⏪ دکتر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی؛ دکتر برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی؛ دکتر علایی مقدم، رئیس حفظ نباتات کشور؛ دکتر محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا؛ حاج عباس جهانگیرزاده، نماینده شهرستان های پارساباد، بیله سوار و اصلاندوز؛ کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل؛ جابر جهان بین، فرماندار شهرستان پارساباد؛ صاحبعلی اصغری، فرماندار شهرستان بیله سوار و صمد روحی، فرماندار شهرستان اصلاندوز از شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بازدید و در جریان فعالیت های انجام یافته قرار گرفتند.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دکتر عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت غذایی برای کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: تصمیم گیری در مورد قیمت محصولات بر عهده شورای قیمت گذاری است که این امر قبلا در شورای اقتصاد و از بالا به پایین صورت می گرفت.

✅ وی افزود: پروژه های حوزه آبی این منطقه جزو حوزه های احصا شده اصلی است و باید در اولویت ویژه قرار بگیرد و جهت اخذ اعتبارات مورد نیاز برای این حوزه با رئیس جمهور محترم مکاتبه خواهیم کرد.

✅ دکتر عسکری نگاه ویژه به ظرفیت ایجاد شده در خصوص گلخانه را ضروری دانست و تصریح کرد: جایگاه و فضای پارس آباد مغان منطقه ویژه کشاورزی است و برای مناطق دارای پتانسیل باید امتیاز داده شود. این شهرستان در حوزه تولید بذر هیبرید کشور برند بوده و یکی از مناطقی است که باید بعنوان منطقه ویژه کشاورزی تعریف شود و از امروز همه دستگاه ها را مکلف خواهیم کرد که به سبب نقش ارزآوری و اشتغالزایی برای پایلوت شدن آن اقدامات لازم را بعمل بیاورند. برای منطقه در خصوص سهمیه نهاده ها باید بصورت ویژه تخصیص یابد. چرا که دو شرکت مغان و پارس آبروی کشور در زمینه تولید پروتئین قرمز و بذر هستند.

✅ دکتر برومندی، معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه گلخانه یکی از برنامه های مهم کشور بوده و یکی از بزرگترین سایت های گلخانه ای ایران در منطقه مغان در دست اجراست که مبلغ 200 میلیارد تومان در سفر ریاست محترم جمهوری مصوب شده و این اعتبار باید برای تکمیل زیرساخت ها هزینه شود.

✅ دکتر برومندی با بیان اینکه علاوه بر بحث صادرات، ما باید محصول سالم تحویل مردم بدهیم، چنین اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و مجموعه های فاخر دیگر می توانند مشکل کشور را در خیلی از بخش ها حل بکنند.

✅ دکتر علایی مقدم، رئیس حفظ نباتات کشور اظهار نمود: در استان اردبیل تنوع اقلیمی و ظرفیت های متعددی در بخش های مختلف وجود دارد. ما بجای اینکه به دید یک دانشکده فنی به شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نگاه کنیم، متاسفانه این بنگاه اقتصادی را بعنوان یک مزرعه مفلوک نگاه کرده ایم. این شرکت زمانی یکی از مراکز اصلی یافته های تحقیقاتی کشور بوده است.

✅ رئیس حفظ نباتات کشور با ذکر این نکته که حفظ نباتات از اهمیت ویژه ای در امنیت غذایی برخوردار است، چنین بیان کرد: استان اردبیل از قطب های مهم کشور در تولید غلات است. پتانسیل آبی و الگوی کشت می تواند به کمک مغان بیاید و این شرکت می تواند بازوی امنیت غذایی و علمی کشور باشد.

✅ دکتر جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح نمود: بالغ بر هزار میلیارد تومان در وزارت نیرو پروژه نیمه کاره وجود دارد. وزارت نیرو از بین آنها حدود 300 هزار میلیارد تومان پروژه اولویت دار را معین کرده که مهار آب های مرزی و تامین آب شرب روستایی و شهری در اولویت خواهد بود. سد قیز قلعه سی و پایاب سد خداآفرین در برش 1402- 1401 به بهره برداری می رسد. بخشی از آن می تواند امسال و بخشی نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

جهانگیرزاده با بیان اینکه این خاک زرخیز باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: مردم بخصوص کشاورزان و عشایر ولی نعمت بوده و باید رفتاری در شان آنان داشته باشیم. ما اگر در استان اردبیل و منطقه مغان خشکسالی را مدیریت نکنیم، وضعیت بدتر شده و بحران بزرگی بوجود خواهد آمد.

✅ کمال الدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل قطب کشاورزی، دامداری و گردشگری است. علیرغم ظرفیت های فراوانی که وجود دارد، مشکلات زیادی اعم از اشتغال داریم. ما در استان 500 هزار هکتار زمین دیمی و 250 هزار هکتار زمین آبی داریم که آن هم بصورت سنتی آبیاری می شود. در صورتی که سیستم آبیاری مدرن بطور کامل اجرایی گردد، 50 درصد از میزان مصرف آب کاهش می یابد.

✅ اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: کمبود آب یک مسئله قهری است و در این حوزه باید مصرف مان را مدیریت بکنیم. ما از طریق کانالت آب را تا سر مزرعه می آوریم. وی میزان مصرف آب شرکت را 180 میلیون مترمکعب اعلام کرده و تصریح نمود: در صورتی که آبیاری تحت فشار را در شبکه فرعی اجرا بکنیم، 30 درصد از میزان مصرف آب صرفه جویی می شود که برابر با 60 میلیون مترمکعب می شود. با این مقدار صرفه جویی شاید بتوان کسری کل شبکه را تامین نمود. اگر این امر را به کل شبکه تعمیم بدهیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. بنده قبلا نیز با معاون آب و خاک وزیر محترم این موضوع را مطرح کرده ام که اگر دولت کل هزینه آبیاری تحت فشار را از جیب خودش بدهد، سود کرده است.

✅ قاسم محمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در طول 15 ماه گذشته که شرکت را از دولت قبلی و از بخش خصوصی تحویل گرفتیم، خدمات زیادی در حوزه های مختلف در این شرکت انجام داده ایم که همگی آنها با مدیریت جهادی، همت دسته جمعی و مدیریت بهره وری اتفاق افتاده است. وی منابع را در سرمایه گذاری تعیین کننده ارزیابی کرده و افزود: چنانچه تجهیز منابع صورت نگیرد، محکوم به شکست خواهد بود. ضعف اساسی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان این است که این بنگاه تولیدی ذیل اصل 44 قانون اساسی قرار دارد و شرکت های دولتی نمی توانند برای قوت لایموت خود، پرسنل و پایداری خود سرمایه گذاری بکنند. در صورتی که اجازه استفاده از بودجه و تسهیلات دولتی به ما داده شود، ما می توانیم علیرغم از دست دادن بخش وسیعی از اراضی اولیه شرکت نسبت به ایجاد اشتغال پایدار اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان