⏪ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضمن بیان عملکرد زراعت از تمهیدات و برنامه ریزی برای تنوع بخشی به ارقام و محصولات زراعی خبر داد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: تأمین به موقع نهاده های مورد نیاز از قبیل سم و کود و مدیریت صحیح عملیات داشت و آبیاری به موقع در تمامی محصولات موجب گردیده راندمان مناسبی نسبت به سال 1399 در سال 1400 حاصل شود که این افزایش راندمان تولید در گندم 31 درصد، جو 30 درصد، کلزا 21 درصد و چغندر قند 41 درصد بوده و بیش از 95 هزار و 434 تن محصولات بهاره تولید گردیده است.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان چنین بیان کرد: برای اصلاح ساختمان خاک و بهبود تغذیه محصولات زراعی کودهای دامی و کمپوست حیوانی در سطح مزارع شرکت پخش گردیده است. با توجه به استفاده بی رویه و غیر اصولی در طول سالیان گذشته از خاک های زراعی شرکت در سال 1400 بیش از 75 هزار تن کود حیوانی و 13 هزار تن کود کمپوست در بخش های 11 گانه توزیع و پخش گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است. این میزان در مقایسه با سال 1399 در خصوص کود کمپوست بیش از 500 تن و در مقایسه با کود حیوانی دو برابر افزایش داشته است. این امر علاوه بر اصلاح ساختمان خاک نقش مهمی در تغذیه تکمیلی و تأمین عناصر ریزمغذی مورد نیاز محصولات زراعی ایفا نموده است.

✅ محسن زاده تصریح کرد: جهت کاهش مصرف سموم شیمیائی تولید عوامل بیولوژیک در واحد انسکتاریوم شرکت جزو اولویت های این بنگاه اقتصادی بوده است. با توجه به وجود واحد انسکتاریوم مجهز در شرکت و تولید عوامل بیولوژیک از قبیل زنبور براکون و تریکوگراما با استفاده از سوش های محلی، در راستای تولید محصولات سالم در سال 1400 عملیات رهاسازی عوامل بیولوژیک با تولید بیش از ۸ میلیون عدد زنبور براکون و مقدار 6/8 کیلوگرم زنبور تریکوگراما در مزارع ذرت و گوجه فرنگی اجرا گردیده است.

✅ وی افزود: با توجه به نیاز مجتمع دامپروری در سال 1400 بیش از 7 هزار و 956 تن کلش از مزارع گندم و جو برداشت و به بزرگترین مجتمع دامپروری ایران تحویل گردیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 2 هزار و 158 تن افزایش داشته است. همچنین بیش از 1086 تن پرس بقایای محصول سویا در سال 1400 تولید گردیده است که نسبت به سال قبل بیش از 522 تن افزایش داشته است.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار نمود: به منظور برنامه ریزی برای تغذیه علمی و اصولی محصولات زراعی، در سال 1400 نمونه برداری از خاک های زراعی شرکت به تعداد 964 نمونه عملیاتی و اجرا گردیده است که نسبت به سال پیش از آن 289 مورد افزایش داشته است .

✅ محسن زاده در خصوص اجرای آزمایشات مقایسه ارقام P.V.S چنین بیان داشت: به منظور تنوع بخشی به ارقام محصولات کشت شده در شرکت در جهت حفظ و پایداری تولید بدلیل فرسایش ژنتیکی ارقام موجود لازم است، ارقام جدید اصلاح شده در مراکز تحقیقاتی دنیا به شرکت وارد گردیده و پس از بررسی خصوصیات زراعی و سازگاری با شرایط آب و هوایی مغان از طریق کاشت در قالب مزرعه مقایسه ارقام p.v.s در برنامه کشت کلی شرکت وارد شوند که در سال زراعی 1400- 1399 بیش از 7 رقم کلزا، ۶ رقم چغندر قند پاییزه، 7 رقم چغندر قند بهاره داخلی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی اجرا و بر اساس مشاهدات مزرعه ای و نتایج بدست آمده از برداشت ارقام برتر انتخاب گردید.

✅ ... همچنین برای سال زراعی 1401- 1400 نیز تعداد 18 رقم چغندرقند پاییزه جدید، 18 رقم کلزا، 3 رقم باقلا، ۶ رقم گندم و 3رقم جو با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی بصورت مزرعه نمایشی کشت گردیده که در حال حاضر از سطح سبز مناسبی برخوردار می باشد.

✅ وی افزود: به منظور بهره برداری اقتصادی از زمین های بایر و تپه ماهور که امکان کشت محصولات زراعی وجود ندارد، امسال برای اولین بار با تهیه نهال صنوبر با تسطیح و تجهیز در سطح ۸ هکتار واقع در اراضی بخش 9 کاشت نهال صنوبر اجرا گردید.

✅ محسن زاده در ادامه گفت: بر اساس تجارب سالیان گذشته و با توجه به مزایای بی شمار کشت زود هنگام چغندرقند بهاره از جمله افزایش دوره رشد، کاهش مصرف آب و استفاده از نزولات جوی، کاهش مصرف سموم خوشبختانه با تأمین به موقع بذور مورد نیاز از ارقام پرمحصول، عملیات کاشت محصول چغندر قند بهاره را زودتر از سنوات گذشته آغاز و برنامه ریزی برای شروع کاشت 960 هکتار چغندر قند بهاره از اول اسفند ماه را بعمل آورده ایم.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار داشت: به منظور صرفه جویی در مصرف آب و همچنین افزایش راندمان آبیاری وکاهش هزینه های مبارزه با علف های هرز، برنامه ریزی و هماهنگی های لازم با امور فنی و عمرانی برای اجرای سیستم آبیاری تیپ در محصول چغندر قند بهاره و ذرت بذری و همچنین گوجه فرنگی در سطح 500 هکتار بعمل آمده و قطعات مورد نظر از لحاظ امکانات اجرای طرح انتخاب گردیده است.

✅ وی چنین بیان کرد: به منظور تأمین بخشی از علوفه مورد نیاز مجتمع دامپروری در زمانیکه سایر محصولات علوفه ای در دسترس نمی باشند، امسال طرح کاشت انتظاری مخلوط نخود علوفه ای و جو درسطح 51 هکتار در بخش ۶ اجرا گردیده است که در وضعیت فعلی از سطح سبز مناسبی برخوردار می باشد.

✅ اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت تصریح نمود: کل مساحت کشت شده پائیزه در سال زراعی 1401- 1400 در این شرکت 9 هزار و 132 هکتار می باشد که به کشت گندم خوراکی آبی، جو آبی، گندم خوراکی دیم، جو دیم، کلزا آبی، گندم بذری، چغندر قند پائیزه، نخود با جو و سیر اختصاص یافته است و امید است در سایه کوشش شبانه روزی مدیران، کارشناسان، کارگران و تامین بموقع نهاده ها راندمان تولید نسبت به سال گذشته افزایش یابد. لازم بذکر است که برای تنوع بخشی به ارقام و محصولات زراعی برنامه ریزی های لازم برای کاشت لاین ها و هیبریدهای مختلف محصولات بهاره، کاشت گیاهان دارویی و تولید و کاشت قارچ خوراکی فراهم شده است.

 

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری