✅ رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در مصاحبه با رادیو آران گفت: همانطور که قبلاً در رسانه‌های مختلف اطلاع رسانی شده است، ما با هماهنگی وزیر محترم جهاد کشاورزی با یک هیئت عالی متشکل از سفیر و با همراهی مدیرعامل محترم شرکت شهرک های کشاورزی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت مغان و هیئت مدیره و جمعی از کارشناسان زبده در حوزه گلخانه و نهال به کشور صربستان سفر کردیم. در این سفر یک نگرش، پنجره و دیدگاه جدیدی باز شد. این در حالی است که در گذشته نه چندان دور مابین ایران و صربستان ۲۰۰ میلیون دلار تراز تجاری داشتیم و در حال حاضر این امر به سطح 10 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است. ما باید کشور صربستان را که محوریت کشاورزی و زراعت در یورو و اروپا دارد، در نظر داشته باشیم. کشور صربستان کشوری دانش بنیان و دارای تکنولوژی برتر در کارهای زراعی اعم از بذر، نهال و دیگر دستاوردها جزو برترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و در این شرایط قطعاً این نهضت مابین ایران و صربستان اتفاق خواهد افتاد.

✅ چند موضوع در این سفر پیگیری شد و چندین انستیتوی پژوهشی، کارگاه ها، مزارع و دانشگاه های علمی و همچنین با اساتید و پروفسورهای این مراکز دیدار کرده و از چندین واریته تولید بذر و نهال نیز بازدید بعمل آوردیم.

✅ صربستان در حوزه بذر و نهال و رنکینگ جهانی مقام های بسیار عالی دارد. برای همین توانستیم دیدار، مباحثه و تفاهم انجام داده و یکی از دستاوردهای این سفر ایجاد نهالستان مادر در حدود ۳۰ هکتار از اراضی شرکت بود که با این کار خواهیم توانست، تا دو سال آینده بهره برداری های لازم از آن را انجام داده و با این پتانسیل کمبودها را جبران نماییم.

✅ در شرکت کشت و صنعت مغان ۲۵۰۰ هکتار باغ وجود دارد و امسال تخمین زده ایم که ده ها هزار تن محصولات باغی تولید و به بازار ایران، منطقه اورآسیا و دیگر بازار جهانی صادر نماییم. این اتفاق یکی از دستاوردهای خوب برای این بنگاه اقتصادی است و امروز شاهدیم، با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر نگاه علمی دانش بنیان، اشتغال و کارآفرینی در اولویت برنامه های ما در کنار تولید با محوریت بینش علمی قرار دارد. ما ابتدا به ساکن، نهالی داریم که نهایتاً در خروجی تبدیل به میوه می شود. در واقع نهال، بیس و دانش بنیان است که ما باید این عمل علمی را به منصه ظهور رسانده و نهال هایی با رقم جدید علمی تولید و صادر نماییم. این علم در کشور صربستان وجود دارد.

✅ امروزه خام فروشی میوه در دنیا تجارت خوب و جذابی نیست و بجای آن تجارت نهال حرف اول را می زند. زیرا که هم بیس است و هم باعث افزایش راندمان شده و ارزش ریالی را در بهره وری می افزاید. سرمایه گذاری در اقلام پایه مثل بذر برای شرکت بسیار سودآور خواهد بود.

✅ در سفر به صربستان 25 هزار نهال برایمان هدیه دادند که محموله 15 هزار اصله آن نهال ها وارد مرز بازرگان شده و نهایتاً در گمرک بیله سوار ترخیص خواهد شد. البته چندین رقم بعنوان نمونه، الگو و مدل هست و این نهال ها باغات و نهالستان ما را از لحاظ بیس و بانک نهال تقویت خواهد کرد و به لحاظ مالی و اقتصادی نیز برای شرکت مهم و تاثیرگذار است. این ارقام گواهی شده و استاندارد می تواند 5 نسل کل ایران و همسایگان را تغذیه و حمایت نماید. زیرا که صربستان در حوزه بذر جزو اولین ها و پدیده های نهایی در دنیاست و قطعا اراضی و تمام پروتکل ها را با مجوز هیئت مدیره و مصوبه مجمع در اختیارشان قرار خواهیم داد. تمامی تلاش های فوق در دو سال آینده برایمان بهره خواهد داشت. البته در نظر داریم، طبق پیشنهاد دکتر برومندی، معاون حوزه باغی وزیر محترم جهاد کشاورزی با دیگر کشورها اعم از اسپانیا نیز مراوده داشته باشیم.


✅ با توجه به گرانی و بیس بودن بذر امروز در همین راستا می خواهیم شرکت کشت و صنعت مغان را به یک تحول علمی سوق دهیم و در حوزه دام نیز ما باید با افزایش زاد و ولد و همچنین بالا بردن تولید شیر و گوشت بتوانیم در کمترین زمان در بازار حضور داشته باشیم. باید بیشتر بر روی ژن کار کنیم و امروز تنها با خرید و فروش دام نمی توان کار اقتصادی انجام داد. تاکید دارم که امروز با ایجاد این لاین ها با توجه به اهمیت ویژه لاین در دنیا اعم از پرورش مرغ گوشتی و تولید تخم مرغ نیز می توان گام برداشت. در دنیا لاین مهم و بیس است و شرکت مغان در تمامی حوزه ها اعم از دام، نهال، باغات، صنایع و همچنین تمامی مراحل زراعت نباید عقب بماند و لاجرم باید از یافته های علمی و دستاوردهای دنیا بهره ببریم. فقط دیپلماسی، سیاسی نیست. امروزه برای کشور دیپلماسی اقتصادی خیلی مهم و ماندگار است و در این راستا حضرت آقا پارسال فرمودند جهش تولید! ما نیز در کشت و صنعت مغان چاره ای بجز جهش و پرش نداریم تا از دنیا عقب نمانیم.

✅ سفر صربستان یک سفر علمی با دستاوردهای سرمایه گذار محور بود و در اصل نیز هدف دسترسی به بازارهای اروپا و آفریقا است و اخیرا نیز با هیئت اقتصادی کشور کنیا دیدار داشتم که در همین راستا مراوداتی صورت گرفت. هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت مغان با همین برنامه ریزی ها، دستاوردهای علمی و تکنولوژی برتر را می تواند، به بلوغ رسانده و در واقع باطری آن را شارژ کند و یواش- یواش پوست اندازی کرده و بزرگ شود و بر همین اساس احساس می کنم، با مدیریت مزرعه برای کارهای کشاورزی در منطقه روزهای خوبی را داشته باشیم و مطمئنم، مثل عقربه ساعت بطور میزان به پیش خواهیم رفت.

✅ سرمایه گذاران و صاحبان انیستیتو صربستانی در بازدید از شرکت کشت و صنعت مغان با شگفتی به عظمت و شکوه شرکت می نگریستند و این بازدید چندین برابر انگیزه این هیئت را تقویت کرد و آنان را مصمم ساخت که برای تجاری سازی در ایران و شرکت کشت و صنعت مغان سرمایه گذاری انجام دهند.

✅ با ایجاد راه آهن که در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تصویب شده و جهت ترانزیت و تجارت با کشور همسایه آذربایجان با مرکزیت مغان و بیله سوار انشالله با همکاری چندین ملت دست به دست هم به نتایج مطلوب خواهیم رسید. این توانمندی ها هم در همسیایگان و هم در ما وجود دارد. ما برای همسایگان خود ارزش قائلیم و همکاری اقتصادی می تواند اهمیت همسایگی را دوچندان بیافزاید.


✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان