 450 میلیارد تومان در زمینه عمرانی برای این شرکت مصوب شده که 290 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است. با پیگیری های بعمل آمده در بدنه دولت و مجلس به اندازه 10 برابر مدت زمان 9 ساله مصوب کرده ایم که بیش از 80 درصد کل طول دوره تشکیل شرکت شهرک های کشاورزی موفق به جذب شده ایم.

✅ وی تصریح نمود: با پیگیری های انجام گرفته دو بند در بودجه مصوب شد که محسوب شدن تعرفه آب با نرخ کشاورزی و فراهم کردن زیرساخت ها تا محل انجام تولیدات از آن جمله است. ما در حال تدوین بسته قانون شرکت شهرک های کشاورزی هستیم ولی این امر را کافی ندانسته و معتقدیم که بایستی سرمایه گذاران و مردم را جهت سرمایه گذاری پای کار بیاوریم. تغییر برنامه در این خصوص لازم و ضروری بوده و این موضوع در هیئت مدیره مصوب گردیده است و در شورای معاونین نیز مورد تائید قرار گرفته است.

✅ وی افزود: در شهرک های صنعتی معافیت هایی از هیئت دولت اخذ شده است و بایستی بسته حمایتی شهرک های کشاورزی جداگانه در نظر گرفته شده و با تسهیل مجوزها و حمایت های تشویقی دروازه ورود سرمایه را روان سازی بکنیم. ما تلاش مان این است که بسته مجوزهای تسهیل کننده شهرک را طی یکی- دو ماه آینده ابلاغ کنیم. در برخی جاها نیاز به اصلاح قانون داریم و در سرمایه گذاری ها ردیف خاصی برای شهرک های کشاورزی وجود ندارد. باید این تسهیلات اعم از خُرد، متوسط و کلان پیش بینی و اجرایی گردد. حمایت از سرمایه گذاری خارجی در کنار سرمایه گذاری داخلی ضروری بوده و در دستور کار قرار دارد.

✅ بزرگی چنین بیان نمود: با توجه به تاثیر مستقیم انبوه سازی بر ارزان سازی قیمت ها شرکت شهرک های کشاورزی باید انبوه سازی نماید. علیرغم اینکه در دولت های گذشته صحبت در مورد گلخانه زیاد بوده است، در مقایسه با خیلی از کشورها در این زمینه پیشرو نبوده ایم. شهرک ها باید به سمت کمک به انبوه سازی بروند که یکی از روش های آن شرکت لیزینگ می باشد و در این خصوص باید از اهل فن این حوزه یاری بجوییم.

✅ این مدیر گفت: شرکت شهرک های کشاورزی 3 ظرفیت کلیدی شرکت های کشت و صنعت مغان، پارس و سفیدرود را در دست دارد که علیرغم داشتن پتانسیل زیاد در خصوص تامین امنیت غذایی تاکنون به این 3 شرکت کم لطفی شده است. این بنگاه های اقتصادی می توانند اهرم های خوب توسعه در بخش کشاورزی باشند و در حل ابرچالش های بخش کشاورزی نقش قابل توجهی ایفا نمایند که تامین بذور دانه های روغنی، غلات و حبوبات و بذور هیبرید همچون سبزی و صیفی و نهال برای توسعه باغات و مواد ژنومیک در حوزه تولیدات دامی از آن جمله است. باید هر چه سریعتر سرمایه گذاری، در شرکت های مغان و پارس شروع شود.

✅ قاسم محمدی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصریح نمود: مقام معظم رهبری در سال 1365 از شرکت مغان بازدید فرموده اند و سفر ریاست محترم جمهوری به استان اردبیل از این بنگاه اقتصادی آغاز شد که این دو سفر منشا برکات زیادی بوده است.

✅ وی افزود: شرکت کشت و صنعت مغان دارای نیم قرن عمر می باشد و ما نیز در راستای تامین امنیت غذایی در طول 2 سال گذشته تعداد گله ها را از 17 هزار و 300 راس به حدود 21 هزار راس افزایش داده و با بهداشتی تر نمودن محیط نگهداری دام ها و جیره غذایی مناسب و باکیفیت میزان شیر خام تولیدی را از 26/5 کیلوگرم به 32/5 کیلوگرم به ازای هر راس دام افزایش داده ایم و میزان تولید شیر خام در روز از 160 تن به حدود 230 تن در روز ارتقا داده ایم که نتیجه آن فعالیت 3 شیفته کارخانه لبنیات شرکت جهت تولید محصولات لبنی است.

✅ محمدی چنین بیان کرد: از میزان 23 هزار هکتار اراضی موجود در شرکت 2 هزار و 300 هکتار آن باغات بوده و از این مجتمع میزان 7 هزار تن محصول برداشت گردید. جهت جبران فرسودگی حدود 1000 هکتار از باغات بدلیل عدم سرمایه گذاری در طول سالیان متمادی مقدار 120 هکتار از آن اصلاح و بازسازی گردیده و 300 هکتار زیتون نیز آماده کشت در دو سال آتی می باشد.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان گفت: در سایه تفضّل الهی و تلاش و همت پرسنل زحمتکش این بنگاه اقتصادی رکوردهای خوبی در زمینه تولید گندم، جو، کلزا و چغندر قند ثبت گردیده که در طول تاریخ تاسیس شرکت مغان بی نظیر بوده است ولی ما نباید به این امر بسنده بکنیم و بایستی هدفگذاری ارتقای میزان تولید از 700 هزار تن به بالای یک میلیون تن به سرانجام برسد تا در جهان کنونی که غذا بعنوان حربه ای در دست کشورهای دیگر تبدیل شده است، بتوانیم نقش قابل توجهی در خصوص تامین امنیت غذایی کشور ایفا نماییم.

