⏪ پروفسور بروسلاو کوبیلسکی (Borislav Kobiljski)، مدیرعامل تحقیقات اصلاح نژاد بذور صربستان ضمن بازدید از مزارع و کارخانه پروسس بذر شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اسداله محسن زاده، مدیرعامل؛ قاسم محمدی، رئیس هیئت مدیره و اعضای هیئت مدیره این بنگاه اقتصادی دیدار و گفتگو کرد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: در دیدار از کشور صربستان ظرفیت های همکاری طرف مقابل را به عینه مشاهده کرده و قرابت های زیادی را برای همکاری های متقابل احساس نمودیم. وی خطاب به طرف صربستانی گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز دارای پتانسیل های بزرگی است که در این سفر تنها قسمت های کوچکی از آن را شاهد بودید.

✅ وی افزود: بذر برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ما دو- سه جلسه در هیئت مدیره در خصوص همکاری های دوطرفه با کشور صربستان داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که این همکاری ها را نهادینه، قانونی و اقتصادی بکنیم. ما بسیار علاقمندیم که بحث ها را روی کاغذ آورده و کارها را با برنامه ریزی مشخص و با زمان بندی اجرا بکنیم. این برنامه باید با جزئیات طراحی و دارای ابعاد زمانی و مکانی مشخص باشد. ما در هیئت مدیره کلیات توافق و تفاهمنامه را مورد بحث و بررسی قرار داده و مصوب نموده ایم و برای اجرا و عملیاتی کردن آن آماده ایم.

✅ محسن زاده چنین بیان کرد: برای برگزاری کارگاه آموزشی مدیران و کارشناسان برنامه ای برای دعوت از کارشناسان کشاورزی کشور صربستان داریم. با توجه به محدودیت زمانی ارقام پربازده باید سریعاً وارد کشور شده و بصورت پایلوت در این بنگاه تولیدی- اقتصادی کاشته شود تا برای تولید آنها اقدام شود.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار داشت: نظر ما این است که برای تامین بذر مورد نیاز شرکت، کشور و حتی صادرات آن برنامه ریزی بکنیم و همکاران فنی شرکت نیز از نظرات و یافته های جدید علمی استقبال می کنند.

✅ قاسم محمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: تامین 30 الی 40 هزار تن گوشت گرم و ذخیره استراتژیک کشور، تامین 20 هزار تن کره علاوه بر تولید قبلی، مدیریت بذر کشور و کشت فراسرزمینی چهار تعهدی است که بر عهده گرفته و برای آنها برنامه ریزی های لازم را انجام داده ایم. مقدمات کشت فراسرزمینی انجام شده و اخیراً نیز رئیس جمهور آذربایجان با صدور اعلامیه ای این موضوع را بصورت رسمی اعلام کرد.

✅ وی افزود: موضوع بذر برای ما یک موضوع استراتژیک برای بهره وری، افزایش راندمان و اجرای فرمان مقام معظم رهبری است و این امر بایستی در برون داد و خروجی آمارهای بخش زراعت بوضوح خود را نشان دهد. کیفیت، کمیت، استاندارد و بازار هدف برای ما خیلی مهم است. امیدواریم در زمینه نهال نیز در سریعترین زمان اداری این کار را نیز به سرانجام برسانیم.

✅ محمدی در ادامه چنین اظهار نمود: معمولاً در مقابل افکار، روش و ایده های جدید مقاومت ها و کارشکنی هایی صورت می گیرد ولی بخاطر عملکرد خوب مدیریت این مقاومت ها در حال برطرف شدن است. در حال حاضر شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با مساعی کارشناسان فنی خویش وارد فاز نقش آفرینی شده است. این نقش خصوصاً در حوزه اورآسیا و کشت فراسرزمینی در آینده نزدیک خود را بصورت برجسته ای نشان خواهد داد. پیشنهاد اینجانب به طرف صربستانی این هست که برای نزدیک شدن به گام اجرایی، مدلی را در سایر زمین ها پیشنهاد بدهند تا دوستان ما اصلاحاتی انجام بدهند.


✅ پروفسور بروسلاو کوبلیسکی، مدیرعامل تحقیقات اصلاح نژاد بذور صربستان گفت: عظمت، حرفه ای و جدی بودن سیستم شما بنده را تحت تاثیر قرار داد. پس از بازدید از مزارع شما به این نتیجه رسیدم که بسیاری از رهنمودهای فنی که به هنگام بازدید ارائه کردم، قابلیت عملیاتی شدن در این بنگاه اقتصادی را دارد. بر همین اساس باور دارم که حرکت عظیمی در زمینه زراعت به جلو انجام خواهد گرفت. امیدوارم امسال سال عملی کردن امیدهای بزرگ و عملکرد خوب باشد.

✅ مدیرعامل تحقیقات اصلاح نژاد بذور صربستان افزود: در سایه تحقیقاتی که در طول سالیان دراز داشته ام، 30 رقم بذر بنام اینجانب در کشورهای اروپایی ثبت شده است که 12 رقم از آنها از جمله پربازده ترین ها هستند. ما معتقدیم برای هر منطقه احتیاج به یک بذر خاص داریم. یکی از آرزوهای بنده این است که داشته های علمی ام را به ایرانی ها منتقل نمایم. به همین دلیل ایده اصلی ما فروش بذر به شما نیست. بلکه تولید آن در داخل کشور است. برای این کار نیاز به شرکتی مثل مغان است تا اینکه دانش تولید بذر را برای ایران به ارمغان بیاوریم. باید هدف گذاری بکنیم که تولید ما در گندم از 12-10 تن در هر هکتار کمتر نشود.

✅ کوبلیسکی اظهار نمود: آبیاری اقتصادی و مدیریت منابع آب خیلی مهم است. مسئله مهمی که در اگروتکنیک دیدیم، مسئله غلطک زدن بعد از کشت گندم است. اگر با غلطک کمبریج از روی آن رد بشوید، فضای بین دانه و خاک را فشرده می کنید و بصورت میکرو مویرگ تمام رطوبت خاک را به طرف دانه می کشید. با همین کار ساده 10 میلیون تن افزایش تولید گندم در 13 میلیون هکتار مزارع گندم ایران اتفاق می افتد.

✅ وی چنین بیان کرد: در سایه همکاری های متقابل ما و شما شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان پایه گذار روش جدید زراعت، اصلاح کردن و بهینه کردن شده و بعنوان مدلی برای همه ایران طرح خواهد شد.


✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان