⏪ جهت بحث و بررسی در مورد مسائل سرمایه گذاری و کشت فراسرزمینی عباس کریمی، مشاور استاندار اردبیل با اسداله محسن زاده، مدیرعامل؛ قاسم محمدی، رئیس و اعضای هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین حمید صولت، مدیرعامل شرکت پارس در محل اداره مرکزی دیدار و گفتگو کرد.

✅ به گزارش روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اسداله محسن زاده، مدیرعامل شرکت اظهار داشت: این بنگاه اقتصادی در گذشته نه چندان دور مرکز آموزش مهندسین کشاورزی کشور بوده و همچنین کشاورزان منطقه از این شرکت بعنوان الگوی کشاورزی و تکنولوژی بهره برده اند.

✅ وی افزود: از طریق کشت فراسرزمینی می توانیم به کاشت انواع محصولات کشاورزی من جمله توسعه کشت چغندر قند و گیاهان دارویی در تامین علوفه دامپروری، تولید انواع بذور محصولات کشاورزی، تولید انواع میوه خارج از فصل بصورت گلخانه ای و صادرات آن به کشورهای دیگر اقدام نمائیم.

✅ مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان تصریح کرد: محصولات دامی و لبنی شرکت بدون دخل و تصرف بوده و سالم می باشد و از لحاظ تطابق با استانداردهای کشورهای دیگر مشکلی ندارد.

✅ وی با اشاره به تولید 12 نوع میوه در مجتمع باغات میوه شرکت چنین بیان کرد: شرکت می تواند در زمینه فرآوری و همچنین صادرات خام محصولات باغی موفق ظاهر شود. در حال حاضر علاوه بر مجتمع 2500 هکتاری باغات میوه 300 هکتار نیز باغ زیتون در شرکت موجود بوده و کارخانه روغن کشی روغن زیتون نسبت به استحصال روغن زیتون اقدام می کند. کارخانه پروسس میوه نیز به کنسرو زیتون و خیار شور با برند مغانه پرداخته و به فروش آن می پردازد که برنامه ریزی های لازم جهت صادرات آن انجام می شود.

✅ محسن زاده ظرفیت های شرکت را در زمینه کشت فراسرزمینی فوق العاده خوب ارزیابی نموده و گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان دانشگاه عملی کشاورزی بوده و با دارا بودن نیروهای مجرب و متخصص می تواند خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف ارائه نماید.

✅ قاسم محمدی، رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان چنین اظهار کرد: در خصوص کشت فراسرزمینی می بایستی چالش ها بررسی و چانه زنی ها در ابتدای کار انجام گیرد تا بعداً مشکلی پیش نیاید. معمولاً همکاری های کشورها در قالب پروتکل های همکاری بوده و بحث کشت فراسرزمینی می بایستی از طریق دولت های دو کشور همسایه پیگیری شود.

✅ رئیس هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: هدف از ورود به بحث کشت فراسرزمینی در جمهوری آذربایجان کار اقتصادی بوده و باید قبل از ورود به این امر طراز تجاری ایران- آذربایجان، استان های شمال غرب کشور با جمهوری آذربایجان و حتی طراز تجاری جمهوری آذربایجان با سایر همسایگان بررسی و نقاط ضعف و قوت آنالیز شود. استفاده از پتانسیل ایرانیان مقیم جمهوری آذربایجان و بالعکس می تواند در پیشبرد کارها موثر واقع شود.

✅ وی کشت و صنعت مغان را پایلوت کشاورزی توصیف نموده و افزود: کشت انواع محصولات کشاورزی در جمهوری آذربایجان از طریق شرکت های استان اردبیل من جمله شرکت مغان علاوه بر ارزآوری به ایجاد اشتغال پایدار کمک می کند. کاشت چغندر قند در فصل سوم و فرآوری آن در کارخانه قند مغان به افزایش طول مدت فعالیت کارخانه و بهره گیری از حداکثر ظرفیت این واحد صنعتی برای سوددهی هر چه بیشتر یاری خواهد نمود.

✅ عباس کریمی، مشاور استاندار اردبیل ضمن عرض تبریک دهه مبارک فجر گفت: شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس دارای ظرفیت های بسیاری برای فعالیت در زمینه کشت فراسرزمینی بوده و همکاری های اقتصادی دو کشور همسایه ایران- آذربایجان خصوصاً حضور بنگاه های تولیدی- اقتصادی مغان و پارس در کشور همسایه به تعمیق هر چه بیشتر روابط ایران با کشورهای حوزه اوراسیا منجر می شود.

✅ وی افزود: استاندار اردبیل برنامه کلیدی برای توسعه اقتصادی استان اردبیل داشته و به توسعه روابط تجاری- اقتصادی استان با کشورهای همجوار اهمیت بسیار قابل ملاحظه ای قائل است. کشت فراسرزمینی در افزایش تولیدات استراتژیک مورد نیاز کشور، ارزآوری و ایجاد اشتغال مولد و پایدار موثر بوده و اگر درست مدیریت شود، یکی از بهترین مکان ها برای کشت فراسرزمینی کشور همسایه آذربایجان است.

 

✍️روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان