باغات میوه شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان

 

باغات میوه شركت كشت و صنعت و دامپروری مغان كه بعنوان وسیعترین و كاملترین طرح باغبانی مدرن در سطح خاورمیانه می باشد توسط كارشناسان شركت هاوائین اگرونومیك طراحی و با تامین نهالهای متنوع از موسسه ژورژدلبارد فرانسه طی سالهای ۵۴ تا ۵۶ با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای و در قطعات ۴ هكتاری در مساحت ۳۰۰۰ هكتار احداث گردیده است.

میوه های باغات شرکت مغان هم اکنون 11نوع در 136 رقم محصولات باغی اعم از هلو، شلیل، آلو، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گوجه سبز درختی، بادام درختی، فندق، سیب و زیتون تولید می شود که محصولات سردرختی این بنگاه بزرگ اقتصادی به دلیل مرغوبیت بالا و کیفیت ممتاز خود، از شهرت خوبی در سراسر کشور و حتی کشورهای همسایه برخوردار است. که سالانه 15 هزار تن انواع محصولات سردرختی در کشت و صنعت مغان تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

بمنظور ایجاد تنوع محصولات باغی بجای برخی از ارقام میوه حذفی مانند گلابی و انار به دلیل عدم سازگاری با شرایط اقلیمی مغان، ۱۳۰ هكتار از درختان بادام دیرگل، آلوی سانتاروزا، زردآلو و گوجه سبز درختی اقدام به كاشت شده است. در راستای سیاست توسعه باغات زیتون در قسمتی از اراضی كم بازده و تپه ماهور ۵۰۱ هكتار زیتون کاشت شده است.

ظرفیت اشتغالزایی مجموعه باغات کشت و صنعت مغان را در فصل برداشت محصول هزار و 500 نفر میباشد که  روزانه 350 تن برداشت محصولات سردرختی را شاهد هستیم.

طرح نوسازی درختان مجتمع باغات متناسب با نیاز بازار، اصلاح ارقام و درختان فرسوده و از رده خارج شده در حال اجراست که در ظرف چند سال آینده کل درختان با گونه های جدید با بازدهی مناسب و سازگار با شرایط آب و هوایی جایگزین خواهند شد.

نهالستانی به ظرفیت 500 هزار اصله نهال در این مجموعه تولید و زمینه برای عرضه نهال‌های تولید شده در این مجموعه در سطح استان عرضه می‌شود.

سردخانه 5 هزار تنی برای نگهداری میوه در زمان برداشت و ذخیره وجود دارد که در خارج از فصل برداشت محصول این سردخانه برای نگهداری محصولات لبنی در نظر گرفته می‌شود.