✅ وی اظهار داشت: پرداختی های شرکت بروز بوده و ماهانه حدود 50 میلیارد تومان بعنوان حقوق و دستمزد به حساب پرسنل واریز می گردد. در طی 2 سال گذشته حدود 140 میلیارد تومان از بدهی های گذشته اعم از تسهیلات اخذ شده در طی سال های گذشته و بدهی های معوق به پیمانکاران تسویه شده است. در حوزه سرمایه گذاری حدود 170 میلیارد تومان سرمایه گذاری از منابع داخلی گردیده است که بخشی از آنها در دهه مبارک فجر 1400 افتتاح و به مرحله بهره برداری رسید و بخشی دیگر نیز در دهه مبارک فجر امسال افتتاح خواهد شد

✅ قاسم محمدی تصریح کرد: برای ذخیره سازی استراتژیک گوشت کشور برنامه ایجاد 20 هزار راس دام جدید در دستور کار قرار دارد. برای اجرای 1200 هکتار آبیاری زیرسطحی 100 هکتار از آن با حضور شرکت پیشران بصورت پایلوت در این بنگاه اقتصادی اجرا خواهد شد که 1000 هکتار از این پروژه با سرمایه گذاری دولتی بصورت بلاعوض و رایگان بوده و 200 هکتار دیگر از محل منابع داخلی شرکت تامین اعتبار شده است. نظام جامع و طرح تحول شرکت در حال تدوین و آماده سازی بوده و انشاالله پس از تایید به مورد اجرا گذارده خواهد شد.

✅ حجت الاسلام باقری بنابی، امام جمعه محبوب شهرستان پارساباد چنین بیان کرد: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان سوابق روشنی از خدمات در نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته و در مناصبی که قبلاً حضور داشته است، بطور جهادی با همت مضاعف خدمت کرده و منشا برکات زیادی گردیده است.

✅ وی افزود: شرکت کشت و صنعت مغان زمانی بالای 60 هزار هکتار وسعت داشته و حدود 7 هزار نفر در آن مشغول بکار بودند که از مقدار اولیه آن به مرور کاسته شده است. این شرکت سابقاً با سوء مدیریت مواجه بوده و لازم است که بصورت دانش بنیان اداره گردد تا با اجرای برنامه ها وضعیت اشتغال از نظر تعداد افراد شاغل بهبود یابد.

✅ عباس جهانگیرزاده، نماینده مردم شهرستان های پارساباد، بیله سوار و اصلاندوز چنین بیان داشت: یکی- دو سال است که بحث امنیت غذایی و به تبع آن کشاورزی در کشور ما اهمیت یافته است. لازمه برنامه ریزی صحیح در این خصوص داشتن الگوی کشت بوده و این امر نیازمند ابزار و وسیله می باشد.

✅ جهانگیرزاده گفت: شهرک گلخانه ای پارساباد بی نظیر بوده و در سطح دنیا چنین شهرکی به این وسعت و مساحت وجود ندارد ولی علیرغم شروع اقدامات اجرایی هنوز بیش از 300 هکتار آن تحقق پیدا نکرده است. بایستی در اجرای برنامه ها به الزامات آن از جمله زیرساخت ها توجه داشته و در جهت حل آنها بکوشیم. از طرف دیگر برنامه ریزی در خصوص بازار هدف شهرک مزبور جهت فروش محصولات تولیدی لازم و ضروری می باشد.

✅ وی اظهار نمود: مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دارای برنامه بوده و پیگیر پیشبرد کارها می باشند و اینجانب از عملکرد آنان راضی بوده و حمایت می کنم و معتقدم برنامه های اجرا شده زمانی نتیجه مطلوب می دهد که مسئولین با اتحاد و همدلی در راس کار بوده و از اقدامات انجام گرفته به نحو چشمگیری پشتیبانی بکنند.

✅ نماینده شهرستان های پارساباد، بیله سوار و اصلاندوز چنین بیان کرد: 67 درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به 3 شهرستان شمالی استان بوده و خاک مغان از خاک های شناخته شده دنیاست و با توجه به قابلیت بی نظیرش 4 میلیون تن محصولات دامی و کشاورزی در آن تولید می شود و وزیر محترم جهاد کشاورزی با توجه به شناخت دقیقی که از مغان و پتانسیل های آن دارند، پیگیری های لازم را جهت تکمیل 10 درصد باقیمانده سد خداآفرین انجام داده اند.

✅ نادر تقی زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مغان از جایگاه ویژه ای در سطح استان اردبیل برخوردار می باشد. 4 درصد محصولات کشور در استان تولید می شود که 50 درصد از آن مربوط به منطقه مغان بوده و 28 درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است و منطقه مزبور نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی کشور بر عهده دارد.

✅ وی افزود: ما امسال در سطح استان 400 هزار تن تولید گندم داشتیم که در مقایسه با سال پیش از آن 50 درصد رشد داشته است. به لحاظ نقش عمده شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس در تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی این دو شرکت نگین درخشان کشاورزی استان بوده و مایه افتخار برای کشور هستند.

✅ تقی زاده تصریح نمود: فعال سازی پروژه های نیمه راکد، تدوین سند تحول کشاورزی استان و حمایت از سرمایه گذاری با رویکرد اشتغالزایی و ارتقای بهره وری از جمله اقداماتی است که در طول دوران مسئولیت مدیریت جهاد کشاورزی استان اردبیل جامه عمل پوشیده است.

✍️روابط عمومی و امور بین الملل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان