⭕️ کشت و صنعت مغان دولتی یا خصوصی

✍ حسین بشیری گیوی

✅ در ماه های اخیر از احمد توکلی تا نمایندگان مجلس یازدهم تا برخی پدر خوانده ها درباره کشت و صنعت مغان اظهار نظر کرده و در سودای ابطال واگذاری کشت و صنعت مغان هستند در حالیکه واگذاری یک شرکت دولتی یعنی توسعه، یعنی جلوگیری از رانت های متعدد و مختلف و در نهایت یعنی بهره وری و اشتغال و شکوفایی اقتصادی، لازم است در این باره به نکاتی کلیدی توجه کنیم.

✅ اولا برای اینکه جامعه مسیر توسعه و توسعه طلبی و در نهایت به یک کشور دموکرات تبدیل شود باید نهادهای اقتصادی دولتی شبه دولتی در تمامی حوزه ها به بخش خصوصی واگذار شود .#میلتون_فریدمن از نوابغ اقتصادی تاریخ معتقد است که اگر مسئولیت یک صحرا را به بخش دولتی واگذار کنید بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می شوید.
بسیار دولت های کمونیستی این سخن فریدمن را به ورطه فراموشی کشاندند تا اینکه پس از درد و رنج های فراوانی که به ملت ها وارد کردند در نهایت همچون شوروی سابق محکوم به سرنگونی شدند. به عنوان مثال کشور آذربایجان را در دو ساختار کمونیستی و اقتصاد آزاد مقایسه کنید. دولت باید ناظر و تسهیلگر امور باشد نه اینکه تمامی امکانات در یک جا جمع شود.


✅ دوما با خصوصی سازی جلوی هر نوع حیف و میل بیت المال گرفته می شود. وزیر اقتصاد دولت یازدهم درباره شرکت های دولتی مفاهیم خوبی بیان کرده که قابل تامل است. طیب‌نیا با اشاره به مقاومت‌هایی که در روند خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بنده شخصاً بسیار گله‌مند هستم و مقاومت‌ها بسیار زیاد است، مقامات محلی و ملی مقاومت‌هایی در برابر خصوصی‌سازی دارند برخی می‌گویند نباید این شرکت واگذار شود و فشارهای زیادی وارد می‌کنند، همه آنجا منفعت دارند، شرکت دولتی یعنی عضویت در هیأت مدیره، استخدام افراد محلی و غیرمحلی، شرکت در سفرهای خارجی، قانون و برنامه‌ریزی خوب داریم،‌ اما در عمل امکان سیاستگذاری عاقلانه را از ما می‌گیرد. شرکت دولتی یعنی اینکه منبع تولید رانت باشد و سفرهای خارجی داشته باشند و بتوانند حقوق‌های نجومی گرفته و افراد مورد نظر خود را استخدام کنند. با توجه به مفاهیم وزیر اقتصاد دولت یازدهم واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی ضرورت دارد.


✅ سوما خیلی ها می خواستند کشت و صنعت مغان قطعه قطعه شود و به تعاونی ها واگذار شود این افراد همچون سلف ناخلف خود مارشال که در جای جای دنیا این عمل را انجام داد همچون انقلاب سفید شاه در ایران که زمین ها قطعه قطعه شد تا کمر تولید کشاورزی یکپارچه شکسته شود و افراد با فروش زمین ها به سرمایه داران زمین های بزرگ به ویلا های 3 الی 5 هزارمتری در روستاها تبدیل شد . با خصوصی سازی یک پارچه کشت و صنعت مغان این خطر بزرگتر از خطر دولتی ماندن هم دفع شد.
در هر روی خصوصی سازی شرکت کشت و صنعت مغان در کوتاه مدت باعث شد تا تبدیل وضعیت 1400 نفر ، استخدام 500 نفر ، سرمایه گذاری در بخش های مختلف همه و همه نوید بخش رونق تولید و اشتغال در مغان را نشان داد. اگر در خصوص اصل ۴۴ یک مثال موفق را بخواهیم به افکار عمومی نشان دهیم همانا واگذاری کشت و صنعت مغان به یک سرمایه گذاری که دارای اهلیت است دارای تجربه و سرمایه لازم است . شهروندان محترم حمایت از این واگذاری در واقع حمایت از تولید و اشتغال و بهره وری و جلوگیری از رانت های مختلف می باشد.

 

 


درج شده در کانال: @azadikhojastehazadi