به گزارش روابط عمومی شرکت، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از معدود واحد های تولیدی و انتفاعی هست که تحت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می نماید. اگر چه این وزارت خانه در قالب یک سیاست گزار، نقش تولی گری را برای بخش کشاورزی کشور ایفا می نماید اما این شرکت همواره در تلاش آن است که به عنوان نمادی کاربردی و پیشتاز برای سیاست های تولیدی وزارت متبوع خود تجلی داشته باشد. بنابراین اگر مدیریت بخش کشاورزی کشور در راستای دستیابی به راهبرد امنیت غذایی و با خط مشی کشاورزی پایدار حرکت می کند این شرکت نیز بمثابه یک الگو و پایلوت، برنامه های تولیدی خود را در این مسیر سامان می دهد.

از محوری ترین سیاست های وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره وری پایدار با حداقل هزینه تولید و نیز سازگاری با محیط زیست و بنابراین تلاش برای کاهش مصرف سموم و کود های شیمیایی در کشور است. در راستای این سیاست و حداقل در سه دهه گذشته سیاست هدایت کنترل خسارت و مبارزه با آفات و امراض گیاهی بر اساس روش مبارزه تلفیقی ( IPM) در دستور کار کارشناسان این وزارت بوده است. برنامه IPM در حقیقت مبارزه حداقلی با سموم شیمایی و تکمیل آن با روش های مختلف مبارزه بیولوژیکی و زراعی می باشد.
برنامه کنترل آفات و امراض گیاهی البته در شرایط اقلیمی خاص منطقه مغان به دلائل زیر از اهمیت بیشتری و در مقایسه با بسیاری مناطق کشور برخوردار است:
1-بالا بودن رطوبت نسبی و شرایط آب و هوای نیمه گرمسیری منطقه که برای گسترش و اپیدمی بیماری های مختلف و افزایش جمعیت آفات مناسب است.
2-فعالیت های زراعی و باغی متنوع در سطح 80 هزار هکتار شرایط آبی( که حدود 60 هزار هکتار آن متعلق به کشاورزان منطقه می باشد) و عمدتا بصورت دو محصول زراعی در سال زمینه گسترش بیشتری از آفات و بیماری های گیاهی را فراهم می نماید.

بنابراین شرکت نیز برنامه مبارزه با آفات و امراض گیاهی خود را با تاسی از سیاست وزارت متبوع و در قالب روش IPM و با بهره گیری از حداقل ممکن سموم شیمایی و کنترل بیولوژیکی و زراعی پی می گیرد. در این رابطه هم اکنون برنامه پرورش پرداتورهایی از قبیل:

-زنبور تریکوگراما و براکون در آزمایشگاه و انسکتاریوم شرکت که امسال انسکتاریوم برتر کشور بوده، اجرا و به رها سازی آنها برای کنترل آفات مبادرت می شود. کنترل زراعی نیز برای آفات و بیماری ها و با نظارت کارشناسان متخصص و استفاده از ارقام مقاوم و رعایت تناوب زراعی صورت می گیرد.

-این شرکت ضمن تاکید بر اجرای این شیوه از مبارزه با آفات، امراض و علف های هرز، از هر گونه همکاری ترویجی در اراضی کشاورزان منطقه و بنا بر رسالت ملی خود تا کنون مضایقه نکرده است. لازم به اشاره این نکته است که عمده سموم مصرفی از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تامین و با نظارت و تایید سازمان حفظ نباتات کشورانتخاب و بکار می رود.
با عنایت به توضیح فوق و برای هرچه روشن تر شدن اذهان دلسوزان و تریبون های پرسشگر، این شرکت آمادگی کامل خود را برای تدارک هر گونه بازدید میدانی در جهت آگاهی عموم از چگونگی کنترل آفات و امراض گیاهی اعلام می دارد. بدیهی است تمامی این دلسوزان اذعان دارند که هر گونه سهل انگاری و تاخیر در بکاربردن سموم استاندارد، مدیریت آن را در برابر پرسش ها و انتقادات دیگری قرار خواهد داد. انتقاداتی از قبیل خسارات ناشی از عدم مبارزه با آفات و امراض گیاهی و در نتیجه هدر رفتن امکانات عمومی.

امید آنکه مدیریت این شرکت از حمایت های معنوی و عاطفی مسئولین و صاحبان تریبون منطقه کماکان برخوردار تا همچنان بر انگیزه و تلاش های خود در رویارویی با تنگناها و مشقات بیافزاید.

 

روابط عمومی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان